Într-o prezentare care abundă în informații, Woods prezintă o modalitate nouă de a înțelege legătura dintre companii și societate și cum se poate modifica astfel încât nu doar să reducă impactul negativ, ci și să creeze progres. Aflați mai multe despre felul în care directorii executivi pot trece de la responsabilitate socială corporativă la impactul total social – pentru bunăstarea atât a companiei, cât și a societății.

Vă prezentăm mai jos întregul discurs susținut de Wendy Woods, la conferințele TED.com

În urmă cu câțiva ani, toate țările dezvoltate ale lumii – cele bogate – și toate organizațiile de caritateau donat împreună aproape 200 de miliarde de dolari țărilor în curs de dezvoltare, celor care poartă cel mai mult povara, cea mai apăsătoare povară a celor mai mari probleme din lume: sărăcia, lipsa hranei, schimbările climaterice și inegalitatea. În același an, companiile au investit în aceste țări 3,7 trilioane de dolari.

Călătoresc mult în meseria mea și am avantajul de a vedea lucruri extraordinare pe care le fac ONG-urile și unele guverne cu o parte din cele 200 de miliarde de dolari: ajutor pentru copii subnutriți sau pentru familii care nu au acces la apă potabilă, copii care altfel nu ar avea parte de educație. Dar nu este de ajuns pentru că cele mai mari probleme din lume au nevoie de trilioane de dolari, nu doar miliarde. Prin urmare, dacă vrem să facem progrese semnificative și de lungă durată în marile provocări ale lumii noastre, avem nevoie de afaceri, atât companii, cât și investitori, pentru a găsi soluții.

Să vedem acum cum ar trebui să procedeze companiile. Și când spun asta, probabil că vă gândiți că am să vorbesc despre filantropie corporatistă sau responsabilitatea socială corporativă (CSR). CSR este un lucru firesc în zilele noastre și foarte eficace. Facilitează generozitatea corporațiilor, iar această generozitate este importantă pentru foarte mulți angajați și clienți. Însă știți ceva? CSR nu a luat suficientă amploare, nu e destul de puternic sau durabil încât să ofere soluții la cele mai mari probleme cu care se confruntă omenirea, pentru că e un cost în plus. Chiar când afacerea prosperă,CSR nu e proiectat să crească. Iar dacă activitatea economică scade, va fi printre primele programe eliminate. Deci nu, CSR – Responsabilitatea Socială Corporatistă – nu este soluția, dar IST – Impactul Social Total – este.

 

IST este suma tuturor modalităților prin care companiile pot avea impact asupra societății făcând ceva concret: analizând propriul lanț de aprovizionare, lucrând la procesele de dezvoltare a produselor, la fabricație și distribuție. Adevărata activitate în afaceri, atunci când este făcută cu inventivitate, poate crea într-adevăr beneficii fundamentale unei companii și poate rezolva problemele importante ale lumii noastre.

Deci cum arată IST? Dacă ne gândim la IST, aceasta înseamnă integrarea considerentelor sociale și de mediu. Și știți ceva? Nu este ceva cu totul nou. A fost analizat de ceva timp. Dar problema e că aceste corporații se gândesc aproape exclusiv la ceea ce se numește RTA: Rentabilitatea Totală pentru Acționari. Însă IST – Impactul Social Total – trebuie să stea alături de RTA ca un stimulent important și autentic în strategia corporativă și în luarea deciziilor. Avem și datele necesare să demonstrăm toate acestea.

În unele companii deja se întâmplă acest lucru. Au început să-l facă posibil. Vreau să vă spun o poveste despre Mars. Mars e a șasea mare companie privată din Statele Unite. Dacă semeni cu mine,știi că produsele lor sunt importante, de exemplu cafeaua și ciocolata. Așa că nu este de mirare că unul dintre cele mai importante ingrediente este cacao. Iar câțiva dintre competitorii lor sunt foarte îngrijorați de sustenabilitatea și disponibilitatea rezervelor de cacao. Nu e cazul companiei Mars. Ei sunt siguri că recolta va fi stabilă pentru o lungă perioadă. De ce asta? Pentru că au ca parteneri ONG-uri din toată lumea care lucrează cu ferme mici. Și acele agenții de certificare non-profitacționează ca să îi ajute pe fermieri să mărească recolta, asigurându-se că primesc un salariu corect, convenabil și decent, ajutându-i să abordeze orice probleme potențiale legate de drepturilor omuluidin lanțurile de aprovizionare, contribuind la minimizarea efectelor asupra mediului, precum defrișarea pădurilor. Mars este pe cale de a produce cacao autentică 100%, prin urmare, acesta este un program bun pentru comunitățile agricole, pentru mediu și pentru compania Mars, care a eliminat un risc important în lanțul de aprovizionare.

