operatorul traditional la noii intrati pe piata: Atlas Telecom, Astral si RDS. „Nu sunt sigur daca fiecare operator alternativ a reusit sa atraga primii o mie de abonati”, declara analistul de telecomunicatii Nicolae Oaca. Care ar fi motivele pentru care utilizatorii rezidentiali nu se aboneaza la serviciile operatorilor alternativi? O prima cauza tine de reticenta clientilor fata de tehnologia VoIP (prin Internet), care fiind mai noua decat telefonia traditionala, inca are imperfectiuni tehnice. Doi la mana, operatorii alternativi nu sunt interesati neaparat de piata rezidentiala, efortul lor de vanzari concentrandu-se pe clientii business. Acestia sunt mult mai profitabili. „In timp, clientii business vor reprezenta 20% din total, insa vor genera 80% din profituri”, declara Adrian Boca, directorul Atlas Telecom, companie care spera ca, in trei ani, sa atraga un milion de abonati.Atlas este, de fapt, prima companie care a spart monopolul RomTelecom pe piata de telefonie locala si interurbana. Pentru moment, compania ofera servicii comerciale doar in Oradea, insa urmeaza sa intre si pe alte doua piete pana la sfarsitul anului: Bucuresti si Timisoara. „In Bucuresti ne vom axa pe zonele de business, centrele de afaceri si zonele rezidentiale cu potential”, explica Adrian Boca.In ultima parte a anului trecut, Astral a atacat si el piata te telefonie fixa pentru utilizatorii rezidentiali. Pana acum, compania a vandut peste 1.000 de conturi, volumul clientilor fiind insa mai mic, pentru ca un utilizator poate avea mai multe numere de telefon. „In prezent, ponderea este de peste 80% clienti business si sub 20% clienti rezidentiali. In viitor aceste ponderi se vor echilibra ajungand, la limita, exact invers”, afirma Dinu Malacopol, director de Internet si date in cadrul Astral. Clientii rezidentiali, desi nu prea profitabili, sunt importanti pentru ca asigura venituri constante. Cu alte cuvinte, genereaza cifra de afaceri. Radu Tudorache, director de reglementare economica a pietei in Agentia Nationala de Reglementare in Comunicatii, observa ca „operatorii nou intrati pe piata de telefonie fixa ar trebui sa se faca mai bine cunoscuti, avand in vedere faptul ca un numar relativ redus de utilizatori cunosc ofertele alternative.”Operatorii nu se forteaza sa-si promoveze serviciile pe piata utilizatorilor casnici, pentru ca miza cea mare este pe piata de business. „Aici, venitul mediu per abonat este de cateva ori mai mare decat in cazul utilizatorilor rezidentiali”, explica analistul Nicolae Oaca. Pe de alta parte, „structura traficului pentru business este diferita de cea a unui utilizator rezidential: destinatiile utilizate de un client business sunt focalizate pe trafic international si national, servicii cu marje mari de profit”, spune Dinu Malacopol, director in cadrul Astral. Ultimul care a intrat pe aceasta piata este operatorul RDS, cea mai mare companie de cablu si Internet. Acesta a venit cu o oferta agresiva de tarife, menita sa incurajeze in special traficul in interiorul retelei proprii. Mai in gluma, mai in serios, baza de clienti casnici a operatorului traditional RomTelecom a ramas aproape intacta. Este o situatie avantajoasa doar in aparenta, pentru ca operatorul a ramas exact cu clientii care genereaza venituri mici, insa necesita un efort operational ridicat.Cum rata de penetrare a telefonii fixe este destul de scazuta in Romania (circa 20%), teoretic, este posibil ca, in viitor, baza de clienti a alternativilor sa creasca. Deocamdata insa, clientii rezidentiali se orienteaza catre telefonia mobila, domeniu in continua crestere.

Utilizatori rezidentiali: cifre cheie

· 80% din clientii operatorilor alternativi vor fi rezidentiali. Acestia vor asigura venituri constante, nu neaparat profit· 20% din clienti vor fi companii. Acestia vor asigura profitabilitatea operatorilor· peste 1.000 de conturi a vandut pana acum Astral Telecom. Deocamdata, marea majoritatea a clientilor sunt business· cu 25% sunt mai ieftine convorbirile Atlas Telecom decat cele ale RomTelecom.

STIRI

Acord de pace itre doi vechi rivali
Companiile Microsoft si Oracle au anuntat icheierea unui acord pentru dezvoltarea de software. Cele doua companii de top au fost pina i prezent rivali idirjiti i industria de software. Oracle, de exemplu, a sprijinit un proces antitrust al guvernului federal american impotriva companiei Microsoft. in urma acestui acord, dezvoltatorii de software vor putea utiliza instrumentele oferite de Microsoft pentru a scrie programe pentru bazele de date Oracle.

O noua cartela preplatita la Connex
Connex a lansat Cartela Connex, care ofera cea mai mare perioada de valabilitate initiala a creditului, de 4 luni, si o perioada de gratie de 10 luni. „Cartela Connex ofera beneficii specifice fiecarui segment de clienti, i functie de stilul lor de viata si de necesitatile lor de comunicare” a spus Ted Lattimore, presedintele Connex. Cartela Connex ilocuieste de pe piata cartelele Connex Go! si Kamarad si este disponibila atit pentru noii clienti, cit si pentru cei existenti.

Apple isi face divizie separata pentru Ipod
Apple Computer, producatorul calculatoarelor Macintosh, si-a format o divizie separata pentru playerele digitale Ipod, care este cel mai popular player de pe piata internationala. Poate unul dintre motivele acestei hotariri este faptul ca la ora actuala Ipod este unul dintre cele mai populare playere digitale de muzica. De la lansarea Ipod pe piata i octombrie 2001, au fost vindute peste trei milioane de unitati.

Google se duce la bursa
Google intentioneaza sa emita, prin intermediul unei licitatii, un pachet de actiuni care va stabili pretul final al ofertei. Specialistii estimeaza ca actiunile vor fi vindute cu cel putin 2,7 miliarde de dolari. Compania a adaugat ca isi va lista actiunile la Nasdaq sau la bursa din New York. Pronosticul expertilor este ca o astfel de mutare ar putea duce la evaluarea firmei la peste 20 de miliarde de dolari. Anul trecut, compania a avut un profit net de 105,6 milioane de dolari, cu un venit total de 961,9 milioane de dolari.