Taxa de poluare din 2026: Șoferii cu mașini vechi ar putea plăti impozite de trei ori mai mari

O nouă taxă de poluare ar putea fi introdusă în România începând cu 1 ianuarie 2026, iar șoferii cu mașini vechi și poluante ar urma să suporte costuri semnificativ mai mari.

Potrivit analistului economic Adrian Negrescu, impozitul auto ar putea crește de până la trei ori față de nivelul actual, în funcție de vechimea și norma de poluare a vehiculului.

Ce prevede noua taxă de poluare

Proiectul vizează proprietarii de autoturisme vechi și poluante, care vor fi nevoiți să plătească o nouă taxă de achiziție la înmatriculare. De asemenea, impozitul local pentru aceste vehicule ar urma să crească semnificativ, fiind calculat în funcție de norma de poluare.

Adrian Negrescu a explicat că această măsură vine ca o consecință a cheltuielilor ridicate din bugetul de stat, în special cele legate de sectorul public. Potrivit acestuia, în 2024, România va cheltui 169,5 miliarde de lei pentru salariile bugetarilor, cea mai mare sumă din istoria țării.

Analistul economic a subliniat că taxa de poluare va intra în vigoare începând cu 2026 și va avea un impact major asupra șoferilor, aceștia urmând să plătească un impozit cel puțin triplu comparativ cu cel actual.

„Legat de consecințele acestor cheltuieli foarte mari cu bugetarii, atenție, anul acesta cheltuim 169,5 miliarde, cea mai mare sumă din istoria României atunci când vorbim de cheltuieli cu bugetarii. Toate acestea le vom plăti noi prin taxe și impozite, iar taxa aceea de poluare va fi aplicată de la 1 ianuarie 2026.

Spuneam încă de anul trecut că va fi aplicat un impozit în funcție de vechimea mașinii și gradul de polare și asta va face ca marea majoritate a șoferilor din România să plătească un impozit cel puțin triplu începând cu 1 ianuarie, față de cel din prezent”, a declarat Adrian Negrescu la Antena 3 CNN.

poluare emisii masini
SURSA FOTO: Dreamstime

Reacția ministrului Finanțelor

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a confirmat că există discuții privind o reformă a sistemului de impozitare pentru mijloacele de transport, în special la nivel local. Acesta a menționat că au fost primite propuneri din sectorul privat pentru modificarea taxării vehiculelor și că autoritățile locale ar putea beneficia de venituri suplimentare din aceste impozite.

Barna a precizat că un nou pachet legislativ privind decarbonizarea și reducerea poluării va fi pus la punct în 2025, în colaborare cu Ministerul Transporturilor și autoritățile locale.

„Și din domeniul privat au venit câteva analize cu propuneri de modificare a sistemului de impozitare, de taxare a mijloacelor de transport pe plan local, adică la nivelul unităților administrativ teritoriale.

Discuția trebuie purtată, trebuie purtată cu Ministerul Transporturilor, cu autoritățile locale și asociațiile reprezentative ale UAT-urilor, Ministerul Finanțelor, astfel încât în 2025 să putem pune la punct un pachet legislativ nou, de decarbonizare, de reducere a poluării pe tot ce înseamnă mobilitate în România.

Acest lucru poate să însemne la anumite categorii de autoturisme, impozite, taxe locale mai mari, pentru că majoritatea acestor taxe se duc în bugetul autorităților locale”, a declarat Barna la Digi24.

El a recunoscut că noua taxă de poluare va duce la impozite mai mari pentru mașinile poluante, dar a subliniat că și vehiculele mai puțin poluante vor fi taxate, însă într-o măsură mult mai redusă.

Ministrul a declarat că scopul reformei este de a stimula utilizarea mijloacelor de transport mai puțin poluante și a confirmat că taxa nu va fi aplicată în 2025, ci cel mai devreme începând cu 1 ianuarie 2026.

„Pot însemna impozite, taxe mai mici la anumite mijloace de transport care sunt mai puțin poluante și trebuie creat un echilibru astfel încât să fie motivant să circulăm cu mijloace de transport mai puțin poluante”, a declarat el, precizând că taxa auto pentru poluare va intra în vigoare de anul viitor. „Cu siguranță nu în 2025, cel mai devreme pe 01/01/2026”, a spus el.