Sunt statistici îngrijorătoare care trebuie să pună pe gânduri orice adult responsabil şi care ne conduc la ideea că poate ceea ce lipseşte este prevenţia, ca filozofie de viaţă şi prilej de utilizare a unor tehnologii care ar putea să ne ţină departe de boli mai mult. Sau să ne ajute să ne recuperăm mai rapid şi mai bine după o boală sau o intervenţie chirurgicală.

La aceste statistici se pot adăuga factori agravanţi precum scăderea numărului de medici şi personal sanitar calificat, problemele de igienă din unele spitale, lipsa noastră, a tuturor, de timp şi resurse pentru o prevenţie coerentă şi consistentă, pentru o viaţă mai sănătoasă. Ca de fiecare dată, tehnologia este cea care poate contribui decisiv la îmbunătăţirea acestor parametri, în baza conceptului de „telemedicină”, susţinut de Comisia Europeană şi care înseamnă furnizarea de la distanţă de servicii medicale cu ajutorul soluţiilor IT&C, precum teleradiologie, teleconsultații, telemonitorizare, teleoftalmologie, telechirurgie sau teledermatologie.

„Telemedicina are un impact pozitiv asupra întregii societăţi. Ajută la reducerea ratelor de morbiditate şi de mortalitate, iar pacienții monitorizaţi prin soluţii de telemedicină trăiesc cu 15%-55% mai mult decât cei care primesc îngrijiri uzuale. Telemedicina îmbunătăteşte sistemul de sănătate în ansamblu, facilitând accesul la îngrijire pentru un număr mai mare de pacienţi. Aici mă refer şi la zonele rurale izolate, sau la pacienţii care au nevoie de tratament de specialitate de la medici din alte regiuni sau ţări,” spune Daniela Ciobanu, Business Development Manager soluţii IT&C în cadrul Telekom Romania. De exemplu, utilizarea consecventă a soluţiilor de telemedicină de către anumite grupe de populaţie prin participarea în programe speciale (asistenţă pentru vârstnici sau diabetici), prin care membrii utilizează mai puţine resurse pentru îngrijiri medicale, reduce spitalizarea cu 30%-50% şi durata spitalizării cu 24%-48%.

În portofoliul Deutsche Telekom există mai multe soluţii de telemedicină care se adresează atât spitalelor publice, cât şi clinicilor private. Cea mai cunoscută este cea care se adresează pacienţilor cardiaci şi care a fost implementată la Centrul de Telemedicină Cardiovasculară Charite din Berlin, pentru monitorizarea parametrilor vitali ai pacienţilor externaţi. În plus, există soluţii de teleprezenţă pentru zona medicală, precum şi un segment care poate fi exploatat – terapie psihologică sau sfaturi medicale pentru adulţi sau copii utilizând sisteme de videoconferinţă.

În mod concret, la proiectul pilot implementat la Charite Berlin au participat 500 de pacienţi cu insuficiență cardiacă cronică, care au primit, la externare, câte un kit mobil de monitorizare a parametrilor vitali (EKG, oximetru, tensiometru, glucometru,  cântar electronic  şi o tabletă) şi au fost instruiţi în utilizarea acestora. Pacienții îşi monitorizează singuri parametrii vitali în fiecare zi, conform planului individual de monitorizare de acasă, stabilit de medic. Planul poate fi actualizat de medic şi transmis pe tabletă către pacient, iar toate rezultatele monitorizării sunt transmise către fişa pacientului printr-o conexiune VPN securizată, pentru evaluări medicale. Asistentele şi medicii special instruiți pentru a utiliza soluția de telemedicină urmăresc permanent rezultatele și dacă apar nereguli conform specificului/profilului pacientului, acesta va fi contactat și medicul curant poate analiza în timp real EKG-ul prin funcționalitatea de EKG streaming. Nu în ultimul rând, în situaţii de urgenţă ambulanţa este notificată imediat.

Însă în afară de astfel de scenarii, telemedicina cuprinde și soluții de teleprezență, acestea permițând consultarea de către echipe virtuale de medici, oferirea de sfaturi în cadrul unei videoconferințe, gestionarea resurselor și activității în teritoriu, reducerea costurilor de transport. Soluţiile de teleprezenţă pot porni de la un buget mic (chiar sub 10.000 euro), în funcţie de caracteristicile tehnice şi dimensiunea proiectului. Beneficiile evidente ale unui sistem de teleprezență sunt: eliminarea unei părți a deplasărilor, realizarea consultului multidisciplinar, instruirea rezidenților, instruirea continuă a întregii echipe medicale, consultații de tip second opinion, acces la specialiști pentru clinicile afiliate sau dispersate în țară.

Tot în categoria soluțiilor de telemedicină intră și soluțiile medicale software care permit doctorilor accesarea în timp real a dosarului pacientului, de oriunde, în timp ce pacienţii şi/sau rudele acestora pot avea acces centralizat și controlat la datele lor medicale.

Soluțiile de telemedicină fac parte din portofoliul de tip smart city al Telekom, compania promovând mai consistent aceste tehnologii din 2015 în România. Sub umbrela Smart City sunt incluse soluții inteligente de transport în comun, de iluminat public, de gestionare a parcărilor, de siguranţă publică, managementul deşeurilor, dar și de telemedicină. În plus, operatorul furnizează servicii inteligente de internet Wi-Fi şi soluţii pentru managementul automatelor care monitorizează stocurile sau de smart metering pentru furnizorii de utilităţi. Compania a lansat recent platforma online smartcity.telekom.ro unde se regăsesc detalii despre toate aceste soluții.

 

 

Legenda foto: Pacienții monitorizaţi prin soluţii de telemedicină trăiesc cu 15%-55% mai mult decât cei care primesc îngrijiri uzuale.

 

Telemedicina are un impact pozitiv asupra întregii societăţi.