Dovada că „taxa pe zahăr” a PSD a avut efecte pozitive

Privită cu scepticism, „taxa pe zahăr” introdusă de Guvernul condus de Marcel Ciolacu nu doar că a dus la colectarea de venituri suplimentare la bugetul de stat, ci a dus și la profituri impresionante ale industriei băuturilor cu conținut ridicat de zahăr. Cei mai mari 5 jucători de pe piață au raportat creșteri de până la aproximativ 2.100% față de 2022.

„Taxa pe zahăr”, introdusă de social-democrați, face parte dintr-o serie de măsuri menite să îmbunătățească sănătatea românilor și să sprijine, în același timp, și economia națională. Pe lângă impactul favorabil semnificativ asupra sănătății populației, aceasta a fost benefică inclusiv industriei băuturilor răcoritoare, în ciuda criticilor. Rezultatele financiare din 2023 demonstrează că nu doar că nu a falimentat industria, ci a contribuit la o creștere substanțială a veniturilor și profitabilității companiilor din domeniu.

Potrivit unei analize recente a Ziarului Financiar, bazate pe datele Euromonitor, România este a doua cea mai mare piață din regiune pentru băuturi răcoritoare, cu un consum per capita de 215 litri anual, depășind media europeană la numărul de pahare de băuturi acidulate consumate.

Bani în plus la Sănătate

Taxa pe zahăr a fost implementată ca o măsură dublă, de Guvernul Ciolacu: descurajarea consumului excesiv de zahăr, cunoscut pentru efectele sale negative asupra sănătății, și generarea de venituri suplimentare la bugetul de stat. Taxa a vizat în special băuturile răcoritoare cu conținut ridicat de zahăr, crescând TVA-ul de la 9% la 19% pentru aceste produse.

Contrar declarațiilor inițiale de risc de faliment, industria băuturilor răcoritoare a înregistrat creșteri impresionante în anul 2023. Conform datelor analizate de economica.net, afacerile celor mai mari 5 jucători de pe piață au raportat creșteri de până la aproximativ 2.100% față de anul precedent.

Cei cinci mari din industria băuturilor răcoritoare au crescut

PepsiCo a avut o creștere spectaculoasă a profitului net, de aproape 2.100 de ori mai mare decât în anul precedent, atingând 90,5 mil. lei, în timp ce la cifra de afaceri, creșterea a fost de 21,77%, până la aproape 2 mld. lei în 2023. Această creștere a fost dublată și de investiții semnificative, cum ar fi instalarea unei noi linii de producție complet automatizate la fabrica din Dragomirești, Ilfov.

Coca-Cola HBC România a înregistrat la rândul său anul trecut afaceri cumulate de peste 3,5 mld. lei, cu 7,9% mai mult decât în anul anterior și un profit de peste 430 mil. lei, cu circa 10% mai mult decât în 2022.

De asemenea, Romaqua Group, producătorul brandurilor Borsec și Giusto, a depășit la rândul ei, în premieră, o cifră de afaceri de 1,1 mld. lei, (creștere de 16,27% față de anul anterior), în timp ce profitul net a urcat cu 88,46% și a atins 92,9 mil. lei.

Sectorul băuturilor răcoritoare este un exemplu ce ilustrează atractivitatea pieței din România și a mediului de afaceri stabil și predictibil creat de Guvernul Ciolacu. Giganții Pepsi și Coca-Cola, se numără printre firmele ce au recunoscut potențialul acestei piețe, motiv pentru care continuă să investească semnificativ la nivel local.