Una dintre cele mai pretenţioase nişe pe piaţa telefoanelor mobile este cea business. Este, cu siguranţă, preferata producătorilor, care au ocazia să-şi etaleze cele mai performante inovaţii. Iar România nu se dă deoparte în ceea ce priveşte „consumul“ de high-tech. Un studiu efectuat recent de Ericsson pe piaţa sud-est europeană arată că, în România, doar aproximativ 1% din posesorii de telefoane mobile folosesc zilnic telefonul mobil pentru a trimite sau a p
Una dintre cele mai pretenţioase nişe pe piaţa telefoanelor mobile este cea business. Este, cu siguranţă, preferata producătorilor, care au ocazia să-şi etaleze cele mai performante inovaţii. Iar România nu se dă deoparte în ceea ce priveşte „consumul“ de high-tech.
Un studiu efectuat recent de Ericsson pe piaţa sud-est europeană arată că, în România, doar aproximativ 1% din posesorii de telefoane mobile folosesc zilnic telefonul mobil pentru a trimite sau a primi e-mailuri. 17% au această funcţie pe telefon, dar nu o folosesc niciodată, iar 79% nu au această funcţie şi nu ştiu că există. Acest lucru nu îi împiedică însă pe producătorii de telefoane să vină în România cu modelele lor de vârf.
Cota de piaţă pe care Nokia o are în România, de 43% la nivel de utilizare, conform studiului amintit, nu e uşor de doborât, spun ceilalţi producători, mai ales că fidelitatea utilizatorilor faţă de brand este extrem de ridicată. E nevoie de o combinaţie de produse bune, pentru toate gusturile, şi de formarea unei fidelităţi similare.
Ultima lansare de telefoane de vârf aparţine producătorului finlandez Nokia şi a avut loc săptămâna trecută. Este vorba despre N95, telefon cu cameră foto de cinci megapixeli şi GPS integrat. „Acest dispozitiv multifuncţional de buzunar poate înlocui cu succes o serie întreagă de dispozitive monofuncţionale – fie că este vorba de music player, de cameră digitală, de PDA sau de dispozitive de navigare“, spune Anssi Vanjoki, vicepreşedinte executiv al diviziei Multimedia.
Dispozitivul GPS include hărţi pentru peste 100 de ţări, permiţându-i utilizatorului să identifice rutele dorite şi să acceseze rapid diverse servicii, precum restaurante sau hoteluri (până la 15 milioane de puncte de interes). Opţional, sunt disponibile şi funcţii suplimentare, precum ghiduri ale mai multor oraşe şi capabilităţi pentru navigarea prin comenzi vocale. Camera de cinci megapixeli cu tehnologie Carl Zeiss permite realizarea fotografiilor la calitate de tipar şi a secvenţelor video apropiate de calitatea DVD. Imaginile pot fi vizionate pe ecranul unui televizor compatibil, datorită funcţiei TV out şi compatibilităţii cu tehnologia Universal Plug and Play (UPnP). Şi totuşi, e doar un telefon.
În aceeaşi zi, Sony Ericsson lansa la Londra modelul P1, un smartphone cu 25% mai mic decât predecesorul său, P990. Are o cameră foto de 3,2 megapixeli cu scanner de cărţi de vizită şi media player. „Se adresează consumatorilor high-end, care vor să experimenteze totul la un telefon şi nu vor să facă compromisuri în ceea ce priveşte funcţionalitatea“, spune Steve Walker, head of product marketing Sony Ericsson. Noi îi numim „clienţi experimentaţi“ – sunt cei care vor să încerce totul, tot ce este ultima generaţie; ei nu fac compromisuri, vor totul şi decid apoi ce folosesc şi ce nu“.
P1 este la fel de subţire ca orice telefon standard, dar oferă soluţii flexibile pentru lucru, precum o tastatură cu dublă funcţie (alpha-numerică, combinată cu posibilitatea de utilizare a telefonului cu o singură mână) şi opţiune de introducere a textului prin intermediul scrierii de mână şi al autocompletării cuvintelor.
„Nevoia de mobilitate duce la realizarea echipamentelor de comunicaţii care să încorporeze funcţiile unui PC. Este adevărat că atunci când suntem la birou folosim calculatorul, dar pentru conectare în afara acestuia avem nevoie de un echipament care să asigure cât mai mult din informaţia esenţială“, spune Gabriel Maranca, director de vânzări Motorola, Mobile Devices Business. Motiv pentru care niciun producător nu poate ignora această nişă. Important este totuşi să nu se uite de funcţia esenţială, şi anume cea de… telefon. „Posesorii telefoanelor late, indiferent de producător, le folosesc rar ca telefon, ţinându-l pur şi simplu la ureche“, spune Steve Walker. „Sony Ericsson nu a renunţat niciodată la această caracteristică. Chiar şi cel mai avansat smartphone este, înainte de toate, un telefon, căruia i s-au adăugat ulterior alte funcţii“.
High-end popular
«Unii utilizatori ai seriei P sunt, cu siguranţă, oameni de afaceri care au nevoie de acces la mail şi internet, oriunde s-ar afla, dar sunt şi clienţi high-end, care vor funcţii multimedia de calitate, şi care vor să fie conectaţi la e-mail tot timpul.»
Steve Walker, head of product marketing Sony Ericsson
Telefonia mobilă în cifre
COTE DE PIAŢĂ Nokia este lider pe piaţa autohtonă de telefoane mobile, 43% dintre posesorii de mobil folosind acestă marcă. Este urmată de defunctul Siemens / BenQ cu 12%, Motorola cu 9% şi Sony Ericsson (8%). Conform unui studiu efectuat de Ericsson în Europa de Sud-Est, 12% din utilizatori dau sau primesc peste 10 telefoane zilnic şi 39% de două-patru ori pe zi. Mesageria vocală este folosită de peste zece ori pe zi de doar 1% din posesorii de telefoane mobile, iar 43% dintre ei nu au acest serviciu sau nu îl cunosc.
EUROPENI Faţă de alte ţări din regiune, conform aceluiaşi studiu, 52% din telefoane date şi primite de români sunt pe mobil, în timp ce în Bulgaria procentajul este de 43%, în Grecia de 41%, iar în Serbia de 35%. Rata reală de penetrare a telefoniei mobile este în România de 68%, faţă de 83% în Grecia, 70% în Rusia, 73% în Serbia şi 72% în Bulgaria.