Sorin Grindeanu se opune taxei pe autostradă în funcție de kilometri
Aflat la Timișoara pentru a anunța deschiderea circulației rutiere pe cei 26 de kilometri ai Variantei Ocolitoare Timișoara Sud, ministrul Infrastructurii și Transporturilor, Sorin Grindeanu, a abordat și problema taxei de autostradă per kilometru, planificată să intre în vigoare începând cu 2026. Grindeanu a clarificat că nu va accepta implementarea unei astfel de taxe până când o autostradă nu va fi complet finalizată și funcțională în întregime.
El a explicat că, potrivit angajamentelor asumate de România prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), țara noastră trebuie să introducă un sistem de taxare pentru utilizarea autostrăzilor. Această măsură este parte din obiectivele stabilite pentru a respecta cerințele PNRR, care vizează atât creșterea veniturilor la bugetul de stat, cât și îmbunătățirea infrastructurii de transport.
Totuși, Grindeanu a subliniat că nu va fi de acord cu impunerea acestei taxe asupra transportatorilor, fie ei de marfă sau persoane, în contextul în care există încă porțiuni de autostradă nefinalizate. Ministrul a declarat că taxa nu va fi aplicată până când infrastructura rutieră nu va fi completă, considerând că introducerea acesteia înainte de finalizarea lucrărilor ar fi inechitabilă pentru utilizatori.
Urmează și alte proiecte în vestul țării
De asemenea, el a punctat că un astfel de cost nu ar reflecta corespunzător investițiile realizate în infrastructura rutieră și că este esențial să se asigure că întreaga rețea de autostrăzi este operațională înainte de a impune taxe suplimentare.
„N-o să fiu de acord, indiferent în ce postură mă voi afla în anii viitori, să taxăm românii și nu doar românii, ci și străinii, atâta timp cât nu avem o autostradă cap-coadă. De când intri din România și până când ieși, eu cred că e un lucru absolut decent și absolut corect.
Domnule, intri la Nădlac și te duci până la Constanța. Da, pentru că peste tot în lumea asta se poate întâmpla lucrul ăsta. Asta, urmarea unei discuții care va avea loc din 2026 încolo. Până atunci mi se pare că e prea mult să cerem și să se ceară asemenea taxă” a spus Grindeanu.
Ministrul Grindeanu a anunțat că în următorii ani vor fi dezvoltate și alte proiecte de infrastructură în partea de vest a țării. Printre acestea se numără Varianta Ocolitoare Timișoara Vest, Autostrada Timișoara-Moravița, drumul de legătură dintre DN69 și Autostrada A1, precum și tunelurile de pe Autostrada Lugoj-Deva (Margina-Holdea).