Avansul tehnologiei mobile transformă chiar acum din temelii modul de operare din industria taximetriei de la noi, iar companiile care nu cred asta vor dispărea rapid de pe piaţă
Poate puţin ştiu, dar Bucureştiul şi Sofia sunt cam singurele capitale din Uniunea Europeană unde taximetria încă se mai face prin staţii radio care sunt piese de muzeu în capitale precum Berlin, Paris sau Viena. Am mers o dată cu un taximetrist care avea trei staţii în maşină, urlând toate în acelaşi timp, motivaţia lui fiind maximizarea numărului de comenzi preluate. „Să se învârtă roata!“, spunea el, ameţit de atâta încordare şi zgomot.
În ultimele luni, însă, industria taximetriei din Bucureşti pare forţată să se metamorfozeze, pe măsură ce tot mai mulţi clienţi prind gustul de a comanda un taxi direct de pe telefoanele lor inteligente. Sunt şoferi şi companii care nu-şi dau seama ce se întâmplă în jurul lor, dar când se vor trezi va fi prea târziu.
Speed Taxi, deschizător de drumuri
Pionierii taximetriei „moderne“ din Bucureşti şi din ţară sunt cei de la Speed Taxi. Intuind apetitul clienţilor, Speed Taxi a investit sume importante într-un sistem prin care clienţii să poată comanda un taxi de pe smartphone, aplicaţiile şi platforma de administrare fiind dezvoltate de cei de la Clever Tech. Lansarea oficială a primelor aplicaţii pentru smartphone a fost în februarie 2012.
Ce impact a avut această mutare pentru companie? După aproape un an de zile, Speed Taxi a ajuns detaşat cea mai mare companie de taxi din Bucureşti, după numărul de maşini arondate la dispecerat.
„În prezent, avem circa 1.850 de maşini arondate la dispecerat, din care 700 au dispozitive mobile pentru a prelua direct comenzile trimise de clienţi de pe smartphone. În urmă cu un an, aveam 1.300 de maşini arondate. Lansarea sistemului a schimbat foarte multe şi nu mă aşteptam la o creştere atât de mare“, spune Alexandru Nedelescu, directorul general al Speed Taxi.
Vorbind cu mai mulţi şoferi de la Speed Taxi care au dispozitive mobile în maşini, ei spun că au ajuns să prindă mai multe comenzi de pe smartphone decât din dispecerat.
Peste 50.000 de clienţi ai Speed Taxi au ajuns să descarce până acum una din aplicaţii (pentru telefoane cu Android sau pentru iPhone), aplicaţia pentru Android fiind a opta cea mai relevantă a unei firme de taxi din Europa, potrivit statisticilor Google Play.
Comenzile prin smartphone au crescut incredibil, de la o medie de circa 1.000/zi în februarie-martie 2012 la o medie de 5.500-6.000/zi în prezent.
Star Taxi, un dispecerat virtual care a tulburat apele în Capitală
Chiar dacă succesul Speed Taxi rodea uşor din cota de piaţă a firmelor concurente, faptul nu părea să îi tulbure prea tare pe patronii dispeceratelor de taxi din Bucureşti. Erau văzuţi mai mult ca o raritate, ceva exotic. Şi totuşi… Industria de taxi din Bucureşti are o surpriză de proporţii începând cu luna octombrie 2012, când se lansează dispeceratul virtual Star Taxi. Speculând lipsa de tehnologie a firmelor de taxi, cei de la Star Taxi au momit treptat tot mai mulţi taximetrişti arondaţi la diferite dispecerate din Bucureşti oferindu-le, pentru 70 lei/lună, smartphone şi internet cu care să poată prelua comenzi și de la dispeceratul lor virtual.
Star Taxi a ajuns să aibă aproape 1.000 de şoferi de la alte dispecerate care au ales să se arondeze şi la dispeceratul virtual al companiei. Dacă firme ceva mai mici şi fără resurse de a investi în tehnologie nu s-au arătat deranjate de faptul că şoferii arondaţi la ei lucrează şi cu alt dispecerat, chiar dacă virtual, cei de la firmele mari nu au tolerat deloc această practică. Unii i-au ameninţat pe şoferi cu decolantarea, alţii au rupt direct colaborarea cu aceştia.
În ciuda opoziţiei din piaţă, Star Taxi continuă să-şi vadă de drum şi anunţă că şi-a luat chiar licenţă de dispecerat clasic, ceea ce îi permite să preia şoferii „expulzaţi“ de concurenţă şi să-i colanteze cu însemnele Star Taxi.
Cei de la Star Taxi sunt optimişti şi au planuri să se extindă în principalele oraşe din ţară şi foarte curând în Bulgaria. În Capitală, au ajuns să primească în medie 5.000-6.000 de comenzi zilnic, din care se onorează cam 3.500-4.000, spun ei.
Restul firmelor mari se repliază rapid
Foarte curând, Meridian va face o mutare decisivă, după o investiţie de circa 600.000 euro într-un sistem modern de preluare şi transmitere a comenzilor. De săptămâna viitoare, compania va distribui gratuit şoferilor tablete, cu internet, iar clienţii vor putea descărca noile aplicaţii prin care comenzile lor vor merge direct către şoferi, spune conducerea companiei.
Meridian se bucură oricum de cel mai simplu serviciu de comenzi online, prin intermediul căruia clienţii au prioritate în dispecerat în fața comenzilor prin telefon.
„E o revoluţie în taxi, în modalitatea de a aloca comenzile. Până acum chiar ne rugam de şoferi să meargă la unele comenzi. Prin noul sistem, totul devine mult mai simplu, va creşte gradul de onorare a comenzilor, întrucât şoferii vor fi duşi la destinaţie de navigaţia de pe tabletă“, spune Lucian Marin, directorul executiv al Meridian.
În paralel cu Meridian, şi Cristaxi, Auto Cobălcescu şi Taxi Pelicanul testează aplicaţiile pentru smartphone, intuind cu toţii că acesta e viitorul şi nu mai e timp de pierdut. Cei de la Taxi Leone spun că în martie se vor decide dacă vor dezvolta aplicaţii similare cu o firmă din Rusia.
Aplicaţii pentru smartphone au şi Taxi 2000, AS, Taxi Next, Grant, Eurostil, toate fiind dezvoltate şi administrate de cei de la Clever Tech, care le plasează şi comenzi prin agregatorul Clever Taxi.
Clever Tech vor dezvolta şi aplicaţiile pentru Auto Cobălcescu, în vreme ce Cristaxi se pare că, după ce s-au inspirat de la Clever Tech, îşi vor face singuri aplicaţii pentru smartphone.
În scurt timp, toate comenzile, inclusiv cele prin telefon la dispecerat, vor fi transmise şoferilor pe dispozitive mobile, iar staţiile vor tăcea. Eficienţa va creşte puternic, iar comenzile vor merge doar către şoferii aflaţi în apropierea adreselor clienţilor.
„Prin noul sistem, scad costurile cu dispeceratul cu 80%, putând fi preluate de cinci ori mai multe comenzi în orele de vârf, iar flotele vor putea onora cu 20% mai multe comenzi în acele perioade. Firmele vor avea o imagine mult mai bună despre ceea ce se întâmplă cu şoferilor lor. Lucrurile se mişcă rapid. Cine a apucat să comande o dată de pe smartphone, nu mai comandă altfel“, spune Mihai Rotaru, CEO Clever Tech.
E o revoluţie în taxi. Prin noul sistem, totul devine mai simplu, creşte gradul de onorare a comenzilor, iar şoferii sunt duşi de navigaţie la adrese.
Lucian Marin, director, Meridian Taxi