Dar să trecem la date concrete, pentru că sunt de-a dreptul extraordinare. Să vă explic ce reprezintă aceste date pe care le voi prezenta. Când analiștii și economiștii financiari analizează o companie, iau în considerare mai multe statistici diferite. Am să vorbesc doar despre două dintre cele mai importante. Valoarea globală a companiei – capitalizare de piață și despre profitul ei. Pe scurt, diferența dintre profituri și costuri.

 

În studiul pe care l-am realizat, am analizat companii de petrol și gaze naturale, și aceste companiicare își desfășoară activitatea cel mai bine în IST – Impactul Social Total – valorează cu 19% mai mult.19%. Asta apare când iau măsuri de minimizare a impactului pe care compania lor îl are asupra mediului înconjurător și a apei, când au programe foarte puternice pentru sănătate și siguranță la locul de muncă. De asemenea, când introduc programe de instruire a angajaților, au o marjă de profit de 3,4%.

Dar care e situația în alte industrii? Companiile biofarmaceutice, care sunt cele mai puternice în IST,sunt evaluate cu 12% mai mult. Și când reușesc să extindă accesul la medicamente – făcându-le accesibile celor care au nevoie de ele – atunci marja de profit crește cu 6,7%.

Băncile comerciale, unde IST e cel mai puternic implementat, sunt evaluate cu 3% mai mult, iar cele care oferă în mod diferențiat incluziune financiară – accesul la produse financiare pentru cei care au nevoie – au o creștere a profitului de 0,5%. Pentru bănci, aceste numere s-ar putea să nu pară foarte mari, dar în industriile super competitive, contează până și micile diferențe din marja de profit.

Cum rămâne cu companiile de bunuri de larg consum – care produc lucruri pe care le adorăm, cum ar fi cafeaua și ciocolata? Companiile de bunuri de larg consum, care funcționează cel mai bine în IST,sunt evaluate cu 11% mai mult. Și dacă iau în considerare toate acestea în lanțul de aprovizionare -furnizându-și produsele în mod incluziv și responsabil au o creștere a profitului de 4,8%. Aceste numere sunt importante. Știm de multă vreme că rata de creștere și riscul financiar sunt fundamentale într-o evaluare, dar această analiză riguroasă arată că factorii sociali și de mediu – valoarea impactului societal total – sunt de asemenea legate de evaluare și profit. Uau! Fără să se schimbe nimic – nu am confundat analiza cu nimic altceva. Fără să schimbăm nimic, companiile care au rezultate deosebite asupra mediului social și înconjurător obțin profituri mai mari și sunt mai valoroase.

 

Este de înțeles, așadar, de ce companiile sunt sub mare presiune pentru câștiguri de scurtă durată.Din fericire, investitorii care creează o mare parte din această presiune încep și ei să gândească din ce în ce mai mult pe termen lung și să privească prin prisma IST. În convorbirile și sondajele pe care le-am avut cu investitorii, 75% dintre ei au spus că se așteaptă la venituri mai mari și eficiență în operațiuni pentru companiile care au în vedere IST. Și deja au început să încorporeze acest lucru în politica lor de investiții. Anul trecut, 23 de trilioane din activele globale erau în categoria de investiții responsabile din punct de vedere social. Asta înseamnă o creștere cu cinci miliarde doar în ultimii doi ani. Și reprezintă o pătrime din totalul activelor globale gestionate în lume.

