Cât plătești iarna aceasta la întreținere dacă locuiești la bloc? Situația întâlnită în Ploiești

Cât plătești iarna aceasta la întreținere? De la 1 ianuarie 2025, subvenția pentru gigacalorie în Ploiești a scăzut mult. Cu toate acestea, ploieștenii care sunt conectați la sistemul centralizat de încălzire (SACET) plătesc în continuare printre cele mai mici sume la întreținere la nivel național.

Iată care sunt costurile pentru diferite tipuri de apartamente. Ploieștenii care locuiesc la garsonieră plătesc în medie 218,2 lei pe lună pentru încălzire. Pentru un apartament cu două camere, suma este de 337,3 lei, pentru unul cu trei camere ajunge la 447,2 lei, iar pentru un apartament cu patru camere se plătesc 514,2 lei pentru încălzire.

Dacă comparăm aceste sume cu cele pentru încălzirea cu centrală pe gaze, va rezulta că este mai ieftin să alegi sistemul centralizat. În plus, cei care au apartamente racordate la SACET nu trebuie să plătească taxe suplimentare, cum ar fi verificarea periodică a instalației de gaz și a centralei termice, care se face doar la fiecare 2 ani, scrie Observatorul Prahovean.

Conform Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Serviciilor Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), cele mai mari prețuri la gigacalorie pentru populație sunt practicate de operatorii din București, Bacău, Timișoara, Constanța, Arad, Cluj și Craiova.

calorifer
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Cât de mult costă întreținerea unei mașini în România?

Avem întreținere la bloc, dar cât de mult costă întreținerea pentru românii, din ce în ce mai mulți la număr, care au în proprietate și o mașină, pe lângă apartament? Veștile nu sunt deloc bune, pentru că vorbim de costuri tot mai mari.

Cheltuielile cu mașina – combustibil, asigurări, revizii, taxe și parcări – cresc în fiecare an. În medie, întreținerea unei mașini costă peste 2.000 de euro anual (aproximativ 10.000 de lei).

De la 1 ianuarie 2025, acciza pe carburant a crescut, iar prețul unui litru de benzină sau motorină a depășit 7,5 lei. Asigurările sunt mai scumpe, chiar dacă sunt limitate la anumite valori.

Când trebuie să mergem la service, prețurile sunt mai mari. De exemplu, pentru o revizie la o mașină cu motor de 1,4 litri pe benzină, prețul ajunge la 800-900 de lei. În ultimii trei ani, costurile au crescut ușor, iar munca mecanicilor devine tot mai scumpă – o oră de manoperă poate ajunge la 250-300 de lei.

Găsirea muncitorilor în domeniu este tot mai greu de făcut. Pentru mașinile mai vechi, inspecția tehnică periodică (ITP) trebuie făcută anual și costă, în medie, 150 de lei, cu 20% mai mult decât în 2022.

Parcările s-au scumpit cu cel puțin 10%, iar taxele auto sunt ajustate în funcție de inflație. În plus, dacă facem greșeli în trafic, amenzile au crescut, iar punctul de amendă ajunge la 202 lei.

În viitor, costurile ar putea crește cu 5%-10% în fiecare an

În viitor, costurile ar putea crește cu 5%-10% în fiecare an, ceea ce ne-ar putea face să folosim mașinile mai rar. În multe țări din Vest, oamenii deja renunță la mașinile personale și aleg să folosească servicii de ridesharing sau să închirieze mașini pentru drumuri mai lungi.

De la primăvară, sunt așteptate scumpiri și mai mari, pentru că plafonarea RCA va fi eliminată.