Românii sunt mari amatori de tehnologie 3D, iar apetitul le-a fost deschis de James Cameron cu filmul Avatar. După ce au văzut acest blockbuster, românii cu bani s-au înghesuit să îşi cumpere un televizor 3D, în ciuda preţurilor exorbitante, în jurul a 2.000 de euro. În prezent, un televizor 3D poate fi achiziţionat şi la 2.200 de lei, iar în primele şase luni ale anului s-au vândut peste 1.000 de televizoare 3D. Încă de la început, frâna în calea expansiunii tehnologiei 3D a fost identificată sub „lipsa de conţinut“, problemă rezolvată ulterior prin modele care transformă conţinutul 2D în 3D. Producătorii japonezi de electronice, precum Panasonic, Sony sau Fujifilm, au venit în sprijinul posesorilor de televizoare 3D lansând aparate de fotografiat şi camere video 3D, așa încât aceştia să îşi creeze propriul lor conţinut.
Astfel, dacă până în 2010 era extrem de dificil să găseşti un aparat de fotografiat digital 3D în magazine, la sfârşitul anului producătorii niponi de electronice lansaseră câteva zeci de modele.
Este adevărat că primul aparat foto 3D a fost lansat de Fujifilm în iulie 2009, însă acesta a trecut neobservat. În luna iulie a anului 2010, Panasonic anunţa Lumix G Micro System, primul aparat foto din lume cu obiectiv 3D cu lentile interschimbabile. Şase luni mai târziu, la Consumer Electronic Show 2011, cel mai mare târg mondial de tehnologie desfăşurat anual la Las Vegas, Sony a prezentat prima cameră 3D „Double Full HD“, modelul Bloggie 3D şi nu mai puţin de cinci noi modele de camere foto digitale Cyber-shot cu funcţie de fotografiere 3D şi înregistrare video Full HD. Acestea erau primele camere din lume care surprindeau imagini 3D cu un singur obiectiv şi singurele care pot captura imagini statice în timpul filmării.
Tehnologii diferite
Producătorii de aparate foto digitale care au lansat modele 3D folosesc tehnologii diferite. Astfel, japonezii de la Fujifilm şi americanii de la DXG au ales să folosească două lentile şi doi senzori pentru a crea imaginile 3D. Panasonic a decis să folosească obiective 3D formate din două sisteme optice, deoarece modelele cu două lentile şi doi senzori presupun nevoia de a avea o cameră dedicată doar pentru 3D, iar acestea au dificultăţi în surprinderea obiectelor aflate în mişcare. Astfel, obiectivele Panasonic creează imagini duale pentru ochiul stâng şi ochiul drept, care trec prin sistemul de procesare a imaginii 3D, fiind generate în final fotografiile 3D. Sony nu foloseşte niciuna dintre metodele de mai sus, aparatele de fotografiat Sony având capacitatea de a fotografia 3D folosind o singură lentilă, prin capturarea a două cadre focusate diferit și apoi combinate într-o imagine finală.
În prezent, pe piaţa locală se găsesc majoritatea modelelor lansate de japonezi. Astfel, primul aparat de fotografiat 3D din lume lansat de Fujifilm, FinePix W1, are un preţ de 1.800 de lei, iar Fujifilm FinePix W3, cel mai recent model, are un preţ de 2.000 de lei. Toate cele cinci modele 3D de la Sony DSC-TX100V, DSC-TX10, DSC-HX7V, DSC-WX10 şi DSC-WX7 sunt disponibile în ţară, inclusiv Bloggie 3D (MHS-FS3), care are un preţ de 1.000 de lei.
„La Panasonic, în acest moment, puteţi achiziţiona o cameră foto (de exemplu, modelul DMC-GF3 la un preţ de 2.349 lei) şi un obiectiv 3D (modelul H-FT012 la un preţ de 1.099 lei) şi aveţi o cameră profesională cu care puteţi realiza fotografii 3D pe care le puteţi vizualiza pe un televizor compatibil 3D“, potrivit lui Laurenţiu Faur, coordonator vânzări, Panasonic România. De asemenea, în gama camerelor compacte, Panasonic dispune de modelul DMC-TZ20 (1.499 lei), care oferă posibilitatea fotografierii 3D, prin modul special care fotografiază în rafală şi alege automat două poze care vor compune cadrul 3D.
Tendinţe pe piaţa foto din România
Piaţa aparatelor 3D este la început, iar la ora actuală pe piaţa locală cererea nu este foarte mare, însă cei de la Panasonic văd o explozie a vânzărilor în anul următor. „Noi credem că, în domeniul camerelor foto compacte, tot mai multe modele din anul 2012 vor oferi posibilitatea fotografierii 3D, acest mod de fotografiere devenind obişnuit. În acest fel se va reuşi popularizarea formatului 3D. De acum încolo, fotografiile de vacanţă vor putea fi vizualizate şi tridimensional. Tocmai de aceea, nu putem vorbi neapărat de o piaţă diferită faţă de cea a aparatelor foto compacte normale“, a afirmat Faur.
Oficialii Samsung consideră că „evoluţia aparatelor 3D va urma trendul vânzărilor televizoarelor Smart 3D, care permit vizualizarea în format 3D a fotografiilor făcute. Astfel, cele două categorii de produse sunt interconectate, fotografiile 3D fiind o nouă modalitate de personalizare a pachetului de servicii Smart, asigurând o experienţă multimedia completă“, a precizat Mirela Rozalia Vulpe, AV product manager Samsung Electronics. Până când aparatele foto 3D vor deveni banale, în ţara noastră majoritatea celor care vor să îşi cumpere un aparat foto se orientează în prezent către modelele DSLR (Digital Single Lens Reflex- vedere prin obiectiv), care au devenit accesibile ca preţ.
„Potrivit ultimelor studii, consumatorii români migrează lent de la camere compacte către DSLR-uri şi modele hibrid, cum sunt cele fără oglindă, care oferă calitatea unui DSLR în dimensiunile unei compacte. Observăm un interes crescut atât în ceea ce priveşte calitatea imaginii, cât şi în ceea ce priveşte manevrarea camerei, ambele funcţii cântărind din ce în ce mai mult în decizia de achiziţie a unei camere foto. La nivel de volum, camera 2xAA a rămas cea mai vândută, atât pe întreaga piaţa locală, cât şi în portofoliul Samsung“, a adăugat Mirela Rozalia Vulpe.
O cerere mare pe segmentul DSLR înregistrează şi Canon. „În prezent, putem spune că interesul consumatorilor se îndreaptă în special către modelele din zona entry (datorită preţului), deşi există un număr de utilizatori, în creştere, ce migreză de la camere compacte către un aparat de calitate cu zoom optic mare, carcasă metalică, din gama super zoom sau DSLR. O pondere mare în vânzările Canon o au aparatele cu zoom optic mare (din seria SX) şi aparatele DSLR (cu obiective interschimbabile)“, a declarat Petronius Secăreanu, managerul Canon pentru România.
Fujifilm FinePix W3
Rezoluţie: 10 MP
Zoom optic: 3X
Ecran: 3,5 inci
Memorie internă: 34 MB
Preţ: 1.000 lei
Panasonic DMC-TZ20
Rezoluţie: 14,1 MP
Zoom optic: 16X
Zoom digital: 4x
Ecran: 3 inci
Preţ: 1.499 lei
Sony DSC-WX10
Rezoluţie: 16,2 MP
Zoom optic: 7X
Zoom digital: 28x
Ecran: 3 inci
Preţ: 1.100 lei