Telefoanele mobile au devenit un subiect de dezbatere în școli, deși legislația interzice utilizarea acestora în timpul orelor. Ministrul Educației, Daniel David, atrage atenția asupra faptului că există reguli clare privind telefoanele, însă aplicarea acestora depinde de fiecare unitate de învățământ.
Oficialul subliniază că profesorii, directorii și părinții trebuie să se implice activ pentru a se asigura că elevii respectă interdicția. În ciuda reglementărilor existente, mulți elevi folosesc telefoanele în timpul cursurilor, iar această situație ridică probleme legate de disciplină și atenția la ore.
Reglementări clare privind telefoanele în școli
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat recent, într-un interviu acordat Medika TV, că regulile privind utilizarea telefoanelor mobile în unitățile de învățământ sunt bine stabilite.
Totuși, aplicarea acestora rămâne o problemă, deoarece nu toți actorii implicați își asumă responsabilitatea. Oficialul a atras atenția asupra faptului că nu este necesară o nouă reglementare, ci doar respectarea celor existente.
„Lucrurile sunt foarte clare, doar părinţii uită că lucrurile sunt clare şi profesorii uită că lucrurile sunt clare. Şi fiecare după aceea vine şi îl întreabă pe ministru «ce vreţi să faceţi». Nu mai am ce să fac. Lucrurile sunt foarte clare.
Există o lege, dincolo de lege există o hotărâre de guvern, dincolo de hotărârea de guvern există ordin de ministru, ai toate nivelurile pe care le doreşti, care ţi se spune că telefonul şi conectarea la telefon nu pot fi utilizate în timpul activităţii educaţionale decât cu acordul profesorilor.
Altfel spus, în timp ce sunt la clasă, la ora de matematică, fizică, chimie, nu am voie să folosesc telefonul decât dacă profesorul îmi spune cei care aveţi telefon puteţi face calculele, nu ştiu, pe telefon sau vă puteţi conecta la nu ştiu ce site pentru a face nu ştiu ce exerciţiu. Altfel este interzis”, a explicat Daniel David.
Cum pot fi gestionate telefoanele în sălile de clasă
Ministrul a subliniat că fiecare școală trebuie să ia măsuri pentru a asigura respectarea interdicției privind utilizarea telefoanelor în timpul orelor.

Una dintre soluțiile propuse este ca elevii să-și lase dispozitivele mobile la intrarea în sala de clasă, într-un dulap sau într-un sertar special amenajat.
„Fiecare şcoală ar trebui să ia măsuri, când intri la sala de clasă, nu ştiu, să-ţi laşi telefoanele, de exemplu, la intrare, într-un sertar, într-un dulap şi după aceea ţi-l poţi lua eventual în pauză”, a spus ministrul.
Cu toate acestea, Daniel David a precizat că nu este de datoria lui să verifice personal aplicarea acestor măsuri în fiecare școală din țară.
Este important ca profesorii, directorii și inspectorii școlari să se asigure că regulile sunt respectate, iar părinții să colaboreze pentru a preveni utilizarea necorespunzătoare a telefoanelor mobile în timpul orelor.
„Lucrurile astea sunt reglementate, doar că trebuie şi aplicate. Ori eu am spus de foarte multe ori că trebuie să ne asumăm responsabilitatea. Nu pot toţi să se aştepte că ministru va merge şi o să pună dulapuri în fiecare sală de clasă sau o să verifice ce se întâmplă mii de şcoli cu telefoanele.
Hai să ne asumăm responsabilitatea, fiindcă nu poţi da o lege ca să respecti o lege. E foarte important lucrul ăsta. Deci cu telefoanele nu mai avem ce să discutăm. Există pârghile necesare. Nici măcar pârghii, există reglementări foarte clare. Şi am spus inspectorilor şi directorilor să se asigure că se implementează legislaţia”, a mai spus ministrul.
Implicarea părinților și a profesorilor în aplicarea regulilor
Ministrul a evidențiat și rolul părinților în această situație, susținând că aceștia ar trebui să fie mai atenți la comportamentul copiilor lor în timpul orelor.
Daniel David a atras atenția asupra unui fenomen îngrijorător: elevii petrec timp pe rețelele sociale în loc să fie atenți la lecții.
„Şi în acelaşi timp, părinţii nu cred că ar trebui să fie foarte încântaţi şi mulţumiţi când îşi văd copiii că la ora de matematică sau la ora de istorie sunt conectaţi pe TikTok şi fac alte lucruri decât ar trebui să facă”, a afirmat ministrul.
În acest context, Daniel David a făcut apel la responsabilitatea colectivă, subliniind că nu se pot emite mereu noi legi pentru a impune respectarea celor deja existente.
El a solicitat implicarea activă a profesorilor și părinților, astfel încât regulile privind interzicerea telefoanelor în școli să fie aplicate eficient.