usor sa fii operator de telefonie mobila intr-o tara a carei populatie utilizeaza deja acest serviciu in proportie de 80%. Cum ritmul de atragere a noilor abonati este extrem de lent, singura sansa a operatorilor de a-si mari veniturile consta in a "exploata" la maximum baza de clienti existenta prin cresterea incasarilor pe utilizator. Acest lucru este posibil prin lansarea de noi servicii (sa nu uitam, totusi, ca puterea de absorbtie a pietei este limitata) sau prin crearea unor pachete atract
usor sa fii operator de telefonie mobila intr-o tara a carei populatie utilizeaza deja acest serviciu in proportie de 80%. Cum ritmul de atragere a noilor abonati este extrem de lent, singura sansa a operatorilor de a-si mari veniturile consta in a „exploata” la maximum baza de clienti existenta prin cresterea incasarilor pe utilizator. Acest lucru este posibil prin lansarea de noi servicii (sa nu uitam, totusi, ca puterea de absorbtie a pietei este limitata) sau prin crearea unor pachete atractive pentru clienti.
Desi rata de penetrare in Romania este cu mult mai scazuta decat cea din statele Europei de Vest, totusi operatorii romani trebuie sa se pregateasca pentru momentul de impas. Acum, in tara noastra, numarul utilizatorilor de telefonie mobila depaseste cu putin cinci milioane, ceea ce inseamna ca rata de penetrare este de 25%. Deocamdata, nu exista motiv de ingrijorare, pentru ca analistii estimeaza ca in trei-patru ani numarul acestora va creste pana la noua-zece milioane, ceea ce pare a fi plafonul maxim pentru Romania. Cu alte cuvinte, balta mai are peste. Ce vor face insa Orange, Connex, Zapp si Cosmorom (daca se va mai numi asa compania) peste patru ani?
Raspunsul ni-l dau operatorii din Vest. Atat americanii, cat si europenii apuseni sunt pe cale de a crea un dispozitiv care sa directioneze automat apelurile catre cea mai ieftina retea disponibila fixa sau mobila. Acest dispozitiv este proiectat sa combine caracteristicile telefonului mobil cu cele ale telefonului fix fara fir (cordless). O asemenea combinatie – struto-camila, dupa unii – va lansa la Oradea si compania Atlas Telecom, prin intermediul tehnologiei DECT. Inovatia este extrem de utila consumatorului de telefonie, fiind de notorietate faptul ca apelurile generate in interiorul unei retele fixe costa mai putin decat cele de pe mobil pe fix.
Suna interesant. Printre operatorii care se ocupa serios de traducerea in practica a acestui proiect se numara Verizon Communications din New York, British Telecom si mmO2. British Telecom se afla intr-o faza avansata de implementare a proiectului, executivii companiei estimand ca in aprilie 2004 acesta va deveni realitate. In fapt, British Telecom, care este un furnizor traditional de telefonie fixa incearca sa directioneze traficul dinspre reteaua sa fixa, catre cea mobila.
Utilizatorilor nu le va fi indiferent cum va arata noul dispozitiv. Ca sa se bucure de succes, acesta va trebui sa fie obligatoriu un telefon usor, nu o „caramida” – asa cum aratau in proiectele anterioare.
Cum va functiona concret noul dispozitiv? In viziunea inginerilor de la British Telecom, se va folosi tehnologia Bluetooth pentru a directiona apelul de pe mobil catre un modem al telefonului fix cand esti acasa sau de la birou. Alti operatori vor sa faca jonctiunea intre apeluri prin intermediul Internetului, insa calitatea sunetului va avea de suferit.
Ca orice proiect revolutionar, si telefonul inteligent care isi alege singur reteaua are inamicii sai. Acestia sunt chiar marii producatorii de telefoane, care se lasa greu convinsi sa-si doteze dispozitivele cu un soft suplimentar care sa faca selectia intre retele. De pilda, un director din cadrul Nokia, cel mai mare fabricant de telefoane celulare din lume, spune ca, pentru moment, un upgrade de software nu-si justifica investitia. Cu toate acestea, BT are permisiunea de a face el insusi un upgrade la telefoanele marca Nokia.
In orice caz, pentru a impune acest serviciu hibrid (fix-mobil), operatorii va trebui sa duca o serioasa munca de convingere cu utilizatorii, pentru a-i determina sa cumpere echipamente noi. Un analist de la Nomura crede ca principalul obstacol va fi apatia consumatorilor. „Oamenii au, in general, o viata agitata si se lasa greu convinsi de oportunitatea unei schimbari”, spune analistul de la Nomura. De aceea, operatorii de peste Ocean sunt ceva mai precauti decat omologii lor europeni.
Telefonul inteligent care „stie” sa sune in asa fel incat pe utilizator sa-l coste cat mai putin va fi cu certitudine o necesitate si pentru piata romaneasca. Pana sa se intample asta, operatorii mobili din tara noastra mai au de „cucerit” inca patru-cinci milioane de noi utilizatori.