Angajatul de astăzi nu mai seamănă deloc cu cel de acum patru sau cinci ani, la fel cum nici taxarea muncii, tipurile de joburi sau provocările din aceste perspective nu mai seamănă nici măcar cu cele de acum doi sau trei ani. DLA Piper, una dintre casele de avocatură importante din România, a organizat, pentru clienții săi, o conferință în care a încercat să explice cum pot fi depășite aceste provocări de către angajator.
Două dintre cele șase sesiuni de discuții au fost dedicate integral noilor modalități de a lucra ca angajat. Tehnologia a dus la creșterea mobilității, motiv pentru care, astăzi o “lucrul de acasă” nu mai poate fi tratat doar ca un aspect marginal. Tocmai de aceea, astfel de modalități de lucru sunt tratate în mod special și vin împreună cu provocîri particulare.
Angajatorul, au arătat cei de la DLA Piper, trebuie să respecte mai multe reguli, pentru a fi sigur că se află în legalitate și că va avea o relație bună cu anagajatul care alege să lucreze de la distanță.
Specialiștii casei de avocatură subliniază că, din acest punct de vedere, sunt cel puțin zece puncta care trebuie cuprinse în obligatoriu în contractual dintre anagajator și angajatul care alege să își facă treaba de acasă:
- referința expresă la “teleworking”, ca modalitate de colaborarea aleasă,
- numărul de ore în care angajatul le va munci, totuși, la sediul anagajatorului
- locul de unde își va desfășura activitatea
- sarcinile pe care angajatorul le impune precum și modalitățile prin care va controla munca angajatului
- un program de lucru clar stabilit
- responsabilitățile părților
- materialele pe care anagajatorul trebuie să le furnizeze angajatului
- informații legate de protecția datelor
- măsuri preventive
- cât acoperă anagajatorul din cheltuielile specifice muncii de la distanță.
Avocații de la DLA au mai vorbit clienților și despre alternativele la modalitățile tradiționale de muncă. Ei s-au referit în primul rând la “internship”, care în prezent ridică unele probleme având în vedere că este asimilat fiscal unui contract de muncă tradițional, la anagajații pe termen limitat, la angajații temporari preluați prin agenții de specialitate și la înțelegerile cu instituții de învățământ, prin care firmele pot beneficia de expertiza studenților și profesorilor de acolo.
Celelalte paneluri din cadrul conferinței au fost dedicate unor probleme mai vechi, precum ponturi în ceea ce privșete prima și ultima zi de muncă, conflictele de muncă, taxarea muncii și mai recentele chetiuni legate de Directiva GDPR privind protecția datelor cu caracter personal.
“