Un consum mai redus de carburant – şi, în consecinţă, emisii mai mici de CO2 – aduc avantaje financiare dincolo de reducerea sumelor plătite la staţia de alimentare. Un număr crescând de ţări europene au implementat deja – sau planifică să implementeze – legi privind protecţia climatului. Aceste legi recompensează automobilele foarte economice prin reduceri de impozite sau penalizează automobilele care consumă cantităţi mari de carburant. Iată câteva exemple de legi privind protecţia climatului din Europa:

Belgia: Statul promovează achiziţionarea de automobile noi economice prin reduceri ale impozitului pe venit. Clienţii ce achiziţionează automobile ce emit sub 105 g CO2/km pot deduce 15 procente din preţul de achiziţie (maxim 4 350 euro) prin impozitele proprii. Trei procente din preţul de achiziţie pot fi deduse din impozit (maxim 810 euro) pentru automobilele ce emit între 105 şi 115 g CO2/km.

Germania: Scopul programului de protecţie a climatului al guvernului german, asupra căruia s-a convenit pe 5 decembrie 2007, este de a reduce emisiile de CO2  provocate de trafic cu 33,6 milioane de tone. Mijloacele pentru atingerea acestui obiectiv includ trecerea de la calcularea impozitului pe baza puterii fiscale la taxarea în funcţie de emisiile de CO2-stabilită pentru 2009, detalii îmbunătăţite privind consumul de carburant al autoturismelor şi creşterea utilizării biocarburanţilor. La nivel UE, guvernul german propune stabilirea de limite maxime pentru emisiile medii de CO2 pentru automobilele noi.

Finlanda: De la 1 ianuarie 2008, taxa de înmatriculare a autovehiculelor noi se bazează pe preţul de piaţă al automobilului (definit ca preţul de import minus patru procente şi 300 de euro) şi emisiile de CO2. Autovehiculele ce emit peste 60 g CO2/km sunt taxate cu zece procente din preţul de piaţă plus 0,1 procente per gram de CO2 peste limita de 60 g. Un sistem de taxare variabilă pentru autovehicule este planificat pentru anul 2010, după care automobilele cu emisii de CO2 între 120 şi 139 g/km vor fi taxate cu 60 de euro pe an. Automobilele ce emit între 140 şi 159 g/km vor fi supuse unei taxe anuale de 80 euro.

Franţa: Datorită unei noi legi, clienţii care cumpără un autovehicul ce emite sub 100 g CO2/km primesc cea mai ridicată reducere de impozit de 1000 euro. Există o reducere de impozit de 700 de euro pentru autovehiculele ce emit între 101 şi 120 de grame şi o reducere de impozit de 200 de euro pentru cele ce emit între 121 şi 130 de grame. Nu există nicio reducere de impozit sau impozitare suplimentară pentru autovehiculele ce emit între 130 şi 160 de grame, autovehicule ce reprezintă aproximativ 45 de procente din toate înmatriculările de autovehicule noi din Franţa. Începând de la 161 g de CO2/km, cumpărătorul este taxat după cum urmează: 200 euro (161-165 g), 750 euro (166-200 g) şi 1600 euro (201-250 g). Peste 251 g CO2/km, cumpărătorul trebuie să achite o penalizare la impozitul pentru autovehicul de 2 600 euro.

Marea Britanie: Marea Britanie a introdus impozitarea pe consumul de carburant pe 22 martie 2007. Autovehiculele ce emit 100 g CO2 sau mai puþin sunt scutite de aceastã taxã. Autovehiculele cu emisii de pânã la 120 g CO2/km sunt taxate cu 35 £ (49,97 euro) pe an, cu 115 £(164,19 euro) pânã la 150 g, cu 140 £ (199,89 euro) pânã la 165 g, cu 165 £ (235,58 euro) pânã la 185 g ºi cu 205 £ (292,69 euro) pânã la 225 g. Autovehiculele ce emit peste 225 g CO2/km sunt taxate cu 300 £ (428,33 euro) pe an.

Luxemburg: Principatul utilizează un tabel complex pentru calcularea impozitului anual pentru autovehicule, bazat pe emisiile de CO2, şi favorizează autovehiculele pe benzină faţă de cele pe motorină. Taxa per gram de CO2 creşte progresiv în funcţie de consumul autovehiculului. De exemplu, un automobil pe benzină ce emite 120 g CO2/km este taxat cu 68,40 euro, iar un autovehicul diesel cu aceleaşi emisii de CO2 este taxat cu 102,60 euro. Rata de taxare continuă să crească astfel încât un automobil pe benzină ce emite 240 g CO2/km este taxat cu 380,80 euro.

Olanda: Taxa de înmatriculare este calculată în funcţie de cum se situează emisiile de CO2 ale autovehiculului în comparaţie cu alte modele din segmentul din care face parte (definit de lungimea şi lăţimea autovehiculului). Reducerea de taxă maximă actuală de 1000 euro este acordată automobilelor ale căror emisii de CO2 se situează cu 20 de procente sub cele ale modelelor echivalente. Dacă autovehiculul emite cu 30 de procente peste media segmentului, acesta este supus celei mai mari penalizări, de 540 de euro. De la 1 februarie 2008, reducerea maximă şi penalizarea maximă vor creşte la 1400 şi, respectiv, 1600 de euro. Este planificată, de asemenea, o taxare bazată pe emisiile de particule pentru autovehiculele diesel.

Portugalia: Cea mai vestică ţară din Europa calculează taxa unică de înmatriculare pentru autovehiculele noi şi taxa anuală pe autovehicule pe baza capacităţii motorului autovehiculului şi a emisiilor de CO2. Utilizând un total de şase tabele, ambele taxe sunt calculate utilizând un sistem complex. Modelul Agila 1.0 este unul din cele mai puţin taxate automobile din Portugalia, cu o taxă de înmatriculare de doar 351 de euro şi o taxă anuală pe autovehicul de doar 76,60 euro.

Data: 29 februarie 2008

Sursa: General Motors