Majoritatea parlamentarilor norvegieni a adoptat bugetul pentru 2025. Acest lucru arată clar că scutirea de TVA pentru mașinile electrice, care se aplică deja în Norvegia, va rămâne în vigoare și anul viitor. Planul este de a se păstra această scutire, până în 2026. Scutirea se aplică mașinilor electrice cu un preț de până la 500.000 de coroane norvegiene, echivalentul a puțin sub 43.000 de euro, scrie Electrive.

Taxele pentru mașinile noi cu motoare cu ardere vor fi majorate de la 1 aprilie 2025

Între timp, taxele pentru mașinile noi cu motoare cu ardere vor fi majorate de la 1 aprilie 2025 – cu o medie de peste 45.000 NOK (aproximativ 3.850 EUR) pentru hibridele plug-in și cu o medie de 14.500 NOK (aproximativ 1.240 EUR) pentru toate celelalte mașini cu motoare cu ardere. Acest lucru face ca vânzările mașinilor neelectrificate sau neelectrificate complet, care se află deja în scădere în Norvegia, să fie și mai puțin atractive. Cota lor de piață a fost în intervalul scăzut de o singură cifră, luni la rând. Mașinile electrice cu baterie, pe de altă parte, au atins o cotă de piață de 93,6% în noiembrie, de exemplu.

„Este important pentru guvern ca familiile obișnuite din Norvegia să își permită să cumpere o mașină. Prin urmare, vom continua să folosim oportunitățile oferite de Acordul SEE pentru a ne asigura că politica de succes a Norvegiei privind mașinile electrice poate fi continuată în următorii ani”, a declarat ministrul de finanțe Trygve Slagsvold Vedum.

Pe lângă partidele aflate la guvernare, deputații din Stânga Socialistă (SV) susțin și ei această politică fiscală.

„Prin această ajustare, ajutăm Norvegia să devină prima țară din lume cu vânzări de mașini noi cu 100% zero emisii. Și exact acest lucru îl dorește partidul nostru în politica climatică”, a declarat Lars Haltbrekken, deputat al SV.

Ponderea mașinilor electrice va fi de aproape 100% până în 2025

Asociația Norvegiană de Mașini Electrice (‘Norsk Elbilforening’) laudă decizia: „Cu acest acord privind bugetul, facem încă un pas către zero emisii în vânzările de mașini noi. Ponderea mașinilor electrice va fi de aproape 100% până în 2025”, afirmă Christina Bu, secretarul general al Asociației Norvegiene pentru Mașini Electrice.

Când vine vorba de camionete electrice, schimbarea este mai lentă decât se aștepta. Prin urmare, Agenția Norvegiană pentru Protecția Mediului și Administrația Națională a Drumurilor Publice au propus recent definirea unui nou obiectiv climatic pentru camionete: noul termen limită, după care pot fi vândute doar camionete noi cu emisii zero, nu ar trebui să mai fie 2025, ci 2027. Cu toate acestea, termenul nu a fost încă stabilit.

Un lucru este clar: guvernul norvegian vrea să obțină și un efect de convingere în acest domeniu prin creșterea taxelor. Acordul bugetar pentru 2025 prevede, așadar, o creștere a taxelor pentru autoutilitarele noi poluante, deși aceasta va fi mult mai mică decât pentru mașini. Creșterea medie pentru furgonetele cu motoare cu ardere este de 8.500 NOK, echivalentul a aproximativ 730 EUR.