Cancerul de piele este cel mai frecvent tip de cancer întâlnit în prezent, conform datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. În fiecare an, peste 60.000 de oameni mor din cauza acestei boli. Numărul lor ar putea scădea considerabil graţie unei aplicaţii pentru telefoanele inteligente, dezvoltată de români şi denumită Skin Scan. "Este un program la care s-a lucrat mai mulţi ani de zile la Universitatea Politehnică şi care acum s-a concretizat într-o aplicaţie pentru telefoane mobile", potrivit lui Victor Anastasiu, copatron al Skin Scan SRL, compania care a dezvoltat aplicaţia, şi CEO al SeedMoney, firma care a sponsorizat proiectul cu 50.000 de euro.

Aplicaţia nu pune un diagonstic cert, ci doar avertizează dacă există riscul dezvoltării unui melanom. Pentru a utiliza această aplicaţie, utilizatorul trebuie să fie conectat la internet, să facă o fotografie a aluniţei respective, iar apoi un algoritm va stabili, după anumite caracteristici fizice, dacă excrescenţa pielii este sau nu de natură malignă. Dacă există riscul dezvoltării unui melanom, utilizatorul este nu doar avertizat, ci i se indică şi cabinetele dermatologice cele mai apropiate, unde i se poate confirma sau infirma diagnosticul pus de Skin Scan. Melanomul este cel mai agresiv tip de cancer. Boala evoluează rapid şi se răspândeşte în ganglioni, plămâni, ficat sau creier.  În Statele Unite, acest tip de cancer este foarte întâlnit, iar americanii s-au arătat foarte interesaţi de aplicaţie. Skin Scan a ajuns, în numai trei zile, cea mai descărcată aplicaţie plătită în categoria "Medical" din magazinul virtual App Store.

Antreprenorii români sunt tot mai cunoscuţi în străinătate

Cum a reuşit aplicaţia românească această performanţă, având în vedere că în App Store sunt disponibile în acest moment 420.000 de aplicaţii?
"Acest proiect a pornit acum opt luni. Este vorba de o reţetă unde fiecare ingredient contează. Această aplicaţie a fost promovată de unul dintre cele mai cunoscute bloguri de tehnologie, TechCrunch. Mike ­Butcher, editor la TechCrunch Europe, a scris primul despre aplicaţia românească, iar apoi articolul a fost preluat de alte publicaţii. Acum suntem în discuţii cu «Financial Times» şi cu «Wired» care vor să scrie despre noi", ne-a declarat Anastasiu.

Un rol important îl are comunitatea de antreprenori români din străinătate, care s-a format cu ajutorul SeedMoney. "Noi, la SeedMoney, un proiect pe care l-am început acum doi ani, ajutăm antreprenori români, le oferim sprijin financiar, îi promovăm şi cerem în schimb un procentaj minoritar din acţiuni, între 5% şi 20%. De asemenea, îi ajutăm cu conexiuni în Londra şi Sillicon Valley", a adăugat Anastasiu.  „Unul dintre băieţii cu care ne mândrim este Emi Gal (25 ani). Noi l-am sprijinit să pună bazele companiei Branient, iar acum acesta are birou la Londra şi lucrează cu cele mai mari companii din publicitate“, a spus Anastasiu.

"Skin Scan are succes datorită acestor antreprenori care s-au făcut cunoscuţi în străinătate. Noi am creat un alt nume pentru români în străinătate, diferit de cel de până acum, că avem programatori buni. Una e să te duci să lucrezi la Microsoft, dar să faci un business şi să te baţi cu ceilalţi e cu totul altceva", a mai spus Anastasiu.

SeedMoney are sediul în Bucharest Hubb, care este denumit de Anastasiu un accelerator de business. "Vrem să atragem cât mai mulţi antreprenori care vor să facă business la nivel global, dar şi investitori. Am investit în Bucharest Hubb peste 200.000 de euro.  Mă deranjează că în România nu ştie nimeni de toţi ­aceşti puşti inteligenţi care pun ţara pe hartă. Noi pierdem 1.000-2.000 de euro pe lună, în condiţiile în care încasăm 6.000 de euro. Aş dori să fie mai mulţi oameni interesaţi să sprijine aceşti tineri, fie că este vorba de fundaţii, fie de oameni de afaceri", spune Anastasiu.

Aplicaţia Skin Scan a fost creată cu ajutorul medicilor dermatologi Dana Popoiu şi Kostas Koutsioukis, împreună cu matematicienii Mihai Olteanu şi Mihai Tănase, acesta din urmă fiind cel care a dezvoltat algoritmul. Responsabili de dezvoltarea aplicaţiei pentru iPhone au fost şase programatori de la Cronian Labs,  conduşi de Mihai Mafteianu.

Aplicaţia funcţionează doar pe iPhone 3GS, iPhone 4 şi iPad 2. Pe Android va fi disponibilă într-o lună. "În ceea ce priveşte preţul, noi acum ne jucăm, testăm, nu ştim care va fi preţul final. Va fi undeva între 5 și 10 dolari. A fost şi 10 dolari, acum costă 5 dolari", a încheiat Anastasiu.

50.000

de euro au fost investite în dezvoltatrea aplicaţiei Skin Scan care detectează cancerul

"Mă deranjează că în România nu ştie nimeni de toţi aceşti puşti inteligenţi care pun ţara pe harta lumii"

Victor Anastasiu, CEO, SeedMoney

Trip Journal, o altă aplicaţie de succes

Aplicaţia pentru telefoane inteligente Trip Journal, dezvoltată la Cluj de compania iQuest, este o altă aplicaţie care se bucură de mare succes. Aceasta a câştigat mai multe premii precum "All Around Best App Ever", în cadrul conferinţei mondiale a dezvoltatorilor de aplicaţii pentru iPhone, a fost declarată de către Google cea mai bună aplicaţie pentru turism în 2009 şi a luat două trofee la categoriile "Excellence in Design" şi "Best Paid for App" în cadrul evenimentului Mobile App World  2010. Aceasta a ajuns anul acesta şi pe lista finaliştilor la premiile Webby, supranumite "oscarurile internetului". Trip Journal este  disponibilă pe platformele Apple iOS, Google Android, Symbian şi Samsung Bada OS.