În urma unui referendum organizat duminică, 54,6% dintre alegători au fost de acord cu aplicarea unei taxe speciale de parcare pentru SUV-uri, arată rezultatele provizorii.
18 euro pe oră pentru parcarea în centrul orașului sau 12 euro, mai departe
În consecință, SUV-urile mari vor fi supuse unei creșteri și de trei ori a taxelor de parcare – 18 euro pe oră pentru parcarea în centrul orașului sau 12 euro, mai departe.
Aproximativ 54,5% dintre cei care au participat la referendum au votat în favoarea majorării taxelor, în timp ce 45,5% au respins moțiunea, scrie Deutsche Welle.
Prezența la vot a fost destul de scăzută, doar 78.000 de persoane dintre cele 1,3 milioane de alegători eligibili votând în cele 39 de secții de votare din jurul capitalei Franței.
”Parizienii au făcut o alegere clară. Alte orașe îl vor urma”, a anunțat primarul Parisului, Anne Hidalgo.
Ea a precizat că siguranța rutieră și poluarea aerului au fost elementele principale care au motivat votul de la referendum.
Un act de justiție socială
Anne Hidalgo a catalogat limitarea prezenței SUV-urilor prin creșterea prețurilor la parcare ca fiind ”justiție socială”. Măsura i-ar viza în mod special pe cei bogați, care dețin mașini scumpe.
Referendumul a avut loc la mai puțin de un an după ce locuitorii orașului au votat pentru interzicerea trotinetelor electrice.
Taxa majorată pentru SUV-uri se va aplica modelelor cu combustie și hibride care cântăresc 1,6 tone
Taxa de parcare mai mare pentru SUV-uri se va aplica modelelor cu combustie și hibride care cântăresc 1,6 tone (1,8 tone) sau mai mult și modelelor electrice care cântăresc două tone sau mai mult.
În mandatul lui Hidalgo, străzile Parisului au fost transformate, cu 84 de kilometri de piste pentru biciclete, începând cu 2020, și cu o creștere de 71% a utilizării bicicletelor între sfârșitul lockdown-ului COVID-19 și 2023, potrivit Primăriei.
Viceprimarul Parisului, David Belliard, din partea Partidului Verzilor, a declarat că aproximativ 10% din șoferii vehiculele din Paris vor fi afectați de creșterea tarifelor de parcare. Această majorare ar putea aduce anual până la 35 de milioane de euro în plus la bugetul orașului.
Francezii au interzis și trotinetele electrice
Anul trecut, în aprilie, pentru interzicerea trotinetelor electrice pe străzile Parisului au votat între 85,77% și 91,77% în cele 20 de cartiere din capitala Franței.
Orașele din întreaga lume înăspresc reglementările privind scuterele electrice, limitând numărul de operatori, precum și viteza și unde pot parca.
În 2021, 24 de persoane au murit în accidente legate de scutere în Franța, inclusiv una la Paris. Anul trecut, Parisul a înregistrat 459 de accidente cu scutere electrice și vehicule similare, dintre care trei mortale.
„În munca mea, vedem o mulțime de accidente rutiere cauzate de scutere, așa că vedem cu adevărat efectele negative.”, a declarat pentru Reuters medicul general Audrey Cordier, în vârstă de 38 de ani, după ce a votat împotriva scuterelor.
Trotinetele electrice accesate prin intermediul aplicațiilor pentru smartphone funcționează în Paris din 2018, dar în urma plângerilor cu privire la desfășurarea lor anarhică, Parisul în 2020 a redus numărul operatorilor la trei.
Operatorii au oferit reglementări suplimentare, inclusiv verificarea utilizatorilor peste 18 ani, fixarea plăcuțelor de înmatriculare pentru ca poliția să poată identifica infracțiunile rutiere și limitarea la un pasager.