Nu o data s-a intamplat ca o firma sa fie taxata cu majorari de intarziere si alte penalizari in vreme ce astepta bani de la alte bugete. De pilda, firma astepta luni intregi o rambursare de TVA (si inca se intampla astfel), timp in care acumula datorii catre bugetul gestionat de Ministerul Muncii, de exemplu. La polul opus, un buget astepta bani de la o firma, in vreme ce altul ii returna sume importante, cu alta mana.
Saptamana trecuta, ministrul finantelor publice, Mihai Tanasescu, a spus ca va rezolva problema blocajului financiar in sistemul de stat, astfel incat bugetul sa nu mai astepte vrabia de pe gard.
De sistemul privat nu pare sa se ocupe nimeni cu prea multa atentie. Exemplul cel mai bun il reprezinta proiectul de lege privind registrul unic de control, adoptat de Senat si intrat pe ordinea de zi a Camerei Deputatilor. Pentru ca inspectorii sa nu se mai calce pe picioare, tot firmele sunt obligate sa tina registrul unic de control – achizitionat de firme de la directiile generale ale finantelor publice, altfel vor incasa amenzi intre 5-20 milioane lei!!! Initiator al acestui proiect: Guvernul. Distinct de aceasta initiativa, Ministerul Finantelor Publice lucreaza la crearea Agentiei Unice de Colectare a Impozitelor, de la 1 ianuarie 2004 (OUG nr. 197/2002). Intr-un interviu acordat revistei Capital in luna februarie, ministrul Mihai Tanasescu explica faptul ca unificarea colectarii va fi urmata de unificarea cotelor.
Insa nu toti o privesc cu ochi buni. Medicii acuza „parazitarea bugetului Sanatatii”: „Aceasta nu este o cerinta a UE, UE cere numai eficientizarea colectarii, or Sanatatea a demonstrat intotdeauna ca are cea mai buna colectare. In realitate, se doreste depersonalizarea banilor, astfel incat sa se vada si mai putin ca banii de la Sanatate sunt folositi in alte scopuri, in vreme ce Sanatatea este intr-o criza permanenta”, considera Mircea Cinteza, presedintele Colegiului Medicilor din Romania. Cadrul general a fost stabilit anul trecut, insa procedurile se afla in lucru. Anul trecut, de un proiect in acest sens se ocupa o comitie condusa de Ioan Cindrea, presedintele Agentiei Nationale de Ocupare a Fortei de Munca. Lucrurile s-au schimbat intre timp. Proiectul s-a mutat la Finante, iar secretarul de stat Gheorghe Gherghina spune ca un proiect de proceduri este in lucru la nivelul Garzii Financiare, dar numai in ceea ce priveste colectarea unica a veniturilor, nu si cu privire la cota unica. Aceasta ar urma sa cumuleze contributia la asigurari sociale, sanatate, fondul de somaj si cel pentru boli profesionale si risc de accidente.
Despre cota unica nu se stie mai nimic, nici la Comisiile de specialitate din Senat, nici in Camera Deputatilor. Expertii considera buna ideea, dar se tem de practica.
„Nu transele de impozitare sunt problema, ci faptul ca peste acest impozit se platesc contributii foarte mari la fondul de sanatate si la CAS. Personal, cred ca daca s-ar modifica baza de impunere pentru aceste fonduri prin excluderea beneficiilor in natura sau numerar, s-ar colecta mai multi bani la bugetul de stat”, considera Alex Massaci, consultant PricewaterhouseCoopers.
La nivelul firmelor mici si mijlocii, „unificarea devine necesara pentru o mai buna compensare a sumelor datorate diferitelor bugete”, considera Justinian Cucu, consultant fiscal. „Personal, nu cred ca de la 1 ianuarie 2004 se va reusi trecerea la sistemul de administrare unic; evidenta pe platitori sufera vizibil atat la persoane fizice, cat si la cele juridice”, adauga Justinian Cucu, fost functionar al MFP.
Mai mult decat atat, firmele anticipeaza disparitia plafonarii CAS, ceea ce echivaleaza cu o noua crestere a taxelor pentru salariile mari. Pe aceasta baza, Guvernul ar anunta o relaxare fiscala mai mult decat bine venita in an electoral.
UNDE DAI sI UNDE POATE Sa CRAPE
· Masura: unificarea controlului; scop declarat: reducerea numarului de controale realizate de echipele fiecarui buget.
· Risc: debandada in organizare; necorelarea legislatiei si/sau a punerii in aplicare.
· Masura: trecerea, intr-o etapa
ulterioara, la o cota unica pe forta de munca; scop declarat: mai putina bataie de cap la companii, facilitarea platilor printr-o
evidenta mai buna.
· Risc: cresterea taxelor pe salariile mari, o data cu eliminarea
plafonului la CAS; posibile incurcaturi si mai mari in
evidenta datoriilor (cel putin pana la centralizarea evidentelor).
TAXA UNICA SI IN RUSIA
· „Introducerea unei taxe unice pe salariu nu este o idee noua. Recent, taxa unica a fost introdusa si in Rusia (13%), in speranta unei mai bune colectari la buget.
· Rusia avea transe progresive de impozitare (maxima fiind de 35%), insa in 2001 a introdus taxa unica de 13%. Gurile rele spun insa ca efectele nu au fost cele scontate. Ideea initiala a fost de a-i determina pe cetateni sa declare toate sursele de venit, pentru a se elimina efectele economiei gri.
· Se pare insa ca cei vizati s-au temut ca taxa unica este doar o momeala pentru ca, dupa ce i-a facut sa-si declare veniturile, aceasta taxa sa creasca la un procentaj nedorit.”
Alex Massaci, consultant PricewaterhouseCoopers