Știu că pe o parte din voi vă trec fiori acum. În experiența mea de consultant de strategie pentru companii, ONG-uri și guverne, am observat că mulți oameni de afaceri se sfiesc să vorbească și câteodată chiar să se gândească la avantajele facerii de bine. Crezând cumva că acest lucru va anula valoarea beneficiilor pe care le creează pentru societate. Sau că vor fi percepuți ca lipsiți de inimă sau chiar mercantili. Însă avem nevoie să gândim cu totul altfel. Trebuie să gândim altfel pentru că singura modalitate de a face progrese semnificative în problemele critice ale lumii de azi este ca soluțiile să vină de la companii.

Scopul afacerilor este să satisfacă nevoile clienților și să o facă în mod profitabil. Au nevoie de asta ca să supraviețuiască. Una dintre cele mai bune modalități pentru a asigura creșterea companiei,precum și o viață lungă, e de a face față unora dintre cele mai mari probleme ale societății și s-o facă într-un mod profitabil. Iar când găsesc modalități noi de a face aceasta, în mod etic, responsabil, extraordinar, ar trebui să fie mândri.

 

Dar dacă încă nu sunteți convinși, haideți să vedem și alte exemple. Ce se întâmplă cu o companie tehnologică care încearcă să-și extindă platforma și numărul de utilizatori? De exemplu Airbnb.Airbnb are mai multe programe cu impact social. Toate aceste programe sunt în centrul activităților lor. Unul dintre aceste programe oferă posibilitatea comunităților de a oferi găzduire gratuită sinistraților, supraviețuitorilor și voluntarilor. Un alt exemplu al activității lor este ajutorul pe care îl oferă ONG-urilor și colaborarea cu acestea pentru a asigura adăpost pentru refugiați. Ce îmi place la acest program este că nu văd cum altfel s-ar fi gândit oamenii să-și exprime generozitatea și să-și deschidă casele pentru cei în nevoie – oricum nu atât de repede, de ușor și de eficient – fără această inițiativă a Airbnb. Dar în același timp, acest lucru stă la baza strategiei lor și a creșterii companiei, pentru că măsura succesului este dată de numărul de gazde și oaspeți care folosesc platforma lor. Însă dacă se concentrau în mod exclusiv pe profit, probabil că nu s-ar fi gândit la acest mod de a face profit,deoarece nu percep comision. Deci e o modalitate excelentă când pot acoperi cu serviciile lor o nevoie a societății și, în același timp, să se poată extinde.

Dar ce se întâmplă când încerci să găsești un segment nou de clienți? Să ne mutăm acum în Africa de Sud și să vorbim despre Standard Bank. În Africa de Sud, guvernul stabilește regula care impune băncilor să doneze 0,2% din profit întreprinderilor mici și mijlocii deținute de persoane de culoare. Și multe bănci donează pur și simplu acest procent antreprenorilor, însă Standard Bank a avut o idee creativă. Au luat aceste fonduri și le-au investit într-un fond independent, folosind acest fond pentru a finanța împrumuturi către antreprenori negri. Acest model este unul foarte avantajos. În acest fel pot ajuta mai mulți antreprenori cu capital, iar pentru că succesul lor este perfect interconectat cu succesul antreprenorilor, acest fond este folosit pentru a acorda asistență tehnică. Ajutor pentru mai mulți antreprenori înseamnă mai mulți oameni și comunități scăpate de sărăcie. Și este un succes și pentru Standard Bank. Un succes atât de mare încât au început să extindă acest program și în alte domenii de investiții.

Nu înseamnă că nu am încercat să rezolvăm problemele din lume pentru multă vreme. Am încercat și sunt încă aici. Deși facem progres, nu este suficient de avansat, sau de rapid, sau de universal.Trebuie să schimbăm felul de a gândi. Avem nevoie de parteneri – atât companii, cât și investitori -care să vină cu strategii creative, inovative și cu fonduri pentru a rezolva cele mai mari probleme cu care se confruntă lumea. Și când o vor face în mod creativ, când vor face acest lucru cu toate ideile, strategia și capitalul de care dispun, când vor crea atât venituri pentru acționari, cât și impact social,atunci vom ști că vom rezolva aceste probleme, în mod profitabil și generos.

Mulțumesc.