UE vrea mai multe taxe pentru companiile aeriene

UE vrea mai multe taxe pentru companiile aeriene! Planul comisarului european pentru Mediu de a impune taxe suplimentare companiilor aeriene se preconizează a fi una dintre cele mai dificile bătălii politice din cadrul actualei Comisii Europene.

Comisarul olandez Wopke Hoekstra se va confrunta nu doar cu opoziția industriei aviatice, care se opune ferm propunerii de taxare suplimentară, dar și cu unele state membre ale UE, care sunt îngrijorate că aceasta ar putea afecta negativ sectorul turismului.

Hoekstra nu este doar comisarul pentru Mediu, ci are și o altă funcție mai puțin cunoscută, fiind responsabil pentru politica de taxare a UE. Danezul intenționează să crească taxele companiilor aeriene pentru a reduce emisiile din transport cu 90% până în 2050, ținta asumată de UE în Pactul Verde. Creșterea taxelor pentru transportul aerian este un „proiect la care țin foarte mult”, a declarat Hoekstra într-un interviu pentru Politico.

Avioanele sunt responsabile pentru 4% din emisiile de gaze cu efect de seră din Uniunea Europeană și pentru 13,9% din emisiile totale generate de industria transporturilor. În acest context, Hoekstra intenționează să schimbe regimul fiscal favorabil companiilor aeriene, astfel încât industria să suporte costurile reale ale poluării mediului.

„Cred că este corect că logica ‘poluatorul plătește’ este în centrul multora dintre politicile noastre. Și dacă mă uit la industria aviatică, e clar că acolo putem face încă un pas”, a spus Hoekstra.

Companiile aeriene, favorizate în ceea ce privește taxele

Companiile aeriene au beneficiat istoric de o serie de avantaje fiscale: nu plătesc taxă pe kerosen și nici taxa pe valoare adăugată pentru bilete în majoritatea țărilor. De asemenea, deși fac parte din sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii, au fost exceptate de la plata acestora, spre deosebire de alte industrii poluante.

Totuși, Uniunea Europeană intenționează să încheie această excepție până în 2026, iar companiile aeriene au început deja să plătească o taxă de poluare pentru zborurile scurte din interiorul Europei.

Comisarul european pentru Mediu a declarat că își propune să impună o taxă pe combustibil, o taxă pe carbon pentru emisiile companiilor aeriene non-europene și să încheie politica actuală de scutire de la taxa pe valoare adăugată pentru zborurile internaționale.

„Pentru un politician să spună că face asta pentru binele mediului…e o mizerie. Minte”, a spus Willie Walsh, directorul general al Asociației Internaționale de Transport Aerian, o companie de lobby.

Walsh, fostul director executiv al Aer Lingus și British Airways, a avertizat că „este aproape imposibil ca banii care ar veni din aceste taxe să se întoarcă la industria aeriană în măsuri pentru mediu”. El a adăugat că „singurul efect al noilor măsuri va fi să îngreuneze accesul oamenilor la zboruri”. În plus, Walsh a subliniat că noile taxe „sunt doar pentru a aduce mai mulți bani la buget”.

„Vor opri pe cineva să zboare cu un avion privat? Nu, nu vor opri pe nimeni, nu va determina o schimbare de comportament și asta este problema”, a adăugat el.

Țările mediteraneene, nemulțumite de măsurile propuse de Hoekstra

Țările mediteraneene, care depind în mare măsură de turism, au exprimat nemulțumiri față de obiectivele propuse de Hoekstra. La întâlnirea miniștrilor de Economie din cadrul Consiliului European din 10 decembrie, statele din sudul Europei au reitrat opoziția lor față de propunerea Comisiei Europene de a introduce o taxă pe kerosen.

„Industria turismului reprezintă 20 la sută din PIB-ul Greciei și încă mai mult când vorbim doar despre insulele grecești”, a spus Kostis Hatzidakis, ministrul grec al Economiei.

Taxa pe kerosen va „submina competitivitatea turismului grecesc cel puțin spre alte țări mediteraneene non-UE, unde nu există costuri suplimentare”, a declarat Hatzidakis. Argumente similare au fost aduse și de Italia, Croația, Cipru și Malta.