Taximetristii fac slalom printre legi si regulamente

Companiile de taxiuri sunt de trei feluri: cele care au parc propriu de masini, firme care lucreaza cu masinile apartinand soferilor angajati si firme care asigura doar servicii de dispecerat pentru soferi cu autorizatie individuala. Tarifele lor nu difera prea mult intre ele. Tariful platit de client pentru un kilometru parcurs este intre 3950 si 4.500 de lei, iar diferenta se datoreaza de cele mai multe ori tipului de masina folosit. Un taximetrist are si el trei posibilitati de a-si practica

Companiile de taxiuri sunt de trei feluri: cele care au parc propriu de masini, firme care lucreaza cu masinile apartinand soferilor angajati si firme care asigura doar servicii de dispecerat pentru soferi cu autorizatie individuala. Tarifele lor nu difera prea mult intre ele. Tariful platit de client pentru un kilometru parcurs este intre 3950 si 4.500 de lei, iar diferenta se datoreaza de cele mai multe ori tipului de masina folosit.
Un taximetrist are si el trei posibilitati de a-si practica meseria. Daca nu are masina se va duce la una dintre firmele cu parc propriu de autoturisme, unde beneficiaza de un salariu nu prea mare, dar e angajat cu carte de munca si are comenzi asigurate. In Bucuresti, printre astfel de firme mari (cu peste 150 de masini) se numara: Cris Taxi, Alfa Taxi, Glucoza si Cobalcescu. Daca are masina poate sa lucreze la o firma care sa ii asigure licenta de transport si dispeceratul, cu un contract de colaborare.
Mai exista si posibilitatea de a lucra pe cont propriu. Pentru aceasta, un sofer are nevoie, conform legii, de: o autorizatie, o licenta de executie si o licenta de transport, eliberate de Primaria Capitalei. Licenta de executie se elibereaza pentru fiecare masina cu aparat de taxat in parte, iar licenta de transport este necesara agentului economic. Acum, in Bucuresti exista 6.000 de taxiuri cu licenta si, estimeaza Alexandru Iordache, directorul firmei Glucoza, inca 15.000 fara licenta valabila, adica functionand ilegal. Conditiile pentru obtinerea acestor licente nu sunt usor de indeplinit, asa ca multi prefera sa lucreze pentru o firma care sa faca demersurile necesare in locul lor.
Dispeceratele protejeaza evaziunea fiscala
Pentru a-si gasi clienti, taximetristul independent poate apela la firme, precum XXL sau Meridian, care nu fac altceva decat sa asigure dispeceratul, impunand totusi un tarif pe kilometru competitiv pe piata. Soferul pe cont propriu isi poate astfel asigura venituri mai mari decat ceilalti taximetristi. Dar aici, si posibilitatile de frauda fiscala sunt mai mari. Vorbind despre acestea, Nicoleta Udeci, directoarea companiei pe actiuni Getax, este de parere ca veniturile mai mari ale soferilor de la cele doua firme se datoreaza, in buna masura, pacalirii fiscului: „Societatile de taximetre care respecta prevederile legale privind activitatea de taximetrie sunt concurate neloial de aceste firme, care nu fac altceva decat dispecerat. Merg pe tariful celorlalte firme, dar nu exista nici un control asupra veniturilor realizate de soferi. Ele protejeaza de fapt evaziunea fiscala”, afirma Nicoleta Udeci. Lucrurile se desfasoara cam asa: un taximetrist se angajeaza pentru un timp la o companie care ii ofera o licenta de executie obtinuta de la Primarie, obligatorie pentru a putea fi taximetrist.
Dupa o luna sau doua el pleaca de la firma respectiva pastrandu-si o copie de pe licenta de executie pe care o prezinta la firma de dispecerat cu care va lucra. Licenta ca atare se anuleaza la parasirea agentului economic care o obtinuse. Firma de dispecerat nu are nici o obligatie de a verifica valabilitatea licentei si nici veniturile obtinute de soferul respectiv, ea multumindu-se doar sa incaseze suma ce i se cuvine ca plata pentru prestarea serviciilor de dispecerat. „Sunt multi soferi, colaboratori ai societatilor cu profil strict de dispecerat taxi, care au fost primiti doar pe baza de xerocopii ale licentelor, fara a mai fi verificata si autorizarea lor”, explica directoarea firmei Getax. Atunci, aproape e firesc ca ei sa fie feriti de orice control al veniturilor.
Firmele isi pacalesc chiar si propriii angajati
„Pe langa aceasta concurenta neloiala facuta de firmele de dispecerat, exista un numar mare de societati de taxi cu licenta, unele importante, precum Perozzi, care nu respecta legislatia privind derularea contractului de salariat, contract insotit de inregistrarea veniturilor realizate de salariatii respectivi. Am observat acest lucru in cartea de munca a unor soferi veniti de la aceste firme la noi, in care nu era operat nimic, desi omul credea ca isi platise toate impozitele”, mai spune Nicoleta Udeci. Solutia, daca ar fi cu adevarat dorita, ar consta intr-o corelare a activitatii Biroului de Licente de la Primarie cu societatea detinatoare de licenta de transport, cu Ministerul Muncii si cu administratia financiara locala pentru a-i urmari pe cei ce parasesc o firma. Acum, desi licentele eliberate de Primarie ar putea avea si un rol de control, ele par a sluji, mai degraba, celor ce eludeaza fiscul falsificandu-le.
Castigul net, pentru un taximetrist angajat de o firma, este de aproximativ 4 milioane lei. Intr-o zi de munca, el incaseaza in medie 350.000 lei, din care se plateste pretul benzinei si cel al reparatiilor masinii. Firmele practica diferite metode de plata a soferilor. La Glucoza exista o suma fixa pe care trebuie sa o aduca fiecare taximetrist pentru a-si lua salariul intreg, iar ce depaseste aceasta suma intra in buzunarele soferului. La Getax, conducatorul auto primeste un procentaj din realizari.
Piata taxiurilor are legi dure
Exista firme, precum Alfa Taxi, Cris Taxi, Glucoza, care au avut o evolutie constant ascendenta, ajungand acum la un parc de 200 de masini, cu incasari de 30-40 de milioane pe zi si altele care au scazut destul de drastic. Pentru a fi competitivi pe piata sunt necesare, se pare, doua lucruri: pretul mic si increderea clientilor in firma. Daca cineva a fost o data inselat de un sofer, clientul nu va mai merge niciodata cu acea firma.    

Rechinii de la aeroport
l Desi piata taxiurilor e aproape de saturata, exista si taximetristi care castiga si 10 milioane pe luna. Acesta este un venit mare, pe care il obtin doar cei de la Aeroportul Otopeni, care si-au facut sindicat propriu, format numai din soferi cu autorizatie individuala. Tarifele lor sunt enorme si au asigurata exclusivitatea pe aeroport. Daca un taxi de firma incearca sa se insinueze pe teritoriul lor, se va trezi negresit cu cauciucurile taiate.
l La fel se intampla si la Gara de Nord. Pentru calatorul aflat in situatia de a lua un taxi e mai bine sa dea un telefon la o firma serioasa, sa-si stabileasca un loc anume de intalnire si sa aiba grija sa tina minte numarul de firma al masinii, comunicat de dispecer.