Telefobia, un fenomen cât se poate de real

Telefobia chiar există! De această afecțiune suferă mai ales tinerii din generația Z și o parte semnificativă din mileniali. Specialiștii o definesc ca pe o o reacție psihologică determinată de factori precum anxietatea socială, timiditatea sau preferința pentru comunicarea în scris.

Tinerii asociază sunetul apelului telefonic cu vești proaste. De aceea, majoritatea își țin telefoanele pe modul silențios. Ei se simt mai confortabil și spun că nu sunt blocați în timpul conversațiilor, așa cum s-ar putea întâmpla în cazul apelurilor telefonice.

Studii analizate de jurnaliștii de la panorama.ro arată că peste 80% dintre mileniali și membrii generației Z din Marea Britanie au o frică reală de a răspunde la telefon sau de a iniția apeluri.

Tinerii cu vârste între 18 și 25 de ani preferă să comunice prin aplicații de mesagerie precum WhatsApp (31%), SMS-uri (28%) și Snapchat (14%) în loc să răspundă la telefon. Evitarea răspunsului la telefon nu este doar un moft pentru aceștia, ci reflectă o anxietate resimțită de adolescenți și tinerii de azi. Conform unui studiu, 76% dintre mileniali resimt stres când sună telefonul, mai ales în contexte profesionale.

Generația Z acordă o importanță deosebită comunicării prin new media, folosind emoji-uri și alte elemente distinctive în mesajele lor text, ceea ce le permite să fie expresivi într-un mod diferit față de un apel telefonic, conform psihoterapeutei Alina Moțoi.

„Odată cu dezvoltarea tehnologiei, putem comunica pe orice platformă. Dacă avem ceva de spus unui prieten, trimitem o memă, iar dacă suntem solicitați la muncă, primim un mail. Dar când sună telefonul, creierul crede că s-a întâmplat ceva grav. De exemplu: cineva s-a accidentat, un task nu a fost rezolvat corespunzător, un prieten se confruntă cu o problemă și n-are cu cine să discute. Apelul a devenit o ultimă variantă de contact”, notează panorama.ro.

De ce nu mai răspund oamenii la telefon

Există mai multe motive pentru care oamenii evită să răspundă la telefon. De exemplu, 63% dintre cei activi pe piața muncii se simt anxioși la gândul unei convorbiri telefonice.

Alți 33% preferă să nu răspundă din teama că nu vor ști imediat răspunsul la o întrebare. Un procent de 15% evită convorbirile telefonice din frica de a se bloca în timpul discuției, în timp ce 9% cred că vor lăsa o impresie negativă interlocutorului. În fine, 5% dintre cei care nu răspund la telefon fac acest lucru pentru că nu le place cum sună vocea lor la telefon.