Fostul viceprim-ministru britanic, Michael Heseltine, se numără printre cei care susțin apelurile la reducerea așa-numitei „obezități auto” printr-o revizuire a sistemului de taxe auto.

Cercetările sugerează că greutatea unui vehicul oferă estimări precise ale amprentei sale de mediu, astfel încât impozitarea mașinilor, în acest fel, ar putea diminua confuzia clienților cu privire la modul în care pot alege cele mai ecologice modele, scrie The Telegraph.

Vehiculele electrice, direct vizate de noile măsuri privind taxele mai mari

În consecință, proprietarii VE – care sunt mai grele decât echivalentele neelectrificate – ar putea fi cel mai afectați de planurile prezentate într-o nouă carte, ”Critical Mass” de Nick Molden și Felix Leach. Cel mai bine vândut autovehicul electric din Marea Britanie, Tesla Model Y, cântărește 2.000 kg, în timp ce VW Golf, cel mai popular hatchback non-electric, are 1.255 kg. Doar unitatea de putere din Tesla cântărește 771 kg – aproximativ aceeași greutate ca a unui Peugeot 107 de la mijlocul anilor 2000. 

Oamenii de știință au descoperit că vehiculele electrice eliberează mai multe particule toxice de anvelope, în aer, decât mașinile pe benzină.

Mașinile electrice contribuie mai mult la poluarea râurilor, din cauza greutății

În septembrie, președintele Agenției de Mediu a declarat că vehiculele electrice contribuie mai mult la poluarea râurilor decât alte mașini, din cauza greutății lor.

Molden a avertizat că Marea Britanie trăiește într-o „epoca a obezității auto”. El a adăugat: „Cercetarea noastră exhaustivă a dezvăluit că o măsură simplă – greutatea mașinii – oferă o estimare surprinzător de bună a poluării, inclusiv a gazelor cu efect de seră, zgomotului, a siguranței și a impactului asupra infrastructurii. De aceea, consumatorii pot folosi acest lucru pentru a-și alege mașina, fără a fi derutați de datele din surse părtinitoare. Șoferii vor putea alege ce mașină să cumpere și câți kilometri parcurg, dar vor trebui să plătească suma potrivită pentru daunele aduse mediului”.

Cresc taxele inclusiv pentru vehiculele hibride

Mașinile grele folosesc mai multă energie pentru a accelera, a menține viteza și a frâna, potrivit autorilor. Aproximativ 83% din poluanții unei mașini sunt strâns legați de greutatea acesteia.  

Din aprilie, modificările regulilor privind taxele auto vor intra în vigoare ca parte a unui plan mai vast. Taxa pentru primul an, pentru mașinile cu emisii de până la 50 de grame de dioxid de carbon pe kilometru, inclusiv vehiculele hibride, va crește de la 10 la 110 lire sterline.

Vehiculele cu emisii cuprinse între 51 și 75 de grame pe kilometru vor suferi, de asemenea, o creștere a taxei, de la 30 de lire sterline la 130 de lire sterline. Proprietarii mașinilor cu emisii mai mari vor plăti taxe de două ori mai mari.

Chiar și cele mai ecologice hibride plug-in se confruntă cu o taxă cu trei cifre, în timp ce mașinile mici de familie, cu emisii mai mari, vor suporta taxe dublate.

Proprietarii de vehicule electrice vor plăti o sumă anuală standard – în prezent de 190 de lire sterline – care va crește în conformitate cu inflația prețurilor cu amănuntul. Ei vor plăti din luna aprilie și „suplimentul pentru mașina scumpă” – o taxă suplimentară, care se aplică atunci când o mașină are un preț de piață de 40.000 de lire sterline sau mai mult.