Telefonia prin intermediul internetului a devenit deja populară în cazul conexiunilor fixe. Cât de departe este momentul în care VoIP va deveni mobil?

Telefonia mobilă se mută încet, dar sigur, pe internet. Operatorii de telefonie din Europa îşi construiesc reţele IP (bazate pe protocolul internet), iar companiile româneşti fac tot posibilul să ţină pasul cu ele. Vodafone a început deja migrarea către noua reţea, iar Romtelecom se laudă cu „una dintre cele mai avansate reţele din Europa Centrală şi de Est“. Avantajele nu sunt evidente în acest moment pentru toţi utilizatorii, dar o astfel de reţea permite, practic, orice în materie de comunicaţii.

Motivul principal pentru care un operator ar dori să treacă la un sistem „all IP“ este legat de abilitatea de a utiliza într-un mod mult mai eficient şi optim resursele existente, menţinând în acelaşi timp o calitate foarte ridicată a serviciilor, prin această consolidare obţinându-se economii importante în privinţa costurilor operaţionale“, spune Carmen Lazar, corporate affairs manager la Zapp.

Marele avantaj: scăderea costurilor operaţionale

Obiectivul este acela de a avea o reţea capabilă să asigure furnizarea de servicii multiple şi care să răspundă nevoilor ulterioare de dezvoltare ale operatorului. Astfel, în loc de adăugarea, în timp şi în funcţie de noile servicii lansate, a noi sisteme şi tehnologii, o reţea „all IP“ oferă operatorului avantajul de a gestiona o mai mare capacitate de date cu ajutorul reţelei şi resurselor existente, reducând în acelaşi timp costurile de implementare.

Adică exact ce face astăzi Vodafone. Construcţia reţelei IP a fost începută de Connex în 1999, fiind dezvoltată ulterior de noii proprietari. „Din perspectiva clienţilor înseamnă acces la servicii mult mai rapide, servicii de bandă largă, atât fixe cât şi mobile, servicii bazate pe localizare şi prezenţă şi, mai important, integrarea lor cu internetul“, explică Marian Pantazescu, director tehnic adjunct la Vodafone. „Am anunţat deja că de anul acesta am terminat reţeaua convergentă, astfel încât şi traficul de voce va fi pe această reţea, nu numai cel de internet. Migrarea a început şi se va finaliza la sfârşitul anului financiar, în martie 2008“, spune el, adăugând că, în funcţie de mărime, construcţia unei astfel de reţele implică costuri de ordinul zecilor de milioane de euro.

Investiţii de sute de milioane de dolari

Investiţiile pe care Romtelecom le-a realizat în reţea în 2006 şi 2007 au fost, conform reprezentanţilor firmei, de aproximativ 400 milioane de euro. „Ţinta noastră este să fim capabili să oferim fiecărei gospodării o conexiune de internet broadband“, spune Yorgos Ioannidis, directorul general al companiei. Mai mult, vrem să oferim valoare pe acea conexiune de internet şi acum avem deja o anumită experienţă cu ofertele Dolce, bazate pe tehnologia de satelit“. Mai mult, directorul spune că se pregăteşte pentru IPTV, servicii video şi de televiziune prin internet. „Gestionarea conţinutului furnizat prin Dolce ne va ajuta foarte mult în pregătirea conţinutului pentru IPTV. Am investit şi vom continua să investim în reţeaua noastră pentru a putea face faţă traficului conţinutului ce va fi distribuit prin IPTV“, mai spune el.

Posibilităţile sunt nelimitate şi, în timp ce Romtelecom are nevoie de aceste schimbări pentru a recupera un dezavantaj pe care încă îl are în faţa restului pieţei, Vodafone face cu siguranţă aceste mişcări pentru a ţine pasul cu piaţa.

Video, voce sau text? Nu mai contează

Şi nu trebuie să fiţi surprinşi atunci când ambii vă vor anunţa de noile lor servicii de telefonie mobilă prin internet. Servicii de tipul Skype sau Google Talk prin reţelele mobile ar putea fi disponibile şi în ţara noastră.
Acest lucru înseamnă că utilizatorul apelează nu prin operatorul mobil, ci foloseşte reţeaua acestuia pentru a se conecta la internet şi a folosi un serviciu de tipul Skype pentru a face apeluri. Nu înseamnă însă că sună gratis, pentru că nu trebuie uitate tarifele traficului de date.

Scopul final al acestor investiţii este asigurarea unor servicii de tipul „unified communications“, în care orice informaţie, fie ea voce, imagine sau alt tip de date poate fi transmisă digital şi decodificată în orice fel de format, video, audio sau text, în funcţie de tipul de receptor.

Chiar dacă rezervat în declaraţii, Marian Pantazescu insistă asupra ideii că utilizatorii nu sunt interesaţi de tehnologia folosită în efectuarea apelurilor, ci de tarife şi calitatea serviciilor. „Dacă putem fi competitivi, contează mai puţin tehnologia folosită“, spune el. „Este însă evident că VoIP se va extinde, fie că vorbim de Skype sau Google Talk. Este un trend pe care Vodafone îl ia în considerare. Tehnologia va fi adoptată în măsura în care aduce beneficii atât pentru clienţi cât şi pentru businessul nostru. Adoptarea unei tehnlogii doar de dragul tehnologiei nu are niciun sens“, conchide el.

Cine sunt predecesorii

PREMIERĂ British Telecom a fost primul operator de telefonie fixă european care a decis trecerea la o reţea IP. Acum un an, 100 de locuitori ai satului Wick din Anglia au fost primii clienţi ai unei reţele de generaţie viitoare.

INVESTIŢII Operatorul american Verizon a semnat cu Alcatel-Lucent un contract de 6 miliarde USD pe trei ani, pentru un upgrade al reţelei sale CDMA-2000 într-o etapă intermediară trecerii la o infrastructură „all IP“. Totuşi, e vorba de SUA, unde reţelele acoperă milioane de kilometri pătraţi.

PAŞI Trecerea se poate face fie direct către o arhitectură de tip IP Multimedia Subsystem (IMS) – varianta mai ieftină, fie în doi paşi, întâi către softswitch-uri reţea clasică – reţea IP şi apoi către IMS, variantă mai costisitoare, dar mai sigură pentru tranziţia serviciilor.