Impunerea de către Comisia Europeană a unor taxe vamale provizorii pentru importurile de vehicule electrice (EV) din China a încetinit fluxul acestor vehicule din statul asiatic în luna iulie. Blocul comunitar a adoptat aceste măsuri pentru a-și proteja producătorii auto de concurența low-cost, conform informațiilor transmise de Bloomberg.
Taxele UE scot mașinile electrice chinezești de pe piața europeană
Tarifele vamale suplimentare care se aplică din 5 iulie celor trei producători chinezi de mașini electrice sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC.
Conform analiştilor de la Dataforce, care elaborează rezultatele din 16 state membre UE care au raportat până acum cifrele de luna trecută, numărul vehiculelor electrice noi înmatriculate de producătorii auto din China în UE a scăzut în iulie cu 45% faţă de iunie. Scăderea vine pe fondul grabei companiilor auto de a aduce maşinile la dealeri, înainte de intrarea în vigoare a tarifelor.
“Vedem o presiune semnificativă din partea producătorilor auto chinezi de a scăpa de stocuri în iunie, ceea ce a provocat probabil vânzarea în grabă a stocurilor”, a apreciat analistul auto Matthias Schmidt.
Scăderea de 36% a vânzărilor de vehicule electrice (EV) în cele 16 state membre ale UE analizate de Dataforce nu afectează doar mărcile chineze. De asemenea, BMW, Stellantis și Tesla, care importă vehicule electrice fabricate în China, sunt supuse taxelor vamale provizorii impuse de UE.
BYD se extinde agresiv
Deși în iulie nu există dovezi clare că mărcile chineze și-au temperaț ambițiile de expansiune în Europa, care este a treia mare piață auto regională după Asia și SUA, aceste mărcile continuă să-și extindă prezența. Începând din 2019, cota de piață a mărcii chineze MG (producție SAIC Motor), BYD și a altor mărci chineze a crescut semnificativ.
În iulie, ponderea lor pe piața EV din Uniunea Europeană a ajuns la 8,5%, comparativ cu 7,4% în aceeași perioadă a anului trecut. Deși vehiculele electrice reprezintă încă o mică parte din întreaga piață europeană, se așteaptă ca ele să devină dominante pe termen lung, pe măsură ce motoarele pe combustie sunt înlocuite.
În iulie, BYD a înregistrat o triplare a vânzărilor de EV pe 16 piețe, față de anul anterior. În contrast, MG a raportat o scădere de 20% a vânzărilor, iar Polestar a înregistrat un recul de 42%.
BYD, cea mai bine vândută marcă auto din China, continuă să se extindă agresiv în Europa. Decizia de a sponsoriza Campionatul European de Fotbal din 2024 din Germania a adus vizibilitate mare companiei, fiind văzută de cinci miliarde de oameni la televizor. În plus, compania construiește o nouă fabrică în Ungaria.
Datele Dataforce din iulie acoperă principalele piețe din UE, inclusiv Germania, Franța și Italia. Rezultatele complete pentru toate cele 27 de state membre ale UE vor fi publicate la sfârșitul lunii.