Teddy Dumitrescu este un “batran” al publicitatii romanesti. Nu alearga dupa functii in breasla, dar este vazut des la reuniunile mondene aprinzandu-si un trabuc. Nu alearga dupa premii, dar e atent la vanzarile clientilor sai.

Capital: Daca lumea publicitatii romanesti ar fi un tren, in ce vagon ai calatori si cu cine ai fi vecin de compartiment?


Teddy Dumitrescu: Probabil ca as fi in prima treime a trenului. E greu de spus numarul vagonului, pentru ca nu stiu cate vagoane are, dar asa cum ii sade bine oricarui baiat, probabil ca as fi aproape de vagonul restaurant. Cu cine m-as vedea vecin? Cu stefan Iordache (Leo Burnett), care a inceput odata cu mine businessul de publicitate. Mi-as dori sa stau in compartiment, sa spunem bancuri si sa povestim cu Fozzie (Bogdan Manea), cu Pila (Costin Popescu-NextCap) si cu Bogdan Enoiu (McCann).

Capital: Ai fost DJ in emisiunea nonconformista “Gaudeamus”, in 1991. Ce te-a facut sa renunti “la idealurile revolutionare” in favoarea statutului de om de afaceri?


Teddy Dumitrescu: La un moment dat, am avut senzatia ca cineva se joaca cu nervii nostri si ca ne piloteaza discret din umbra, impingandu-ne ba intr-o directie, ba in alta. Cred ca emisiunea s-a vrut sa fie o falsa oaza de libertate. Era mai degraba o libertate de retorica si nu una de idei, pentru ca emisiunile erau cenzurate. Am inceput sa filmam din ce in ce mai multe videoclipuri muzicale si sa concepem reclame. Atunci, mi-am dat seama ca imi place publicitatea.

Capital: Daca nu intarziai doi ani cu infiintarea agentiei, ai fi fost acum in TOP 300, alaturi de Enoiu, Burci, Paul Radu?


Teddy Dumitrescu: Cred ca da. Daca as fi inceput in ‘92, probabil ca eram cativa pasi mai in fata, dar nu regret intarzierea. Cred ca toti am avut noroc, pentru ca am prins o perioada in care se inventa piata de publicitate. Dar nu pot sa spun ca eu am avut mai putin noroc decat ei. Intr-adevar, ei au inceput mai devreme, dar eu m-am distrat mai mult, pentru ca in acea vreme inca mai puneam muzica in cluburi.

Capital: Esti proprietarul a 99% din Publicis Romania. In urma cu trei-patru ani, anuntai ca grupul international Publicis va cumpara agentia din Romania. De ce nu s-a intamplat acest lucru?


Teddy Dumitrescu: Este o problema de politica de grup. Nu pot sa vorbesc eu in numele grupului Publicis. Agentia se numeste Publicis pentru ca avem un contract de franciza care ne permite sa utilizam numele. Ideea de franciza este mai apropiata in publicitate pentru ca nu cumperi doar licenta de a utiliza un nume, ci si know-how, metode de lucru si training.

Capital: Esti actionar si la Optimedia. Daca se va face fuziunea Optimedia cu Zenith in Romania, ti-ai dori sa conduci noua companie?


Teddy Dumitrescu: Nu, pentru ca am un mandat de grup in Romania. Coordonez mai multe activitati in cadrul grupului si n-ar avea deloc sens sa vreau sa conduc compania de media si sa le las pe toate celelalte balta. Noua structura nu s-a format, inca, dar este pe cale sa se formeze.

Capital: In 2004, cifra de afaceri a agentiei a fost de zece milioane euro, iar profitul de 27 de mii de euro. Unde ai ascuns profitul?


Teddy Dumitrescu: Nu l-am ascuns nicaieri! Functionam cu cheltuieli mari. Publicis Romania este o firma in plina dezvoltare si care investeste foarte mult in tot felul de lucruri: pregatirea oamenilor, deplasari in strainatate, conferinte in Europa.

Capital: si renteaza pentru 27 de mii de euro?


Teddy Dumitrescu: Sigur ca renteaza! In calitate de actionar si director general al companiei, eu pot sa-mi permit luxul, spre deosebire de alte agentii, sa implementez politica de companie pe care mi-o propun.

Capital: De ce stai departe de comisiile si comitetele din industria publicitatii?


