Telenovela oltenească de la Ford Craiova, între dramă și comedie

Spiritele sunt încă încinse în uzina de automobile din Craiova deținută de grupul american Ford. Atât joi seara cât și în cursul zilei de vineri, câteva zeci de angajați au continuat să protesteze în fața sediului administrativ, însă activitatea a fost reluată în toate secțiile. Până și sindicatul consideră acțiunile salariaților din 21 decembrie, ilegale.

Un nou buletin informativ, datat 22.12.2107, trimis angajaților și ajuns în posesia Capital arată destul de clar absurdul situației de la Ford Craiova. Conform documentului poziția patronatului este următoarea: „procesul verbal (n.n. condițiile agreate de patronat și sindicat pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă) semnat în data de 20.12.2017 este valabil și se va respecta, contribuțiile transferate de la angajator la angajat se vor opera prin creșterea salariului de bază cu 20,35%, celelate creșteri salariale negociate cu sindicatul se vor respecta, acțiunile salariaților sunt ilegale”.

În același document este menționată și poziția sindicatului: „acțiunea salariaților din 21.12.2017 este ilegală!, transefrul contribuțiilor se va face, procesul verbal semnat pe 21.12.2017 este valabil și legal, CCM (n.n. Contractul Colectiv de Muncă) expiră pe 31.12.2017 și abia apoi se poate declanșa un conflict colectiv de muncă legal, dacă expiră CCM salariații vor rămâne doar cu drepturile prevăzute în CI (Contractul Individual de Muncă)”.

Acest ultim document al Sindicatului Ford arată destul de clar că liderii de sindicat aleși de angajați sunt conștienți de gravitatea situației dar și că, fiind confruntați cu o nemulțumire a unei părți a membrilor de sindicat, nu pot garanta respectarea angajamentului semnat împreună cu patronatul uzinei.

Buletinul informativ trimis ieri de sindicat angajaților vine pe fondul protestelor unei părți a angajaților Ford care, după ce vineri dimineață au oprit temporar lucrul – doar secția montaj general a stopat complet activitatea câteva ore – au continuat protestele în fața clădirii administrative atât joi seara cât și vineri dimineața.

O telenovelă cu final imprevizibil

Istoria începe în primele zile ale lui decembrie când patronatul şi sindicatele au negociat Contractul Colectiv de Muncă (CCM). După câteva discuţii mai mult sau mai puţin aprinse pe această temă, pe 13 decembrie, patronatul trimite către angajaţi o ofertă finală cu un ton ameniniţător în care este menţionat inclusiv faptul cătransferul impozitelor de la Angajator la Angajat nu va fi pus în aplicare dacă nu este semnat CCM. Cum acest document nu a fost deloc pe placul angajaţilor, iar şefa de sindicat a fost considerată responsabilă pentru ajungerea negocierilor în impas, liderii angajaţilor au decis pe 19 decembrie să o suspende din fucnţie pe Maria Manea. Este important de menţionat că aceasta câştigase alegerile şi devenise lider de sindicat cu doar două luni înainte. Acuzată de „acţiuni antisindicale”, aceasta este înlocuită la discuţiile cu patronatul de o comisie de negociere”.

În cursul zilei de 20 decembrie, atât sindicatul cât şi patronatul anunţă finalizarea negocierilor pentru încheierea noului CCM şi atingerea uni acord. „Ne bucurăm să anunţăm că Ford România a finalizat cu succes negocierile cu sindicatele noastre cu privire la contractul colectiv de muncă valabil pentru 2018 şi 2019. În ceea ce priveşte trecerea contribuţiilor de la angajator la angajaţi pe fondul celor mai recente modificări legislative, putem confirma faptul că am identificat soluţiile adecvate şi echilibrate totodată pentru toţi angajaţii noştri şi că vom implementa toate măsurile necesare pentru a creşte salariul brut, astfel încât de la 1 ianuare 2018 salariile nete ale angajaţiilor să nu fie afectate”, a anunţat Ford România.

Ei bine, joi dimineața angajaţii s-au declarat complet nemulţumiţi de acordul dintre liderii lor şi patronat şi, după ce au purtat discuţii aprinse cu „Comisia de Negociere”, au decis să intre în grevă. Aflaţi între ciocan şi nicovală, cei nouă membri ai Comisiei au solicitat conducerii Ford noi consultări. Este important de menţionat că membri Comisiei de Negociere au susţinut, se pare, în faţa angajaţilor că nu au semnat un nou CCM, însă un document aflat în posesia Capital, denumit „Buletin de Informaţii  Nr. 345” şi parafat de Sindicatul Ford arată exact contrariul. Surse din cadrul uzinei ne-au informat că acordul a fost finalizat ieri, când atât sindicatul cât şi patronatul au anunţat atingerea unui consens, însă noul Contract Colectiv de Muncă urma să fie semnat în această dimineaţă. Lucru care nu s-am mai întâmplat la presiunea angajaţilor.

Joi, la ora 13.00, o parte dintre angajaţii uzinei Ford din Craiova erau încă adunaţi în faţa clădirii administrative, iar liderii sindicatului încercau să liniştească spiritele. O singură secţie din cadrul uzinei a întrerupt, complet, lucrul. La ora 15.00, uzina din Craiova funcţiona din nou în totalitate, muncitorii reluând lucrul. Tot joi, patronatul a răspuns la solicitarea Capital că „Ford România nu face comentarii cu privire la discuţiile interne dintre sindicate şi membri acestora. Negocierile privind noul contract colectiv de muncă valabil pentru 2018 şi 2019 au fost finalizate ieri. Nu avem nimic în plus de adăugat.”