Impozitul suplimentar pentru petrol și gaze
Impozitul suplimentar aplicat în sectorul petrolului și gazelor naturale generează controverse, întrucât afectează și firme care nu desfășoară activități majore în acest domeniu.
Camera Consultanților Fiscali (CCF) a semnalat că acest impozit poate fi datorat chiar și de agenți economici care au doar tangențe minore cu produsele derivate din petrol sau gaze.
Cauzele extinderii aplicării impozitului
Conform CCF, problema derivă din codurile CAEN 4671 și 4730, care includ activități de comerț cu combustibili gazoși și pe bază de petrol, dar și produse conexe, cum ar fi:
- Lemn de foc, brichete sau peleți
- Naftalină
- Uleiuri lubrifiante
- Antigel
- Cărbune
Această clasificare face ca impozitul să fie aplicabil și retailerilor care comercializează astfel de produse, chiar dacă activitatea principală a acestora nu este în domeniul petrolului și gazelor.
De exemplu, magazine de bricolaj, dealeri auto, importatori de consumabile auto sau supermarketuri pot intra în sfera de aplicare.
Eliminarea pragului de 50 milioane euro
O altă problemă evidențiată este eliminarea plafonului de 50 milioane euro cifră de afaceri, odată cu adoptarea Legii 290/2024 și OUG 138/2024. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, orice contribuabil care comercializează produsele menționate, indiferent de cifra de afaceri, va fi obligat să plătească impozitul suplimentar.
Această modificare poate avea consecințe semnificative asupra firmelor mici și medii:
- Creșterea poverii fiscale: Impozitul suplimentar poate genera dificultăți financiare pentru companiile care nu sunt pregătite pentru un astfel de cost.
- Schimbări în comportamentul comercial: Multe firme ar putea elimina din portofoliu produsele supuse impozitului, afectând disponibilitatea și prețurile acestora pe piață.
Camera Consultanților Fiscali a trimis o scrisoare Ministerului Finanțelor, semnată de președintele organizației, Dan Manolescu, solicitând clarificări și soluții pentru a evita interpretările ambigue.
Aceasta propune reevaluarea prevederilor și eliminarea obligativității pentru contribuabilii care nu desfășoară activități directe în sectorul petrolului și gazelor.
Fără intervenții legislative sau reglementări suplimentare, noul impozit riscă să afecteze un număr semnificativ de firme din domenii diverse, conducând la distorsiuni economice și comerciale.
Camera Consultanților Fiscali funcționează ca o organizație profesională de interes public, având statut juridic, patrimoniu propriu și un buget independent, fără scop lucrativ.
Responsabilă de reglementarea, organizarea și autorizarea consultanței fiscale în România, Camera Consultanților Fiscali garantează accesul la această profesie, coordonează activitatea din domeniu și protejează interesele legitime ale membrilor săi, conform legislației.