Schimbări majore pentru profesori și elevi în anul școlar 2024-2025
În anul școlar 2024-2025, profesorii din România vor avea noi responsabilități, conform noului Regulament de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP), care a fost recent publicat în Monitorul Oficial.
Aceste schimbări vin într-un context de modernizare a sistemului educațional și introduc noi măsuri menite să îmbunătățească atât activitatea cadrelor didactice, cât și disciplina elevilor.
Unul dintre principalele elemente noi este introducerea cursurilor de educație parentală, care vor fi organizate pentru părinți, cu scopul de a-i implica mai activ în educația copiilor lor. În plus, în cazul unor situații excepționale, cum ar fi dezastre naturale sau pandemii, cursurile cu prezență fizică vor putea fi suspendate și desfășurate în format online sau hibrid, pentru a asigura continuitatea procesului educațional.
Evaluarea comportamentului elevilor
Elevii vor primi la sfârșitul fiecărui modul o notă la purtare, care va evalua comportamentul și respectarea regulamentului școlar, se arată în ROFUIP. Aceasta reprezintă o măsură nouă introdusă pentru a încuraja disciplina și respectul în cadrul unităților de învățământ. De asemenea, liceele vor avea posibilitatea de a organiza concursuri de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, dar doar pentru maximum 50% din locurile disponibile.
O altă schimbare semnificativă este introducerea sălii de detenție în Statutul Elevului pentru 2024-2025. Fiecare școală va organiza un spațiu special destinat supravegherii elevilor care deranjează orele de curs. Elevii care încalcă regulile disciplinare vor fi trimiși în această sală de detenție, unde vor fi supravegheați până la finalul orei. Această măsură este menită să mențină ordinea și disciplina în sălile de clasă.
În scopul creșterii transparenței și asigurării siguranței elevilor, școlile vor fi obligate să publice pe site-urile lor autorizația de securitate la incendiu și autorizația sanitară de funcționare. În cazul în care aceste autorizații nu sunt disponibile, unitățile de învățământ vor trebui să informeze publicul despre acest lucru.
Reglementări stricte privind utilizarea telefoanelor mobile
ROFUIP introduce și noi reguli stricte privind utilizarea telefoanelor mobile de către elevi. Acestea vor fi interzise în timpul orelor, cu excepția cazurilor în care sunt utilizate în scop educativ și cu acordul cadrului didactic. Nerespectarea acestei reguli va atrage confiscarea telefonului până la finalul zilei de școală.
Directorii unităților de învățământ care derulează mai mult de trei programe europene vor putea desemna un profesor coordonator pentru aceste proiecte, ceea ce adaugă o nouă responsabilitate pentru cadrele didactice. De asemenea, secretariatele școlilor vor trebui să asigure un program de audiențe pentru părinți, două zile pe săptămână, atât dimineața, cât și seara, pentru a facilita comunicarea și colaborarea între școală și familiile elevilor.
La finalizarea gimnaziului și a liceului, profesorii consilieri școlari, împreună cu diriginții, vor emite recomandări de orientare școlară pentru elevi, ajutându-i să aleagă cea mai potrivită formă de învățământ superior. În plus, ședințele consiliului de administrație și ale consiliului profesoral se vor putea desfășura în format hibrid sau online, fără a fi necesară existența unor situații excepționale, ceea ce aduce mai multă flexibilitate în organizarea acestor întâlniri.