Taxa CfD (Contracte pentru Diferență), introdusă pe facturile de energie electrică din luna octombrie 2024, generează controverse. Deși deja aplicată, aceasta ar putea dispărea temporar până în primăvara anului 2025, iar modificările legislative ar putea duce la modificarea prețurilor facturilor pentru consumatorii români.
Furnizorii de energie electrică din România au început să aplice în luna octombrie 2024 taxa, denumită contribuția CfD. Acesta este un mecanism prin care se finanțează proiectele de energie regenerabilă.
Totuși, recent, un amendament propus de parlamentarii din două comisii ale Camerei Deputaților sugerează eliminarea temporară a acestei taxe până în primăvara anului 2025, având în vedere sistemul de prețuri plafonate aflat în vigoare.
Ce este taxa CfD și de ce a fost introdusă
Contribuția CfD reprezintă un mecanism financiar destinat să sprijine investițiile în tehnologii de producție a energiei cu emisii reduse de carbon, informează cei de la profit.ro.
Acesta se implementează prin contracte pentru diferență, în cadrul cărora se garantează un preț minim pentru energia produsă din surse regenerabile.
Introducerea acestei taxe a fost oficializată printr-o Hotărâre de Guvern din aprilie 2024, iar Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit metodologia pentru colectarea sa.
″Ministerul de resort (al Energiei – n.r.) (…) elaborează, în colaborare cu ANRE, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Finanțelor Publice, mecanismele, precum și cadrul legal primar și secundar pentru realizarea de investiții prin contracte pentru diferență, care includ: (…) – colectarea contribuției CfD, definită la art. 2 pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, de către furnizorii de energie electrică, respectiv de producătorii de energie electrică cu drept complementar de furnizare, în facturile consumatorilor finali începând cu 1 aprilie 2025″.
Astfel, contribuția CfD se aplică consumatorilor finali prin facturile de energie electrică, iar valoarea acesteia este de 0,000128 lei/kWh, la care se adaugă TVA, ceea ce duce la o valoare totală de 0,000152 lei/kWh. La un consum lunar de aproximativ 300 kWh, acest tarif reprezintă aproximativ 5 bani.
Parlamentarii contestă taxa
Deși taxa a fost deja aplicată în facturile emise în luna noiembrie pentru consumul lunii octombrie 2024, parlamentarii din două comisii ale Camerei Deputaților au cerut modificarea legislației.
Aceștia au propus ca facturile emise până la finalul lunii martie 2025 să fie stornate și refăcute, fără includerea contribuției CfD. Totuși, tot ei au subliniat că taxa va trebui să reapară pe facturi începând cu luna aprilie 2025, după ce vor dispărea prețurile finale plafonate.
În cadrul unei dezbateri recente, deputații au explicat că taxa CfD trebuie reglementată într-un cadru legal care să permită aplicarea sa după ce se vor elimina actualele plafonări de prețuri. Aceasta ar asigura o tranziție corectă pentru implementarea noii taxe.
Decizia Parlamentului și justificările legale
Amendamentele incluse în proiectul de lege susțin că perioada în care se vor aplica noile taxe trebuie să fie în acord cu legislația europeană și cu reglementările naționale care stabilesc prețurile finale plafonate pentru energia electrică.
Potrivit parlamentarilor, o dată clar stabilită în lege va ajuta la armonizarea acestei taxe cu reglementările în vigoare.
″(…) este important să se stabilească o anumită dată în lege pentru colectarea acesteia, astfel încât să se poată armoniza prevederile HG nr. 318/2024 prin care se stabilește în sarcina ANRE elaborarea unei metodologii de colectare (…) cu prevederile exprese limitative ale OUG nr. 27/2022, care își produce efectele până la data de 31 martie 2025 inclusiv, privitoare la componentele ce pot intra sub incidența prețului final plafonat și care pot fi facturate de furnizorii de energie electrică″, este scris în amendamentul la Legea energiei.
Un alt amendament propune ca toate facturile emise cu CfD pentru consumul lunii octombrie 2024 să fie anulate și refăcute fără includerea contribuției CfD.
