Noii jucători disruptivi de pe piața telecomunicațiilor reprezintă cea mai mare provocare strategică cu care se confruntă companiile din acest sector, apreciază peste 37% dintre directorii de IT, respectiv CIOs (Chief Information Officers) și CTO (Chief Tehnology Officers) chestionați în cadrul raportului EY – Digital transformation for 2020 and beyond. Aproape trei respondenți din patru (74%) o plasează printre primele trei provocări ale industriei, alături de lipsa flexibilității organizației (47%) și rentabilitatea investiției (37%).
Operatorii își concentrează investițiile până în 2020 în dezvoltarea modelelor digitale de business și în îmbunătățirea experienței clienților pentru a-și securiza poziția pe piață, în lupta cu noii jucători din afara sectorului. Întrebați care le sunt prioritățile strategice, 39% dintre respondenții din cadrul studiului au subliniat îmbunătățirea experienței clienților ca primă zonă de interes, în timp ce 61% au menționat că aceasta se clasează în top trei.
Există trei piloni principali care produc o creștere a veniturilor în sectorul telecom: televiziunea și serviciile video, serviciile cloud pentru companii și publicitatea/ecommerce. Însă oportunitățile oferite au scăzut, față de nivelurile pe care le-a arătat studiul EY din 2015. Pe de altă parte, au crescut așteptările legate de IoT. 31% dintre respondenți văd acum conceptul de “casă inteligentă” ca pe unul dintre primele trei motoare de creștere viitoare a veniturilor. În același timp, 37% consideră că tehnologia 5G va avea cel mai mare impact asupra industriei în următorii cinci ani și reprezintă primul răspuns dat de respondenți la întrebarea legată de tendințele din industria tehnologiei.
„Piața românească a telecomunicațiilor este și ea influențată de aceste tendințe. Este un spațiu foarte competitiv, în care patru jucători importanți oferă deja quad-play, adică pachete de patru servicii (telefonie fixă, telefonie mobilă, Internet și televiziune). În viitor, ar putea chiar să ofere un serviciu în plus (energetic sau bancar)”, subliniază Vargha Moayed, liderul Departamentului de asistență în afaceri EY România.
Modelele digitale de business reprezintă cea mai importantă prioritate strategică pentru 24% dintre cei chestionați și o prioritate de top pentru 71% dintre respondenți. În privința serviciilor digitale care oferă cele mai bune oportunități de creștere a veniturilor, respondenții sondajului au numit o gamă mai largă de servicii.
58% dintre respondenți consideră că informația provenită din data analytics este cea care favorizează inovația în organizație. Rețelele virtuale și sistemele IT, precum și atragerea oamenilor talentați sunt celelalte două elemente importante care înlesnesc inovația.