România ar urma să introducă un nou impozit anual

România plănuiește să implementeze un nou impozit anual, menit să descurajeze deținerea vehiculelor vechi și poluante, după mai bine de un deceniu în care astfel de măsuri au fost evitate de clasa politică. Conform declarațiilor ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, taxa va fi calculată în funcție de nivelul emisiilor de dioxid de carbon generate de fiecare autovehicul.

Această inițiativă răspunde solicitărilor repetate venite din partea industriei auto. Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, a declarat recent că a propus Guvernului introducerea unei taxe pentru vehiculele vechi și poluante, subliniind că programele existente, precum Rabla, nu sunt suficiente pentru a combate eficient poluarea.

Noua metodă de impozitare

Noul impozit va fi stabilit pe baza emisiilor de CO₂ și, posibil, a normei Euro a vehiculului, notează Profit.ro. Aceasta marchează o schimbare importantă față de taxa de primă înmatriculare introdusă în perioada Guvernului Tăriceanu, care se aplica exclusiv la achiziția de autovehicule.

Noua metodă de impozitare este considerată mai echitabilă, deoarece nu restricționează importul de autoturisme second-hand, ci le taxează în funcție de nivelul de poluare. Un astfel de sistem este deja utilizat în majoritatea statelor europene.

CO2, dioxid de carbon
SURSA FOTO: Dreamstime

Modele de impozitare din alte țări europene

Numeroase țări europene au implementat sisteme de taxare care iau în considerare emisiile de dioxid de carbon. De exemplu:

  • Belgia: Taxează la achiziție (până la 2.500 de euro) și anual, în funcție de emisiile de CO2.
  • Danemarca: Impozitul anual variază între 88 și 3.000 de euro, în funcție de consum.
  • Franța: Aplică un sistem malus/bonus, care taxează suplimentar mașinile cu emisii ridicate.
  • Germania: Combină impozitarea pe baza capacității motorului cu o taxă CO2, de 2 euro per gram peste 95 g/km.
  • Grecia: Proprietarii plătesc până la 3,72 euro per gram de CO2 peste 90 g/km.
  • Italia: Aplică taxe doar la achiziție, cu un sistem bonus/malus.
  • Irlanda: Impozit progresiv, de la 120 de euro anual pentru mașini electrice până la 2.350 de euro pentru vehiculele cu emisii mari.

Noua taxă propusă de Guvernul României ar putea adopta modele similare celor din alte țări, având în vedere presiunile din cadrul Uniunii Europene pentru reducerea poluării și promovarea vehiculelor electrice. Această măsură ar putea avea un impact considerabil asupra pieței auto, descurajând deținerea vehiculelor vechi și stimulând achizițiile de autoturisme cu emisii scăzute.