Telefonul care schimba viziunea despre afaceri

Granita dintre internet, televiziune, muzica si telecom devine invizibila in noua generatie de terminale Super 3G. Ceea ce era o promisiune anul trecut la Cannes a devenit realitate la congresul mondial 3GSM din Barcelona: viteze de transfer a datelor de aproape zece ori mai mari in retelele de telefonie mobila. Abia acum industriile telecom, media, cea muzicala sau de publicitate se afla in fata provocarii de a-si schimba unele modele de business. Intr-un show de televiz



Granita dintre internet, televiziune, muzica si telecom devine invizibila in noua generatie de terminale

Super 3G. Ceea ce era o promisiune anul trecut la Cannes a devenit realitate la congresul mondial 3GSM din Barcelona: viteze de transfer a datelor de aproape zece ori mai mari in retelele de telefonie mobila. Abia acum industriile telecom, media, cea muzicala sau de publicitate se afla in fata provocarii de a-si schimba unele modele de business.




Intr-un show de televiziune de genul “Surprize, Surprize…”, asistenta prezentatorului inmaneaza microfonul unui tanar. Acesta il ia, il duce la ureche si incepe sa vorbeasca la el ca la telefon. Oamenii din sala rad, asistenta incearca sa indrepte situatia, dar tanarul, sub imperiul emotiei, duce din nou microfonul la ureche.
Scena, inclusa intr-o prezentare Ericsson de la Congresul mondial al telefoniei mobile 3GSM, chiar e amuzanta. Dar, dincolo de asta, arata, de fapt, cum ne-a modificat telefonul mobil modul de viata, comportamentul, reflexele. si asta nu inseamna nimic in comparatie cu “revolutia mobila” pe care o anunta industria telecomunicatiilor.



“Comportamentul oamenilor se va schimba din nou. Reflexul nu va mai fi acela de a tine telefonul la ureche, ci de a-l duce in fata ochilor”, crede Kurt Sillen, vicepresedinte al Ericsson, lider mondial in furnizarea de tehnologie, echipamente si servicii pentru industria de telecomunicatii. Motivul e simplu. Cine mai iese azi din casa fara sa aiba mobilul la el?! Iar producatorii de telefoane, furnizorii de echipamente si operatorii telecom, in cautare de modalitati de a-si creste veniturile, vor “inghesui” in carcasa mobilului aproape orice. Programe de televiziune, muzica, posturi de radio, mesagerie, birou mobil, portofelul pentru cumparaturi.

Publicitate TV pe telefonul mobil

Pentru prima data in istoria industriei telecom, liderii primilor sase operatori de telefonie mobila, China Mobile, Vodafone, Telefonica Moviles, Orange, T-Mobile si Telefonica Italia Mobile (TIM), s-au asezat la aceeasi masa, in Barcelona, pentru a anunta lansarea unei platforme comune care sa permita un serviciu universal de mesagerie instant intre utilizatorii tuturor retelelor. Primul test al serviciului, similar cu Yahoo! Messenger sau MSN, a fost efectuat in Franta intre retelele Orange, SFR (Vodafone) si Bouygues. “Serviciul a atras in doar cateva luni circa 100.000 de utilizatori si va fi lansat comercial in urmatoarele luni pe pietele din Marea Britanie, Romania si Olanda”, a anuntat Sanjiv Ahuja, directorul general al grupului Orange. In continuare, operatorii vor cauta modalitati de a integra si comunicarea cu Yahoo, MSN sau America Online (AOL), dupa modelul dezvoltat de Vodafone cu Microsoft pentru serviciul MSN.



Prin urmare, vom avea comunicarea prin mesagerie instant tot timpul in buzunar, adica intr-un loc mult mai potrivit decat pe computerul de la birou sau, in cel mai bun caz de pana acum, pe laptop-ul din geanta. “Serviciul nu va fi gratuit, asta cu siguranta, dar si la Yahoo platesti conexiunea la internet”, spune Arun Sarin, directorul general al Vodafone. Modelele de business se schimba si pentru operatori. Noua mesagerie instant ar putea ucide chiar cel mai vechi si profitabil serviciu non-voce al telefoniei mobile, SMS-ul, folosit de 70% din utilizatorii de mobil.

Goana pentru a obtine venituri in plus si cat mai consistente dincolo de banalele servicii de voce, ale caror tarife scad, impinge operatorii si mai departe. Iar furnizorii de solutii si echipamente, la randul lor, le ofera mijloacele cu care sa isi atinga scopul. Privita ca o companie furnizoare de echipamente si tehnologii de retea, Ericsson a facut inca un pas in a se transforma si in furnizor de aplicatii si servicii, prin parteneriatul cu Napster, daca nu cel mai mare magazin de muzica online, pozitie pierduta in fata lui iTunes de la Apple, atunci cel mai celebru serviciu de download de fisiere MP3.



Prin acest parteneriat, companiile vor pune la dispozitia operatorilor solutii de acces si management al fisierelor de muzica online. Astfel, se naste primul competitor serios pentru iPod, telefonul mobil. Care devine un “obiect” demn de luat in seama si de televiziuni. “8% din tineri prefera sa se uite la televizor pe telefonul mobil. Cand am prezentat rezultatele studiului nostru reprezentantilor altor canale TV, acestora nu le venea sa creada”, afirma Gunnar Garfoss, director Mobile Services la NFK, televiziunea publica norvegiana. Postul a ajustat continutul programelor astfel incat sa se potriveasca cu ecranul mobilului, transformandu-l si in dispozitiv de acces la show-uri interactive. “Astfel, timpul de vizionare s-a dublat, pana la o medie de cinci minute pentru fiecare accesare”, spune Garfoss. Dar cine ar vrea ca in acele cinci minute sa prinda o reclama in direct?! Industria de publicitate trebuie sa accepte provocarea de a se adapta serviciilor Mobile TV.



Primul telefon capabil de a suporta vitezele de pana la zece ori mai mari decat pana acum, oferite de tehnologia HSDPA (High Speed Downlink Packed Acces – 3G “faza a doua” sau Super 3G), Samsung Z560, a fost, de asemenea, prezentat la Barcelona. “Va mai trece un timp pana mobilul va duce la moartea unor industrii intregi”, spune Erik Oldmark, vicepresedinte al Ericsson. Dar, deja operatorii telecom devin furnizori de internet, companiile de media fac pasul pentru a deveni operatori virtuali iar furnizorii, de echipamente se transforma in furnizori de servicii. si toate astea din cauza, sau datorita, telefonului mobil.