Elevii din școli nu vor avea voie să folosească telefonul mobil în timpul orelor, dar vor exista câteva excepții. Cei care nu respectă regula și sunt prinși stând pe telefoane vor fi pedepsiți. Mai precis, li se va lua dispozitivul. Totuși, Dan Tita, președintele Asociației Părinților din sectorul 2 al Capitalei, spune că telefonul nu va fi confiscat de către profesori.
Telefoanele sunt complet interzise în școli
Începând din acest an școlar, școlile din România au impus o interdicție privind utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs.
Această măsură, integrată în noul Statut al Elevului, permite elevilor să folosească telefoanele doar în pauze, în scop educativ, cu acordul profesorului, și în spații special amenajate pentru acest scop.
Însă, conform acestei reglementări, telefoanele confiscate vor fi returnate doar la sfârșitul zilei, o decizie care generează discuții și critici din partea educatorilor și părinților.
Contradicțiile reglementării
Dan Tita, președintele Asociației Părinților din sectorul 2 al Capitalei, a evidențiat contradicțiile acestei măsuri.
Pe de o parte, elevii sunt autorizați să folosească telefoanele în anumite condiții, dar pe de altă parte, telefoanele confiscate sunt returnate doar la finalul zilei.
Această situație creează confuzie, mai ales în cazul în care elevii au nevoie de telefoane pentru scopuri educative în timpul orelor.
„Deci, ai sau nu ai acces cu telefonul în școală?” întreabă retoric Tita, subliniind complexitatea aplicării noii reguli.
Impactul asupra profesorilor și provocările practice
Una dintre preocupările majore este că măsura ar putea conduce la o practică evazivă din partea profesorilor.
Dan Tita sugerează că mulți educatori ar putea „închide ochii” și evita confiscarea telefoanelor din cauza procedurilor administrative complicate implicate, cum ar fi întocmirea unui proces-verbal de primire-predare.
Aceasta ar putea duce la o aplicare inegală a regulii și la o eventuală erodare a eficacității acesteia.
Tita propune că, pentru a fi eficientă, măsura ar trebui să fie însoțită de sancțiuni clare pentru nerespectarea regulilor.
Deocamdată, nu există sancțiuni bine definite pentru elevii care refuză să predea telefoanele.
„Fără sancțiuni concrete nu disciplinezi pe nimeni”, afirmă Tita.
El sugerează că fiecare unitate de învățământ ar trebui să stabilească propriile reguli și sancțiuni pentru a asigura respectarea măsurii.
„Profesorul ar putea să zică: te-am prins, ți-l iau și vine părintele la sfârșitul zilei să-l recupereze. A doua oară când te-am prins, ți-l iau din nou, dar primești și o mustrare. A treia oară ți se scade nota la purtare. Doar așa ar funcționa, cu adevărat, această măsură.
Ce dacă i-l iei? Îl recuperează și cu asta basta! Deocamdată nu există sancțiuni. Iar fără sancțiuni concrete nu disciplinezi pe nimeni. Acestea ar trebui să fie stabilite la nivelul fiecărei unități de învățământ. Și, la fel, fiecare școală ar trebui să aibă propriile sale reguli. Să se descentralizeze sistemul acesta”.
Interdicția privind telefoanele mobile nu este o noutate
Interdicția privind telefoanele mobile nu este o noutate absolută în școlile din România.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I.L. Caragiale din București, menționează că această regulă a fost impusă anterior ca urmare a feedback-ului din partea părinților și profesorilor.
„Am impus această regulă pentru a combate distragerea elevilor în timpul orelor”, explică Bodea.
La acest liceu, elevii își depozitează telefoanele într-o cutie metalică închisă pe durata cursurilor, iar la finalul zilei, dispozitivele sunt returnate.