De ce a fost nevoie de inca un bir pentru automobilisti nu e greu de ghicit. In urma cu trei ani, cand Traian Basescu, pe atunci ministrul transporturilor, a infiintat taxa de drum, proiectul hotararii de guvern prevedea ca aceasta sa fie inclusa nu doar in pretul benzinei, ci si in cel al automobilelor noi. In acest fel automobilistii erau descurajati sa cumpere automobile noi (desi parcul auto national este si acum invechit), fiind taxati suplimentar pentru acest lucru. Masura constituia in final o frana in dezvoltarea normala a pietei.
Reactia membrilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) n-a intarziat sa apara. Ei au propus ministrului ca partea de taxa inclusa in pretul masinilor noi sa fie inlocuita cu o taxa suplimentara pe proprietate, care urma sa fie platita de toti detinatorii de automobile, indiferent daca acestea erau vechi sau noi.
Traian Basescu n-a fost insa de acord cu aceasta propunere si, pentru a multumi pe toata lumea, a optat in final pentru introducerea taxei de drum numai in pretul benzinei.
Introducerea rovinietei nu este astfel altceva decat o repunere pe tapet, dupa cativa ani, a vechii propuneri facute Minsterului Transporturilor de APIA. Daca banii din taxa inclusa in pretul benzinei abia ajung pentru intretinerea retelei rutiere actuale, se spera ca cei din noua taxa sa poata fi folositi pentru constructia unor drumuri noi. „Nu putem fi bucurosi atunci cand se introduce o taxa noua, dar suntem constienti ca e nevoie de fonduri substantiale pentru a avea sosele comparabile cu cele din Occident”, declara Marius Carp, directorul APIA.
Camionagii sunt primii care vor plati rovinieta
Rovinietele vor fi introduse etapizat, iar pretul lor va fi diferentiat in raport cu tipul de motorizare. Primii care vor trebui sa plateasca noua taxa (incepand cu 1 iulie 2002) vor fi detinatorii de autovehicule de transport marfa cu masa egala sau mai mare de 12 tone. De la 1 ianuarie 2003, rovinietele urmeaza sa fie platite de posesorii de masini cu masa cuprinsa intre 7 si 12 tone, iar un an mai tarziu, de cei ale caror autovehicule se incadreaza intre 3,5 si 7 tone.
Automobilistii, dar si detinatorii de microbuze, autocare, autobuze si utilitare usoare (maximum 3,5 tone) vor beneficia de o perioada de gratie pana la introducerea rovinietei, termenul fiind 1 ianuarie 2005. In functie de nivelul poluarii motoarelor (non-Euro, Euro 1,2,3), automobilistii vor plati de la aceasta data intre 16,8 si 24 de euro, taxa crescand trei ani mai tarziu, cand se va ajunge intre 28 si 40 euro.
Noua taxa se va adauga altor plati obligatorii pe care automobilistii le au de facut anual. Daca actualele tarife se vor pastra, un posesor de Dacia, spre exemplu, va plati in 2005 impozitul pe mijloacele de transport (echivalentul a 2,5 euro in acest moment), asigurarea obligatorie auto (28 euro), rovinieta (24 euro), in total circa 54,5 euro. Daca la aceasta suma adaugam taxa de drum inclusa in fiecare litru de benzina (greu de contabilizat) si asigurarea facultativa Casco (circa 100 euro pentru Dacia), costurile totale doar pentru a putea circula cu masina depasesc un salariu mediu actual pe economie. Este vorba insa doar de un scenariu pur teoretic.
Noua taxa nu va fi platita doar de automobilistii romani, ci si de cei straini care circula pe teritoriul Romaniei. Acestia vor putea cumpara rovinieta pe perioade de la o zi la sase luni, pretul depinzand nu doar de durata sejurului, ci si de categoria de poluare in care este incadrat motorul masinii.    

Pretul rovinietei
    Taxa (euro)    Tip motor
    6 luni     12 luni
Autoturisme     15    24    non-Euro
(1.01.2005)    12    21    Euro1
    9    16,8    Euro2 si peste
Autovehicule     288    non-Euro
grele    255     Euro1
225 Euro2 si peste