Sunteti agenti economici si aveti masini in dotare? Vesti proaste: de la 1 ianuarie, trebuie sa platiti, catre Administratia Fondului de Mediu, o taxa pe emisiile de noxe, “produse” de autovehiculele din proprietate. Vesti bune: ati trecut “razant” pe langa sanctiunea cu inchisoarea de la 3 luni la un an!
Taxa pe emisiile de noxe este mica – aproximativ 3,69 RON pentru 10.000 de litri de benzina fara plumb consumata sau 5,08 RON pentru 10.000 de litri de motorina consumata, dar va va cere timp, nervi si o tona de hartii pentru a o achita. Despre ce este vorba? Povestea a inceput inca din 2000, an in care problema mediului pare sa fie luata in calcul de legiuitor si, prin urmare, apare un act normativ cu prevederi referitoare la protectia mediului. Legea in sine este completata in anul imediat urmator de o ordonanta, prin care sunt introduse sanctiuni privind neplata la termen a “contributiilor” pentru Fondul de mediu. Cei care ar fi fost indicat sa plateasca aceasta taxa de mediu sunt “identificati” in aceeasi ordonanta: persoanele fizice si persoanele juridice deopotriva. In plus, amenzile prevazute pentru neplata sunt exorbitante. Ca treaba sa fie treaba, “persoanele fizice si juridice nu au avut obligatia de declarare decat din 2004. Pana atunci, lumea ar fi trebuit sa declare benevol”, asa cum ne explica Justinian Cucu, consultant la Global Tax Management. In perioada iulie 2002 – octombrie 2003 (date cand apar ordonante ce modifica legea fondului de mediu), persoanele fizice sunt considerate platitoare de taxa. De-abia din octombrie sunt considerati platitori de taxe exclusiv persoanele juridice.
De asemenea, “savarsirea in mod repetat a faptei”- adica neplata constanta a taxei – constituia infractiune si se pedepsea cu inchisoare de la trei luni la un an sau cu amenda!
Asa s-a ajuns in situatia in care cateva milioane de romani erau infractori, fara sa stie, si, cu toate ca ar fi trebuit sa faca puscarie, se plimbau linistiti pe strazi! De mentionat este, insa, faptul ca desi se instituia plata, modul de calcul pentru stabilirea si plata taxei nu era publicat in Monitorul Oficial.
O alta mentiune ce ar trebui facuta este aceea ca, asa cum noteaza Justinian Cucu, Legea nr. 293/2002 a fost aprobata cu o majoritate ceruta de o lege simpla si nu cu majoritate ceruta de legea organica, asa cum ar fi trebuit.
La finele anului trecut, este aprobata o noua ordonanta, nr. 196/ 2005, prin care sunt eliminate sanctiunile anterioare. Noul act normativ prevede ca este sanctionata cu amenda contraventionala de la 2.000 RON la 2.500 RON numai “nedepunerea la termen a declaratiilor lunare privind obligatiile la Fondul pentru mediu”. “Aceasta modificare a intervenit tocmai in scopul de a obliga toti contribuabilii sa-si constituie si sa-si declare obligatiile la Fondul pentru mediu”, ne explica dr. Mihai Toti, presedinte al Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). si cum in materie penala sau contraventionala se aplica reglementarea mai favorabila, iata cum romanii, fie ei persoane fizice sau juridice, au scapat de puscarie.
Dar revenind la taxa pe emisiile de noxe, potrivit Ordonantei nr. 196/2005, toti operatorii economici care desfasoara activitati de natura sa le creeze obligatii la Fondul pentru mediu sunt obligati sa constituie, sa declare si sa plateasca contributiile. Firmele de leasing sunt obligate, la randul lor, sa constituie, sa declare si sa plateasca aceste contributii, dar numai pentru autoturismele din dotare, pe care le folosesc in scopul indeplinirii obiectului de activitate. Beneficiarii, operatorii economici care au in dotare – leasing, comodat, proprietate – platesc, de asemenea, pentru autoturismele folosite in scopul desfasurarii activitatii lor.
Metodologia de calcul al emisiilor de poluanti este reprezentata, suntem informati de AFM, de metodologia CORINAIR. Problema este, insa, ca metodologia in cauza nu a fost publicata in Monitorul Oficial, ci doar pe pagina de Internet a Ministerului Mediului, deci nu are, asa cum nota Gabriel Sincu, senior tax manager, Haarmann Hemmelrath, caracter de act oficial. Potrivit metodologiei, fiecare contabil ar trebui sa se “uite” la cat consuma masina si la ce combustibil foloseste, pentru ca, dupa aceea, in functie de acesti indicatori, sa calculeze singur taxa datorata si sa trimita actele pe adresa AFM. In realitate, asa cum ne spune Gabriel Sincu, este suficient sa inmultesti cantitatea de combustibil utilizata, asa cum apare din bonurile din contabilitate, cu coeficientul pentru tipul de combustibil folosit.
Corectitudinea declaratiilor nu va putea fi stabilita decat ca urmare a unui control al Garzii de Mediu, prin sondaj.
Daca in strainatate sunt folosite anumite parghii pentru a stimula un anumit tip de comportament, la noi, taxa fixata nu pare a avea vreo noima. Nimeni nu si-a propus sa ceara parerea RAR privind tipul si cantitatea de noxe ce ies pe teava esapamentului, spre exemplu.
Agentii economici spun ca au fost luati prin surprindere de taxa si se plang de modul sau de calcul. In plus, asa cum spun firmele cu parcuri auto foarte mari, ce si-au calculat deja darile, taxa nu este foarte mare, dar deranjul este.
“Sa intocmesti documentatia in doua exemplare, sa te duci la Posta si sa depui… Te costa mai mult Posta si celelalte decat platesti taxa propriu-zisa”, au fost opiniile cel mai des auzite.
Ar fi fost util ca toate aspectele referitoare la taxa sa fie clar mentionate. In plus, modul de calcul ar fi trebuit sa fi publicat in MO.
Gabriel Sincu,
senior tax manager, Haarmann Hemmelrath
2.000-2.500 RON
Aceasta este amenda contraventionala cu care veti fi sanctionati pentru nedepunerea la termen a declaratiilor lunare privind obligatiile catre Fondul pentru mediu
Calculul emisiilor de poluanti
Pentru un consum de 1.000 l de benzina, pentru autoturism necatalitic de 8,4l/100km.
Greutatea specifica a benzinei este de 760g/l. Rezulta un consum de 760 Kg de benzina.
Emisia= factor de emisie X cantitatea de combustibil consumata
Pentru SO2: Emisia =2 X Ks X cantitatea de combustibil consumata, unde Ks=0,2/100=0,002
Emisie SO2=2 X 0,002 X 760=3,04 Kg.
Pentru Pb se calculeaza 0,75XKpbXCantitatea de combustibil, unde Kpb=0,042/100=0,00042.
Rezulta ca Emisia de PB=0,75X0,00042X760=0,2394Kg.
Pentru Cd se inmulteste 0,01mg/Kg cu cantitatea de combustibil consumat.