Peninsula scandinavă este cunoscută pentru mulțimea centrelor de testare ale producătorilor de anvelope de iarnă. Profitând de vremea rece și de șoselele acoperite cu zăpadă o mare parte din an, aceștia și-au amplasat aici adevărate laboratoare în aer liber. Ei bine, la Östersund și Arvidsjaur, în Suedia, grupul german Continental a decis să prezinte presei, pe lângă două anvelope dedicate anotimpului rece și câteva dintre cele mai noi tehnologii dezvoltate pentru automobilele viitorului.

După ce am descoperit în vara anului trecut, soluțiile propuse de inginerii Continental pentru încărcarea rapidă, fără cabluri, a vehiculelor, parcurgerea șoselelor fără intervenția șoferului, parcarea automată și interacțiunea mașinilor cu alte vehicule, cu infrastructura sau cu telefoanele mobile la deja celebrul TechShow de la Hanovra, în această iarnă am participat la un nou festival tehnologic al grupului german. Una dintre principalele preocupări ale angajaților grupului din întreaga lume, inclusiv România, este asigurarea securității sistemelor electronice. Cum mașinile devin, pe zi ce trece, tot mai dependente de computere și software este limpede că riscurile ca acestea să fie atacate de viruși informatici sau hackeri cresc rapid. În acest context, un laborator special din cadrul Continental dezvoltă soluții de „cyber security” aplicabile atât în uzinele unde sunt produse componentele cât și în masinile care le utilizează. În plus, tocmai pentru a întări securitatea sistemelor și proceselor sale, grupul german a achiziționat recent compania israeliană Argus.

 

Detectorul de suprafețe

Pentru ca un automobil – autonom sau nu – să își poată purta pasagerii în deplină siguranță este necesară o cunoaștere cât mai amănunțită a suprafețelor pe care rulează. Dacă în cazul automobilelor din zilele noastre trecerea de pe asfalt pe zăpadă sau gheață și reducerea corespunzătoare a vitezei sunt controlate de șofer, în cazul deplasării autonome, vehiculul va trebui să detecteze orice modificare a aderenței. Sistemul „Road Condition Observer” dezvoltat de Continental și testat de Capital la Arvidsjaur, detectează prin camere video și senzori orice schimbare a caracteristicilor drumului din fața mașinii și informează rapid șoferul și celelate componente ale mașinii.

 

Tot pentru a susține deplasarea mașinii în condiții dificile de drum Continental testează sistemul „Side-Slip Angle Control”. Grație unor senzori care detectează chiar și cele mai mici derapaje și unor sisteme electronice care distribuie forța de frânare, mașinile devin mult mai stabile chiar și atunci când se deplasează pe drumuri sinuoase acoperite cu apă, zăpadă sau chiar gheață.

ABS 3 este, așa cum e ușor de intuit, cel mai nou sistem de asistență la frânare. A treia generație a Anti-lock Braking System (ABS) reacționează mai rapid și se poate adapta la modificările suprafeței de rulare, chiar și atunci când asfaltul și gheața alternează rapid. Prin tehnologiile de mai sus, alături de alte componente dedicate mașinilor din viitorul apropiat sau celor autonome care vor ajunge pe șosele abia în deceniul următor, Continental – grup cu peste 220.000 de angajați la nivel mondial, dintre care peste 19.700 în cele şapte unităţi de producţie şi patru centre de cercetare şi de dezvoltare din România – își propune să îndeplinească obiectivul strategiei sale „Vision Zero”, zero accidente.

 

Articol publicat în Suplimentul Auto Capital distribuit gratuit împreună cu revista din 19 martie 2018.

Citește și:

Performanțele și siguranța, factori care influențează prețul anvelopelor

Continental și-a dezvăluit viziunea în privința automobilelor viitorului