Telefonia fixa, cu toate ca este mai putin profitabila decat telefonia mobila, a fost considerata de operatorii de comunicatii din piata drept o oportunitate demna de luat in calcul. Nu a fost furnizor de Internet sau de cablu TV care sa nu anunte ca va intra si pe fix. Deocamdata, singura noutate postliberalizare o reprezinta cartelele pentru convorbiri internationale. Acesta este segmentul de piata cel mai tentant, pentru ca investitiile in echipamente sunt reduse, iar incasarile, desi mici, s
Telefonia fixa, cu toate ca este mai putin profitabila decat telefonia mobila, a fost considerata de operatorii de comunicatii din piata drept o oportunitate demna de luat in calcul. Nu a fost furnizor de Internet sau de cablu TV care sa nu anunte ca va intra si pe fix. Deocamdata, singura noutate postliberalizare o reprezinta cartelele pentru convorbiri internationale. Acesta este segmentul de piata cel mai tentant, pentru ca investitiile in echipamente sunt reduse, iar incasarile, desi mici, sunt realizate inaintea prestarii serviciului. Marja comerciala practicata in piata este de circa 5-10%. Principala provocare pentru aceste companii este crearea unui brand name. „Amortizarea investitiei intr-un asemenea gen de afacere se face in circa doi-trei ani, spune Dan Alexandru Cernea, presedintele operatorului de telefonie Easy Comm, care a realizat pana acum o investitie in echipamente de circa 250.000 USD. Doi-trei ani reprezinta o perioada scurta de amortizare, daca e sa facem o comparatie cu un operator national de telecomunicatii, cum este RomTelecom, situatie in care investitia este maxima (600 USD/ abonat), amortizarea facandu-se in circa zece ani. Teoretic, tarile cu telefonie fixa dezvoltata au infrastructura, in mare parte, amortizata, costul cu deprecierea fiind, in consecinta, mai mic. Totusi, veniturile in telefonia fixa sunt mai reduse decat in telefonia mobila, motiv pentru care operatorii ficsi isi diversifica serviciile in zona transmisiilor de date. Telefonia fixa a fost folosita ca sursa de cash-flow pentru a dezvolta servicii auxiliare: telefonie mobila sau transmisii de date. Operatorul national de telefonie fixa din Romania nu este un exemplu de profitabilitate. Din cauza ca rata de penetrare este redusa, investitiile pentru digitalizarea retelei sunt inca mari. In plus, ARPU (venitul mediu pe utilizator) este destul de scazut, in statele dezvoltate vorbindu-se mai mult pe telefonul fix. Profitabilitatea RomTelecom este afectata si de intarzierea restructurarii. Mult mai avantajoasa este situatia operatorilor de comunicatii (cablu sau Internet), care lanseaza telefonia fixa ca un adaos la servicii deja existente. Practic, finantarea investitiei se face atat din fonduri atrase, cat si din profitul obtinut din derularea activitatii propriu-zise. Deocamdata insa, nici una din companiile de cablu nu vinde utilizatorilor casnici servicii de telefonie fixa pe local si interurban (zone in care se realizeaza grosul traficului). Operatorii de cablu si Internet pretind ca isi permit sa practice tarife pe interurban si local inferioare celor practicate de RomTelecom, insa ofertele comerciale concrete au intarziat sa apara. „Intarzierea este cauzata de faptul ca interconectarea cu RomTelecom si cu operatorii mobili a fost, practic, blocata din punct de vedere tehnic, declara Mihai Batraneanu, presedinte PCNet. Clientii companii sunt singurii care beneficiaza de alternative reale la oferta RomTelecom.
De departe cea mai profitabila este telefonia mobila. In aceasta industrie, „profitabilitatea operationala e cea mai mare, datorita serviciilor cu valoare adaugata mare, tarifate mai scump decat serviciile traditionale de telefonie fixa, declara Mihnea Mocanu, senior consultant la Roland Berger Strategy Consultants.
Pe de alta parte, operatorii de telefonie mobila au investitii mari de amortizat, deprecierea ridicandu-se la cote ridicate, la care se adauga si costuri de finantare destul de mari, elemente care se repercuteaza negativ asupra profitului net. Analistii considera ca amortizarea investitiilor in operatorii romani de telefonie mobila s-a produs in circa sase ani. Totusi, investitia pe abonat in telefonia mobila este de doua ori mai mica decat in telefonia fixa.
Desi cea mai tentanta din perspectiva profitului operational, telefonia mobila nu este o afacere la indemana oricui. In Romania, cel putin, este un domeniu inchis, intrucat cei doi mari actori (Connex si Orange) detin 95% din totalul pietei. Connex si Orange au realizat pana acum, fiecare, investitii de 700 de milioane dolari.
Unde sa investesti In telefonie
Tehnologia CDMA 450 GSM 900 Telefonie fixa CATV
Investitia (USD/ abonat) 200-300 300-400 peste 600 300-400
Tarif local in ora de varf (dolar/ minut) 0,02 0,10 0,03
ARPU (USD/ abonat) in 2001 – 280 200 40
Venituri (USD/ utilizator) pentru 100 USD investiti – 70-93 sub33 20-40