″Se stornează și se refacturează fără a include contribuția CfD″, iar ″veniturile neîncasate pentru perioada dintre data de 1 octombrie 2024 și până la data intrării în vigoare a legii pentru aprobarea prezentei ordonanțe de urgență, respectiv cheltuielile realizate în perioada de la data intrării în vigoare a legii pentru aprobarea prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 martie 2025″ de către Transelectrica și OPCOM în administrarea schemei CfD ″se recuperează în anul 2025, începând cu data de 1 aprilie 2025, în condițiile stabilite prin reglementările Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei″.
De asemenea, se va aplica o recuperare a veniturilor pierdute și a cheltuielilor administrative generate de această modificare, iar aceste sume vor fi acoperite din aprilie 2025.
Nemulțumirile furnizorilor de energie
Furnizorii de energie au exprimat nemulțumiri față de aplicarea acestei taxe în condițiile în care prețurile finale ale energiei sunt plafonate.
″(…) având în vedere că, pe perioada aplicării OUG nr. 27/2022 (…), prețul final facturat al energiei electrice se stabilește prin raportare strictă la prevederile ordonanței, introducerea unei noi componente în preț nu se poate realiza în absența amendării în acest sens a OUG nr. 27/2022 și a modificării prețului final plafonat al energiei electrice prevăzut de aceasta. Prin urmare, propunem ca aplicarea contribuției CfD să intervină după încetarea perioadei de aplicare a schemei de sprijin prevăzute de OUG nr. 27/2022, respectiv începând cu data de 1 aprilie 2025″, a declarat unul dintre marii furnizori din piață la dezbaterile cu Autoritatea.
Reprezentanții acestora au subliniat că introducerea unei noi taxe în contextul actual nu ar trebui să fie aplicată înainte de finalul perioadei de plafonare a prețurilor, respectiv începând cu aprilie 2025.
Mai mulți furnizori de energie au menționat că aplicarea contribuției CfD în această perioadă ar duce la creșterea costurilor operaționale, fără a exista o corelare clară cu prețul final plafonat al energiei electrice.
″Introducerea contribuției CfD (parte componentă a prețului final) prin intermediul furnizorului de energie electrică ar trebui să aibă în oglindă și o creștere corespunzătoare a valorii componentei de furnizare (din prețul final plafonat – n.r.), pentru acoperiea costurilor generate cu dezvoltarea sistemelor informatice pentru implementarea modificărilor de natură legislativa, cu gestionarea contractului cu OPCOM/contrapartea centrală, plus costuri operaționale″, a susținut un altul.
Aceștia au propus ca această taxă să fie aplicată doar după 1 aprilie 2025, când mecanismul de plafonare a prețurilor va expira.
Implementarea mecanismului CfD și investițiile în energie verde
Noua schemă de sprijin prin contracte pentru diferență (CfD) are rolul de a asigura stabilitatea financiară a proiectelor de energie regenerabilă. Acest sistem garantează un preț minim pentru vânzarea energiei, denumit „preț de exercitare”.
Dacă prețul de pe piață este mai mic decât acest preț garantat, investitorul va fi compensat pentru diferență. Dacă prețul de referință este mai mare, investitorul trebuie să returneze diferența.
Tehnologiile eligibile pentru subvenționarea prin CfD sunt eolianul (atât onshore cât și offshore), fotovoltaicul, hidroenergia, energia nucleară, hidrogenul și instalațiile de stocare a energiei.
Proiectele care beneficiază de această schemă vor contribui la dezvoltarea energiei verzi în România, iar prima licitație pentru selectarea investitorilor a fost deja lansată. Aceasta vizează proiecte fotovoltaice cu o capacitate de 500 MW și proiecte eoliene onshore de 1.000 MW.
Surse de finanțare și impactul asupra consumatorilor
Principalul fond pentru finanțarea diferenței de preț este un grant european nerambursabil de 3 miliarde de euro din Fondul de Modernizare.
Guvernul român speră ca aceste fonduri să acopere cheltuielile cu plata diferențelor de preț pentru proiectele de energie regenerabilă. Aceste plăți nu ar trebui să fie susținute de consumatori prin creșterea tarifelor de energie, cum se întâmplă în cazul certificatelor verzi.
Totuși, cheltuielile administrative legate de implementarea schemei CfD, inclusiv cele ale OPCOM și Transelectrica, nu sunt acoperite din fondurile europene. Aceste cheltuieli vor fi suportate de consumatori, fapt care a generat critici din partea furnizorilor de energie.