Spre sfârşitul lui 2010, presa relata despre o înşelătorie căreia îi căzuseră pradă numeroşi români: în rubricile de mică publicitate ale ziarelor sau pe site-urile cu anunţuri fuseseră publicate oferte apetisante de locuri de muncă (mai ales ţinând seama că ne aflam în plină criză). Cei care erau interesaţi să afle mai multe despre joburile cu pricina (unele promiţând câştiguri de până la 1.200 de euro pe lună) trebuia să trimită un SMS la numărul 1277 (de exemplu, cu textul „angajare“). Ce nu preciza niciunul din anunţurile cu pricina era că, în momentul trimiterii SMS-ului, erai automat taxat cu trei euro (la care se adăuga şi TVA). Mai mult, se pare că după trimiterea mesajului nu primeai niciun fel de informaţii despre locul de muncă care îţi trezise interesul.
Jurnaliştii au aflat, la acea dată, că numărul 1277 (valabil în toate reţelele de telefonie mobilă din România) era operat de Simplus Invest, o companie specializată în servicii de tip premium SMS. La rândul ei, firma „închiria“ utilizarea numărului cu suprataxă către diverse companii sau persoane fizice (care primeau 31% din încasări). Potrivit explicaţiilor date în urmă cu trei ani de reprezentanţii Simplus, unul dintre utilizatorii persoane fizice era responsabil pentru anunţurile frauduloase şi, ca urmare a reclamaţiilor primite, contul său a fost suspendat. Mai mult, din cauza plângerilor clienţilor, Orange, Vodafone şi Cosmote au suspendat la rândul lor accesul la numărul 1277.
„În septembrie 2010, pentru protecția utilizatorilor noștri, serviciul în discuție apelabil la numarul 1277 a fost suspendat în rețeaua Cosmote, imediat ce s-a dovedit că este o frauda. În anul 2011, numărul scurt 1277 a fost redeschis, în baza contractului încheiat de către compania noastră cu Simplus Invest, pentru furnizarea de către acest partener a unui alt serviciu cu valoare adăugată“, ne-au declarat reprezentanţii Cosmote România.
Păcăleala se întoarce
În toamna anului trecut, controversele legate de numărul 1277 au revenit. Potrivit mai multor utilizatori de Internet, aceştia s-au trezit că au fost taxaţi cu trei euro plus TVA când au completat chestionare online. „Pe motoare de căutare, dar şi pe alte site-uri, tot apar reclame care te invită să participi la un sondaj de opinie şi, ca urmare a acestei participări, poţi să câştigi un smartphone sau premii în valoare de 850 de euro. Dupa ce dai răspunsurile la chestionarul respectiv, trebuie să trimiţi un SMS la 1277 cu textul «SMART». Şi acum surpriză: te trezeşti cu un SMS cu textul: «Te-ai abonat la serviciul SMART! Tarif 3 Euro+TVA/mesaj/7 zile. Pentru a renunţa trimte STOP SMART la 1277 (0,05 EUR +TVA/sms trimis)». Dacă eşti pe fază, trimiţi urgent STOP SMART şi te-ai dezabonat, dar pentru cele 30-50 secunde pe factură îţi apar cei trei euro + TVA“, povesteşte un utilizator al site-ului reclamatieonline.ro.
O altă victimă (un bărbat din Bucureşti) se jură că în cadrul chestionarului pe care l-a completat nu apărea vreo informaţie legată de tarifele practicate. „Îmi pare rău că nu am făcut o captură de ecran, însă acum e prea târziu. Însă nu apărea nimic, nici măcar cu caractere mici. Sunt atent la chestiile astea şi le-aş fi văzut. Poate doar dacă era scris cu alb pe fond alb“, face haz de necaz acesta.
O a treia victimă, o femeie din Braşov, susţine chiar că s-a trezit abonată la unul din serviciile oferite de 1277 fără să trimită niciun SMS. „Mi s-a spus că tehnic este imposibil, că taxarea se face doar după ce de pe mobil pleacă un SMS cu un anumit text. Singura explicaţie este că altcineva mi-a folosit telefonul şi nu exclud ca nepotul meu, care are zece ani, să fi fost atras de reclamele de pe Internet şi să fi dat un mesaj de pe mobilul meu“, afirmă ea.
Băieţii deştepţi din Israel
Chestiunea accesului fără oprelişti a minorilor la aceste servicii cu suprataxă este doar una din problemele semnalate. Unii dintre cei abonaţi din neatenţie la serviciile 1277 spun că au încercat, fără succes, să afle dacă premiile aparent puse în joc s-au şi decernat.
Potrivit reprezentanţilor Simplus Invest, serviciul SMART este oferit de un client din Israel al companiei, firme Cellon Ltd. „Afirmaţia că serviciul SMART are la bază ideea de sondaj de opinie este neîntemeiată. Astfel, din simpla parcurgere a secţiunii «Termeni şi Condiţii» disponibilă pe website-ul https://ro.bsmarter.mobi rezultă în mod evident faptul că Organizatorul nu a indus în niciun fel ideea de sondaj de opinie, ci, dimpotrivă, aceasta a prezentat în mod detaliat și obiectiv procedura înscrierii şi competiţiei în urma căreia urma să fie desemnat câştigătorul premiului“, susţin cei de la Simplus.
Tot ei consideră şi conţinutul SMS-ului automat primit de către utilizatori după introducerea numărului de telefon în pagina de logare (“Pentru confirmare trimiteți textul SMART la 1277, tarif 0.05 Euro+TVA/sms, iar premiul poate fi al dvs. Termeni și condiții pe site“) este suficient de clar pentru a indica că nu este vorba de un sondaj de opinie, ci de un concurs. Dar şi că, probabil, prin menţionarea în cadrul secţiunii „Termeni şi condiţii“a tarifelor reale ale SMART, sunt acoperiţi din punct de vedere legal în ceea ce priveşte abonarea la un serviciu cu suprataxă nesolicitat.
Nu de aceeaşi părere par a fi cei de la Orange. ”Compania noastră alocă numerele scurte de tip 12XY pe baza unui contract încheiat cu companii furnizoare de servicii cu valoare adăugată. În urma sesizărilor primite de la clienţi în cursul anului trecut cu privire la numărul scurt 1277, am notificat furnizorul, iar serviciul în discuţie derulat pe acest număr scurt nu mai este activ în reţeaua Orange din luna noiembrie 2013”, ne-au declarat reprezentanţii Orange.
25mil. lei au fost veniturile pe 2012 ale Simplus Invest SRL. Firma a înregistrat în acelaşi an un profit net de 373.000 de lei.
3 euro plus TVA costă un SMS trimis la 1277. Dacă nu te dezabonezi la timp, poţi ajunge să plăteşti chiar şi 12 euro pe lună.