Chainsaw, studio american de post-producţie, are în vizor contracte locale de film, publicitate, televiziune şi internet. Chainsaw Europe - o afacere lansată de fraţii Florescu, proprietarii agenţiei de publicitate Saatchi&Saatchi, şi americanul Bill DeRonde - ar putea deveni un centru operaţional al celebrului studio american omonim. Capital: Când aţi deschis studioul Chainsaw din România? John Florescu: Acum vreo doi ani şi jumătate, i-am spus lui Bill: „Ce
Chainsaw, studio american de post-producţie, are în vizor contracte locale de film, publicitate, televiziune şi internet. Chainsaw Europe – o afacere lansată de fraţii Florescu, proprietarii agenţiei de publicitate Saatchi&Saatchi, şi americanul Bill DeRonde – ar putea deveni un centru operaţional al celebrului studio american omonim.
Capital: Când aţi deschis studioul Chainsaw din România?
John Florescu: Acum vreo doi ani şi jumătate, i-am spus lui Bill: „Ce-ar fi dacă am începe o afacere în Europa de Est, pentru piaţa locală, dar şi pentru cea regională? Tu ai fi responsabil de punerea pe picioare a companiei.“ Banii au venit de la el, din partea noastră (a holdingului Centrade, deţinut de fraţii Radu, John şi Nick Florescu, n.r.) şi a altor investitori.
Bill DeRonde: Acum suntem în plin proces de upgradare a capacităţilor noastre de producţie. Putem lucra cu imagini de înaltă definiţie, transferate de pe film pe suport digital. Ţinând cont de dinamismul pieţei, cred trebuie să intrăm în acest domeniu. Vom putea astfel să atragem un volum mai mare din filmele care se turnează aici, dar vom avea şi posibilitatea de a lucra mai mult şi mai bine la spoturile comerciale.
Capital: Aţi menţionat filmele. Acestea reprezintă cea mai mare parte a afacerii dumneavoastră?
John Florescu: Publicitatea este, încă, domeniul nostru central de interes, dar acum intrăm şi în domeniul filmului. De exemplu, am editat un film aici şi apoi l-am trimis la studioul Chainsaw din Hollywood, unde s-a făcut mixajul final al sunetului. Astfel, filmele româneşti vor putea fi mult mai competitive pe plan internaţional.
Capital: Totuşi, de ce prima alegere a fost România şi nu, de exemplu, Praga?
Bill DeRonde: Ştiam de la John, cu care mai colaborasem, că aici se simţea nevoia unui astfel de studio. Am hotărât că vom începe pe scară mică, să vedem cât putem acoperi din piaţa locală, şi apoi să ne extindem către alte destinaţii. Relaţia noastră ne-a adus aici.
Capital: Studioul Chainsaw de la Bucureşti a fost primul deschis în afara SUA. Ce se va întâmpla cu el în viitor?
John Florescu: Vom păstra studioul din Bucureşti ca hub (centru operaţional, n.r.) al afacerii. Dar principalul nostru interes, deocamdată, este să acoperim piaţa de aici.
Capital: La cât se ridică valoarea investiţiei?
John Florescu: Investiţia iniţială a fost de circa un milion de dolari. Apoi, fiecare nouă investiţie înseamnă, în medie, în jur de 250.000 de dolari. Dar avem grijă să nu investim în echipamente mai mult decât e cazul, am văzut astfel de situaţii în Dubai – aveau un echipament de un milion de dolari, dar telefonul nu funcţiona. Au bani, dar nu şi oameni talentaţi. Aici avem foarte mulţi oameni buni. Am lucrat până acum pentru clienţi din 15 ţări diferite, de la Arabia Saudită până la India.
Capital: Câţi angajaţi aveţi?
John Florescu: 19. Am mers la decanul Academiei de Film şi i-am cerut să ne dea cei mai buni tineri. Ca filosofie de business, Bill şi cu mine am format oamenii buni din companie, ridicându-i pe parcurs, şi asta nu pentru că vrem oameni ieftini, ci pentru că ne dorim oameni talentaţi.
Bill DeRonde: E grozav, pentru că ei iau contact cu un întreg studio. Ai o mulţime de echipamente: învaţă să le foloseşti, pentru că te face mai valoros! Încercăm să avem o companie deschisă, în care toată lumea să înveţe cât mai multe. Îi încurajăm să folosească echipamentele, chiar şi în timpul lor liber.
Capital: Veţi lucra şi pentru posturi TV?
John Florescu: Avem o serie de contracte pentru seriale TV. Încă nu am făcut anunţul oficial, dar acordurile sunt gata. Am început să dezvoltăm şi o campanie virală pentru HBO, o campanie experimentală. Este o altă direcţie în care ne orientăm: am vorbit de advertising, de televiziune, film şi, acum, şi de internet.
Bill DeRonde: La ediţia din acest an a „American Idol“, de îndată ce se termina emisiunea, aveam un editor care coda fiecare interpretare şi îi punea pe server pentru a fi transmis prin reţelele de telefonie mobilă. Astfel că, la miezul nopţii, puteai downloada cântecele pe telefonul mobil. Avem aproape aceleaşi resurse pentru editarea de conţinut pentru internet ca şi pentru editarea de emisiuni TV. La emisiuni care durează de trei ani şi pentru care lucram la început cu cinci unităţi de montaj, acum lucrăm cu zece, deoarece televiziunile înţeleg că prezenţa pe internet e esenţială.
Cine este Bill DeRonde
Asociat cu Centrade (holdingul fraţilor John, Nick şi Radu Florescu) în Chainsaw Europe, singurul studio al Chainsaw Inc. din afara SUA, Bill DeRonde (foto) este un nume cu rezonanţă în industria cinematografică. Compania sa din Los Angeles a făcut montajul video, inclusiv efectele speciale, pentru o serie de emisiuni de televiziune precum patru ediţii ale Oscarurilor, concertele Live Earth din acest an, premiile MTV Video Music Awards şi MTV Movie Awards, precum şi trei ediţii ale ceremoniei de includere a unor trupe şi cântăreţi în Rock and Roll Hall of Fame. De asemenea, el a fost în comitetul de consultanţă tehnică al celui mai mare producător de sisteme de editare video din lume, Avid.