Teddy Dumitrescu: Pentru ca imi vad de viata si de agentia mea. Am decis sa fiu un om care nu-si doreste sa fie vizibil. A sta la locul tau, in banca ta, este o trasatura de caracter.

Capital: Dar esti foarte prezent in reuniunile mondene…


Teddy Dumitrescu: Ma duc in acele locuri unde imi face placere sa ma duc pentru ca ma intalnesc cu oameni pe care-i cunosc. A iesi intr-o seara la un restaurant sau a merge intr-un club nu inseamna mondenitate. Asta e lumea noastra!

Capital: De ce Publicis Romania nu este in palmaresul festivalurilor?


Teddy Dumitrescu: Creatia este doar unul din elementele care asigura succesul unei campanii de comunicare. Conceptul de agentie de creatie este perimat. Clientul vrea vanzari, nu un spot frumos. Dovada ca nici nu ne ducem la festivaluri. Reputatia noastra in piata este de agentie care intelege foarte bine fenomenul de comunicare.

Capital: Vanezi clienti?


Teddy Dumitrescu: Nu cred ca “a vana” este cuvantul potrivit. Inevitabil, te uiti dupa clienti. Mai degraba ne intalnim cu clienti si discutam. “A vana” inseamna sa pornesti cu un obiectiv uracios si ca esti in stare sa faci lucruri “exotice” pentru a-l castiga. De aceea spun ca nu vanam.



Capital: Vanezi femei?


Teddy Dumitrescu: Nu.

Capital: Dragos Olteanu, directorul de creatie, munceste in firma de opt ani. Cate premii Ad’Or ar trebui sa castige ca sa ajunga actionar la Publicis ca Bogdan Naumovici la Leo Burnett?


Teddy Dumitrescu: Nu cred ca se pune asa problema. Oamenii sunt rasplatiti pentru rezultatele pe care le au. Cred ca orice angajator corect trebuie sa-si rasplateasca corect oamenii. Cu asta am spus totul. Ce inseamna a rasplati corect? Poate sa insemne sa-i dau masina mea sau sa-i cumpar o vila la mare, depinde de la caz la caz.

Capital: Dar la compania de BTL din cadrul grupului sunt actionari Ileana Pescariu si Joaquin Bonilla. Cate premii au castigat ei?


Teddy Dumitrescu: Aici este un alt model de business.

Capital: Care e viitorul publicitatii?


Teddy Dumitrescu: Publicitatea este moarta. A murit de zece ani peste tot in lume. Noi, agentiile, suntem un fel de dinozauri care incercam sa ne acomodam psihic la ceea ce se intampla in lume. Ni s-a furat obiectul de activitate. S-a schimbat piata. Publicitatea asa cum ne-o imaginam noi ca o stim nu mai exista, fiindca nimeni nu mai are nevoie de asa ceva! Daca acum 30 de ani consumatorii erau o masa de oameni si un brand putea sa se suie pe un piedestal si sa le vorbeasca, acum lucrurile s-au inversat. Consumatorii nu mai sunt o masa, ci fiecare consumator e un individ. Fiecare consumator vrea un mesaj pentru el. Daca un lucru sau un mesaj nu te priveste in mod direct, atunci ii dai “delete”.

“Creatia este doar unul din elementele care asigura succesul unei campanii de comunicare. Conceptul de agentie de creatie este perimat. Clientul vrea vanzari, nu un spot frumos.”


Carte de vizita

Teddy Dumitrescu, director general

Publicis Romania

Data si locul nasterii: 28 februarie 1968

Studii: Institutul de Arhitectura “Ion Mincu”.

Activitate: realizator Radio Nova 22 (1990-1991); promotion supervisor Philip Morris si redactor/prezentator TVR (1991-1993). In anul 1994 fondeaza impreuna cu Bogdan Santea agentia de publicitate Focus Advertising, care se va afilia retelei internationale Publicis.

Cei mai importanti clienti Publicis Romania: HP, L’Oreal (Garnier), Renault Nissan Romania (Renault, Nissan), Ursus Breweries (Ursus, Peroni), Groupe SEB (Rowenta, Tefal, Moulinex), Whirlpool, OMV, Germanos, Hochland (media), Philip Morris (Marlboro, L&M, Parlament – BTL).

Cele mai importante campanii: Renault Symbol, Ursus, Germanos Brand.

Pasiuni: cainele sau Pif, muzica, yachtingul