Schimbare reglementărilor, atât la nivel naţional, cât şi european, nemulţumeşte deopotrivă autorităţile şi companiile. Cu patru operatori activi şi unul în pragul lansării, autorităţile deplâng lipsa concurenţei, a trasparenţei şi a tehnologiilor avansate de pe piaţa românescă a telefoniei mobile. Paradox sau nu?
În fotbal, se spune că atunci când la finalul unui meci ambele echipe sunt nemulţumite de arbitru, înseamnă ca acesta a fost corect. Poate părea exagerat, dar acelaşi lucru s-ar putea spune despre ce s-a întâmplat săptămâna trecută în industria de telecomunicaţii, când propunerea de înfiinţare a unei autorităţi de reglementare în domeniul comunicaţiilor la nivel european şi posibilitatea separării reţelelor de operaţiunile de retail, în cazul companiilor cu poziţie dominantă pe piaţă, a tulburat apele. Asta pentru că atât Comisia Europeană, cât şi Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI), care şi-au prezentat propunerile pentru reglementarea domeniului pentru următorii ani, vor să joace rolul de arbitru. Astfel, Grupul Autorităţilor Europene de Reglementare, alcătuit din cele 27 de autorităţi naţionale de reglementare, a trimis o scrisoare comisarului european pentru telecomunicaţii, Viviane Reding, în care arată că nu este de acord cu planurile acesteia.
În acelaşi timp, operatorii de telefonie din România se arată nemulţumiţi de activitatea ANRCTI: Romtelecom solicită reglementarea în condiţii egale a tuturor operatorilor, iar Orange şi Vodafone susţin că nu formează un grup de poziţie dominantă pe piaţă.
Cel mai înverşunat discurs împotriva reglementărilor a fost cel al lui Panagis Vourloumis, CEO al grupului OTE. Astfel, în timp ce preşedintele ANRCTI acuză lipsa de concurenţă de pe piaţă, directorul operatorului elen a afirmat că o fragmentare prea mare a pieţei afectează masa critică de utilizatori de care are nevoie orice operator pentru a supravieţui, adăugând că telecomunicaţiile sunt unul din cele mai dinamice sectoare, în care preţurile serviciilor scad încontinuu tocmai datorită concurenţei. În timp ce Dan Georgescu, şeful ANRCTI, arăta că rolul autorităţii este de a încuraja inovaţiile tehnologice, Vourloumis vorbea despre cum regulatorii nu fac decât să schimbe realitatea de ieri, nu cea de astăzi, şi asta pentru că, fiind vorba de o industrie foarte dinamică, tehnologia se schimbă într-un ritm prea rapid pentru a fi reglementată. Mai mult, ţările în curs de dezvoltare le prind din urmă pe celelalte într-un ritm rapid. „V-aţi făcut treaba. Felicitări, mergeţi acasă!“, spune directorul grec autorităţilor de reglementare.
Cu toate acestea, proiectul prezentat de Viviane Reding săptămâna trecută nu dă deloc semne că va face viaţa operatorilor mai uşoară. Dacă va fi aplicat în forma actuală, operatorii vor fi obligaţi să asigure transferul unui abonat de la o companie la alta, cu tot cu numărul său, în numai o zi. Pentru că în ţările care au implementat deja portabilitatea numerelor, acest termen variază foarte mult. În plus, autorităţile naţionale vor avea la dispoziţie o nouă unealtă de reglementare a pieţei: separarea funcţională. Adică acolo unde un operator deţine încă o cotă prea mare din piaţă, aproape de monopol, reţeaua va fi separată de servicii. „Deocamdată, luăm în considerare acest lucru în ţări precum Suedia, Polonia sau Italia“, a explicat Michou Paraskevi, reprezentanta Directoratului General pentru Societate Informaţională şi Media din cadrul Comisiei Europene.
Pisica moartă, în curtea vecinului
Pe plan local, însă, operatorii se consideră „prea reglementaţi“. Invocând lipsa concurenţei, Dan Georgescu a declarat că ar fi oportună investigarea unei posibile poziţii dominante colective a celor doi mari operatori mobili, Orange şi Vodafone. Reprezentanţii celor două companii au preferat să sublinieze însă investiţiile făcute în dezvoltarea reţelelor şi îmbunătăţirea serviciilor, amintind în acelaşi timp că tarifelele de interconectare nu ţin cont de investiţiile în tehnologia 3G. În fine, şi Romtelecom se simte nedreptăţit, deoarece, consideră directorul general Yorgos Ioannidis, „noi suntem reglementaţi pe 13 pieţe, în timp ce concurenţii noştri, Orange şi Vodafone, doar pe o piaţă“.
Până la urmă, ca şi în fotbal, scorul contează, dacă meciul se joacă pe teren.
Principii şi politici
STRATEGIA DE REGLEMENTARE a sectorului comunicaţiilor electronice între 2007 şi 2010 organizează activitatea ANRCTI în jurul unor principii precum transparenţă, proporţionalitate, oportunitate, obligativitate, neutralitate tehnnologică, predictibilitate şi stabilitate, utilizarea eficientă a resurselor. Politicile de reglementare, de fapt modelele conceptuale care ghidează deciziile şi activităţile ANRCTI, sunt cinci: interconectarea, cea care a dat cele mai mari bătăi de cap operatorilor, accesul la reţele, pachetele de servicii, managementul resurselor limitate (spectrul de frecvenţe radio şi resursele de numerotaţie), şi politica de stimulare a fluidităţii şi transparenţei pe pieţele cu amănuntul.