Taxe mai mari pentru șoferi. Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania, a propus o serie de măsuri care vizează taxarea mai ridicată a mașinilor vechi și creșterea stimulentelor pentru achiziția de vehicule electrice.

Milioane de șoferi ar fi afectați de această măsură

El susține că implementarea taxelor mai mari pentru autovehiculele cu o vechime considerabilă ar trebui gestionată de administrațiile locale, veniturile astfel obținute având rolul de a reduce deficitele bugetare locale.

O propunere centrală a oficialului este impozitarea în funcție de vechimea autovehiculelor, considerând că mașinile mai vechi de 20 de ani, care reprezintă aproximativ 4 milioane din parcul auto al României, ar contribui la problemele de mediu.

„Suntem ca la o inundație, scoatem apa, dar nu reparăm țeava care s-a spart. Așa e și cu Rabla. E un stimulent pentru achiziții de mașini noi, dar nu lucrăm la cauze, achiziția și deținerea de mașini foarte vechi, achiziția nefiscalizată, cu samsari, oameni care nu plătesc taxe. Mașina e veche, dar statul nu o taxează, ne taxează pe noi cu mașini noi”, a spus Bordeanu, potrivit Profit.

În opinia sa, taxarea mai ridicată a acestora ar descuraja utilizarea lor, un model deja aplicat în alte state. În paralel, Bordeanu a susținut necesitatea creșterii valorii tichetelor pentru achiziția de vehicule electrice.

Deși ideea este fundamentată pe reducerea numărului de mașini vechi, măsura propusă riscă să întâmpine o rezistență semnificativă din partea șoferilor, mulți dintre aceștia preferând mașinile vechi din motive financiare.

masini
SURSA FOTO: Dreamstime

Introducerea unor taxe mai mari ar putea genera nemulțumiri

Pentru șoferii care depind de mașinile vechi pentru activitățile zilnice, introducerea unor taxe mai mari ar putea genera nemulțumiri.

Bordeanu a propus și ca administrarea acestor taxe să fie realizată la nivel local, considerând că astfel veniturile ar putea fi folosite pentru susținerea bugetelor comunităților

„Avem o discuție cu autoritățile în jurul acestei probleme. Am făcut un studiu cu Price Waterhouse acum doi ani și îl actualizăm permanent. Scopul a fost să recomandăm un mod de taxare a achiziției și deținerii de automobile vechi și poluante. De-asta am lucrat cu PWC, pentru a verifica dacă respectă legislația europeană și modul de taxare. Și respectă, există așa ceva în multe țări. Singurul lucru care ne lipsește, recunoscut de fostul ministru, este decizia politică. Politica zice «să mai vedem, e o taxă în plus». Și nici n-am discutat de cuantum.

În 2024 am făcut un pas în spate cu Rabla, cu electrificarea. Piața electrică din România a fost într-un fel de minicolaps, vânzările au scăzut cu 40%. Spring s-a înmatriculat mai puțin din această cauză în 2024. Dar acum avem generația 2024 a lui Spring, comenzile sunt în creștere cu 40% pe trimestrul 4. Oamenii au avut ocazia să o testeze, să o vadă și au început să o cumpere tot mai mult”, a completat Bordeanu, potrivit sursei menționate.

Anul 2024 a adus o scădere considerabilă a vânzărilor de mașini electrice

Amintim că anul 2024 a adus o scădere considerabilă a vânzărilor de mașini electrice în Uniunea Europeană, potrivit unui raport al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

În contrast, autoturismele hibride au avut o creștere semnificativă, consolidându-și astfel locul pe piață. În acest context, numărul total al înmatriculărilor de autoturisme în UE a înregistrat o creștere modestă de 0,8% față de 2023, ajungând la 10,6 milioane de unități.

Din acest total, 1,4 milioane de vehicule erau electrice, ceea ce reprezintă o scădere de aproape 6%. Pe de altă parte, autoturismele hibride au depășit 4 milioane de unități, constituind aproape 15% din piața europeană.

În ceea ce privește autoturismele cu combustibil convențional, trendul general a fost unul de scădere, dar cu anumite excepții notabile. În Bulgaria și Slovenia, înmatriculările de mașini pe benzină au crescut, cu procente de 14,5% și 19%, respectiv.

În schimb, în alte țări, cum ar fi România, Estonia și Lituania, înmatriculările de autoturisme diesel au cunoscut creșteri considerabile, de 14,8%, 55,9% și 34,1%, respectiv.