Anca Florea, profesoară și director adjunct la Colegiul Național „B.P. Hașdeu” din Buzău, propune interzicerea folosirii telefoanelor mobile în timpul orelor și pentru cadrele didactice.
Aceasta argumentează că, pentru o aplicare eficientă a interdicției, trebuie stabilită o regulă valabilă pentru toată lumea, nu doar pentru elevi.
Interzicerea telefoanelor mobile. Noua inițiativă vine cu scopul de a crea egalitate între elevi și profesori
Anul școlar 2024-2025 a debutat cu o măsură controversată: interzicerea telefoanelor mobile pentru elevi în timpul orelor. Anca Florea susține că restricția ar trebui extinsă și asupra profesorilor, pentru a crea o „egalitate naturală”.
Aceasta consideră că, în lipsa unui exemplu oferit de la catedră, elevii nu vor interioriza această regulă.
„Ar trebui ca nici profesorii, nici elevii să nu utilizeze telefoanele în timpul orei decât în scop educativ. Am aplica astfel un principiu de egalitate naturală.
Dacă nu este dublată (restricția – n.r.) de explicarea raţiunii pentru care s-a impus, dacă nu este accentuată şi legitimată cu însuşi exemplul pe care îl oferă profesorul, atunci şansele ca ea sa fie interiorizată de adolescent scad considerabil.
Prin urmare, ar trebui ca nici profesorii, nici elevii să nu utilizeze telefoanele în timpul orei decât în scop educativ”, a declarat Anca Florea, într-un interviu acordat pentru News.ro.
Elevii pot găsi soluții de evitare a interdicției
Pe lângă principiul egalității, Anca Florea avertizează asupra ingeniozității elevilor în găsirea de metode pentru a ocoli regulile. Aceasta consideră că interdicția, în forma ei actuală, poate fi ușor evitată.
Elevii pot aduce două telefoane la școală: unul pe care să-l predea profesorului și altul pe care să-l utilizeze pe ascuns în timpul orelor.
„Cred că unii elevi dezvoltă o reacţie de ‘adaptare la mediu’, care conduce la găsirea de soluţii mai mult sau mai puţin originale prin care să se sustragă respectării normei. Este posibil ca unii dintre ei să se gândească să vină la şcoală cu două telefoane: unul pe care îl vor preda profesorului, iar un altul pe care îl vor utiliza sustrăgându-se orei.
Dincolo de această simplă problematizare a unei norme introduse cu bună-credinţă, sunt convinsă că educaţia, pe lângă caracterul prescriptiv şi normativ pe care trebuie să-l exerseze în mod constant, este indicat să invoce din ce în ce mai mult o formă de apel la buna-cuviinţă, care înseamnă politeţe, respect, empatie, adică tot ceea ce poate face ‘suportabilă’ înfrângerea tentaţiei de a încalcă norma”, a explicat profesoara de la Colegiul Național „B.P. Hașdeu”.
Interdicția telefoanelor nu rezolvă analfabetismul digital
Profesoara atrage atenția și asupra unei alte probleme majore din sistemul educațional, care nu poate fi rezolvată doar prin interzicerea telefoanelor: analfabetismul digital.
Deși elevii folosesc constant tehnologia, mulți dintre ei nu dețin abilități digitale avansate sau cunoștințe despre protejarea spațiului privat online. Florea propune introducerea unor cursuri de new media și social-media pentru a educa elevii în acest sens.
„Ne întrebăm ce înseamnă digitalizarea educaţiei şi de ce uităm că una dintre problemele fundamentale ale generaţiilor actuale este analfabetismul digital.
Faptul că avem elevi cu telefoanele în mână la oră nu înseamnă că ei ştiu să selecteze conţinuturi digitale, că sunt gata să facă faţă unui act de bullying online, că ştiu să îşi administreze spaţiul privat în online. De ce să nu avem cursuri în care folosirea telefoanelor în acest sens este chiar indicată, de pildă new media, privacy şi social-media, pe înţelesul tuturor?”, a concluzionat aceasta.
Această propunere aduce în discuție nu doar interzicerea telefoanelor, ci și nevoia unei educații digitale solide în școli.