recent imortalizate pe ecranul flexibil al unui telefon cu clapeta. Foloseste un Nokia 6170, unul dintre telefoanele cu clapeta recent lansate de cel mai mare producator de telefoane din lume.Oare pentru cat timp cel mai mare? Aceasta este o intrebare pe care au ridicat-o analistii telecom imediat dupa ce Nokia a publicat rezultate financiare dezamagitoare pe primul trimestru din 2004. Rumorile (unele chiar rautacioase) care au aparut pe piata au fost unul din motivele pentru care colosul din Helsinki a tinut sa-si comunice strategia pentru perioada imediat urmatoare.Saptamana trecuta, bossul Nokia, Jorma Ollila, a anuntat, la Helsinki, lansarea unor modele de telefoane, de al caror succes depinde revigorarea cotei de piata a companiei finlandeze. Jorma Ollila, presedinte si CEO al Nokia, a lansat cinci noi modele de telefoane, dintre care trei cu clapeta (gen scoica) – format pe care analistii si consumatorii l-au solicitat atat de mult timp. Celelalte doua sunt telefoane din clasa de mijloc – zona in care Nokia a cam fost descoperita in ultima vreme, lucru exploatat de competitie. Modelele din clasa de mijloc se adreseaza in special pietelor emergente, printre care se numara si Romania. „In Romania se vand foarte bine modelele ieftine. Acestea realizeaza cele mai mari volume. Modelele din clasa de mijloc vor avea succes putin mai tarziu, in momentul in care pretul va mai scadea”, declara Attila Der, director de marketing regional.Mai-marii companiei au recunoscut ca la sfarsitul primului trimestru din 2004 detineau 32% din piata globala de telefoane mobile. Destul de departe de tinta de 40% pe care si-a propus-o managementul Nokia, insa si mai departe de urmatorul clasat, Motorola, care are doar 18%. Oricum, cele 40% raman „un obiectiv important”, a declarat Jorma Ollila. Surse independente sunt de parere ca Nokia ar avea, in realitate, doar 29% din piata.Pana la urma ce importanta au doua-trei procente in plus sau in minus, cand esti primul clasat si mult in fata numarului doi? Principala problema a numarului unu este chiar faptul ca este numarul unu. In conditiile in care ani la rand iti dublezi cota de piata, o scadere de cateva procente poate provoca un cutremur in randurile investitorilor. Aceasta afecteaza implicit valoarea actiunilor.Prin aceasta „criza a liderului de piata” au trecut anterior alti doi giganti. Este vorba de Nike si Microsoft. Pana la urma, ambii si-au revenit. In privinta viitorului Nokia, exista doua mari teorii: unele voci sustin ca Nokia a inceput coborasul, in vreme ce altii cred ca gigantul are suficiente resurse ca sa-si revina. Doar cheltuielile anuale pentru cercetare/dezvoltare, cifrate la circa patru miliarde de dolari, sunt un argument suficient de puternic pentru a sustine teoria optimistilor.Principalul avantaj al unui urias, cu un profit net pe 2003 de 3,6 miliarde de dolari, este ca poate oricand sa se muleze pe nevoile pietei si, efectiv, sa copieze tendintele trasate de alti producatori mai mici, insa mai agresivi. Juha Putkiranta, responsabilul cu departamentul multimedia din cadrul Nokia, chiar a recunoscut ca, uneori, „compania copiaza cu mandrie” anumite idei ale concurentei. Mandria este prezenta in foarte multe gesturi ale managerilor unui mare producator, insa un lucru e clar dupa conferinta de la Helsinki. „Nokia si-a pierdut aerul de invincibilitate”, dupa cum a titrat saptamana trecuta „International Herald Tribune”.
Consumatorii primesc ce au cerut: telefoane-scoica
Nokia 6170 este unul dintre telefoanele cu clapeta recent lansate de producatorul finlandez. Initial, managerii Nokia s-au incapatanat sa pastreze formatul clasic de telefon („candy bar” – baton de ciocolata), care a consacrat aceasta marca. Totusi, 40% din totalul telefoanelor vandute in acest an vor fi „clamshell” (sub forma de scoica).
TELEFOANELE IEFTINE: o serioasa sursa de crestere
Nokia 2600 este un telefon ieftin (circa 100 de euro) apartinand clasei entry-level. Desi are un pret scazut, telefonul are ecran color, ceea ce devine un standard pentru majoritatea telefoanelor. Aparatul se adreseaza in special pietelor emergente, categorie din care face parte si Romania. Modelul 2600 si cel 2650 vor fi disponibile pe piata din aceasta vara.