Anul trecut, i Rominia erau aproape 1,2 milioane de utilizatori de telefoane mobile, abonati ai celor doi operatori GSM existenti la vremea respectiva. Pina la sfirsitul anului i curs, se estimeaza ca acestei cifre i se vor adauga ica 800.000 de telefoane vindute – sau chiar un milion, daca luam i calcul faptul ca a iceput sa se dezvolte un segment de piata aparte: cel al persoanelor care isi schimba aparatele vechi.
Asadar, piata va continua sa creasca, avind un potential foarte bun, iar i domeniul telecomunicatiilor mai sunt multe de spus. in zona Europei Centrale si de Est, Rominia este considerata ca o tara cu un nivel mare de crestere, piata dublindu-se aproape, de la an la an.
Exista, desigur, mai multe explicatii pentru acest fenomen. in primul rind, slaba penetratie a telefoniei fixe, ceea ce a condus la o explozie a celei mobile. in al doilea rind, telefonul mobil a devenit o necesitate, mai ales i anumite medii. Aceasta afirmatie este sustinuta de rata de penetratie a acestor aparate care, anul viitor, sau chiar pina la sfirsitul acestui an, va atinge nivelul de 10%. Cu alte cuvinte, zece din o suta de romini vor folosi telefoane mobile.
Bucurestenii au cele mai multe celulare
Oferta provine de la marii producatori, concurenti traditionali i itreaga lume, cum ar fi: Nokia, Ericsson, Motorola, Alcatel, Siemens, Philips etc. Radu Ionescu, director de vinzari la Ericsson Telecommunications Rominia, considera ca potentialul de crestere foarte bun al tarii noastre i domeniul IT si telecomunicatii, datorat slabei dezvoltari de pina acum citiva ani, „ne permite sa ne dezvoltam i salturi, sa ardem etape, sa dispunem de ultimele tehnologii. De aceea, cred ca toate aceste noutati ii vor atrage foarte mult si pe utilizatorii romini.”
La rindul sau, Radu Cozma, Sales Manager la Nokia Mobile Phones Rominia, precizeaza: „Societatea Informationala Mobila, concept lansat de Nokia pe plan mondial, este viitorul spre care ne idreptam: mereu i miscare, dar mereu i contact cu informatia. Adoptarea din mers a produselor de ialta tehnologie poate asigura saltul dorit, iar i Rominia, aceasta tendinta este remarcabila.”
Din cercetarea tip Omnibus realizata de firma Mercury Marketing and Research Consultants, rezulta ca din populatia cu virsta de peste 15 ani, 11% detine un telefon mobil. Grupa de virsta itre 15-29 de ani se remarca printr-o penetrare semnificativ mai mare (18%) a acestor aparate. Dotarea cu celulare este superioara mediei la nivel national la categoria persoanelor cu venit personal lunar de peste 176 USD, 31% dintre acestea avind telefon mobil. Procentajul este destul de ridicat (20%) si i cazul celor cu venit mediu personal itre 106 si 175 USD. Conform sursei citate anterior, pe regiuni geografice se remarca Bucurestiul, cu un procentaj de 16% posesori de mobile din totalul populatiei Capitalei, cu virsta peste 15 ani. Cel mai mic grad de utilizare se constata i Moldova (7%).
Importurile paralele – un risc pe cont propriu
Piata romineasca este dificil de cuantificat, aproape jumatate din telefoanele vindute anul trecut si i perioada ianuarie – septembrie a.c. provenind din importurile paralele. Piata neagra si piata gri au iceput sa ia proportii igrijoratoare i decembrie 1999, de Craciun, atunci cind operatorii occidentali au demarat campanii promotionale foarte agresive.
Principalele tari de provenienta a telefoanelor contrafacute sunt Turcia, Italia, Franta, Anglia, Germania, Spania si Ungaria, de unde au fost initial cumparate la preturi foarte mici. Ajunse i Rominia, ele sunt decodate ilegal pentru a putea functiona pe retelele locale. Aceasta schimbare neautorizata de software face ca telefonul sa se blocheze, de cele mai multe ori, dupa cel mult trei luni de functionare, iar utilizatorul sa constate ca nu-l mai poate folosi. Rata pietei gri a fost de 70% din decembrie anul trecut pina i luna mai a.c., dupa aceea iregistrindu-se o scadere de 10-15%, dar revenind i scurt timp la o cota mai ridicata.
Marii producatori de telefoane mobile care actioneaza i Rominia n-au ramas indiferenti fata de aceasta situatie. Ei organizeaza adesea campanii de PR si mese rotunde, cu participarea autoritatilor i domeniu – Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica, Oficiul pentru Protectia Consumatorului, Directia Generala a Vamilor -, institutii abilitate sa ia masuri i vederea stoparii acestui fenomen, care afecteaza nu numai statul romin, prin neicasarea taxelor aferente, ci mai ales pe utilizatori.
De aceea, lucrul cel mai important este informarea acestora cu privire la riscurile pe care si le asuma atunci cind cumpara un telefon mobil de pe piata neagra sau gri. Motiv pentru care, la fiecare lansare subliniaza care sunt aceste riscuri si amintesc permanent de prezenta hologramei care marcheaza toate telefoanele importate legal.
in pofida greutatilor itimpinate pe plan local, gigantii telefoniei mobile sunt decisi sa-si dezvolte activitatea pe piata romineasca. Mai ales ca, dupa ultimele constatari, scaderea puterii de cumparare a populatiei este invers proportionala cu interesul pentru achizitionarea unui telefon. in acest fel, Rominia are posibilitatea sa se alinieze rapid la cele mai performante tehnologii internationale, fara a iregistra diferente fata de alte tari.