Telesport face tusa in grilele marilor cablisti

mediatic) drepturile TV pentru Divizia A la fotbal pe care le-a revandut catre Televiziunea Romana, Antena 1 si National TV. Postul si-a rezervat doar drepturile de transmisie a ultimelor trei meciuri ca importanta ale unei etape de fotbal. Alaturi de Divizia A, Telesport a achizitionat drepturile TV pentru Premier League (anul trecut acestea au apartinut canalului concurent TV Sport), NBA (baschet), Golden League (atletism), Super Moto (campionatul mondial), PGA Tour (golf). De curand, a cumpar

mediatic) drepturile TV pentru Divizia A la fotbal pe care le-a revandut catre Televiziunea Romana, Antena 1 si National TV. Postul si-a rezervat doar drepturile de transmisie a ultimelor trei meciuri ca importanta ale unei etape de fotbal. Alaturi de Divizia A, Telesport a achizitionat drepturile TV pentru Premier League (anul trecut acestea au apartinut canalului concurent TV Sport), NBA (baschet), Golden League (atletism), Super Moto (campionatul mondial), PGA Tour (golf). De curand, a cumparat si turneele de fotbal in sala. Investitia in drepturi TV, toate obtinute pentru mai multi ani, se ridica la aproximativ 3 milioane de dolari. Programul Telesport a fost ofertat marilor cablisti la inceputul lunii iulie a.c., spune patronul Telesport, dar nu a primit nici un raspuns. In prezent, Telesport poate fi vazut de circa 500.000 de abonati, majoritatea din retele de cablu mai mici (cel mai reprezentativ operator fiind CVR). Oferta de pret inaintata catre cele trei firme de cablu a fost de 35 de centi per abonat. Nicolau recunoaste ca este cel mai mare pret de pe piata, dar precizeaza ca este negociabil. El subliniaza ca pretul propus justifica valoarea programelor sale. In opinia lui, exista un singur motiv pentru care marii cablisti nu au raspuns ofertei: oameni din aceste firme sunt actionari la canalul concurent TV Sport. Conform datelor de la Registrul comertului (sfarsitul lunii iulie a.c), printre asociatii Sport Radio TV Media SRL, firma ce opereaza licenta de satelit a canalului Sport TV, se afla Aurel Costea, directorul general Astral Telecom, Dragos Tanase, director financiar UPC Romania, si Serghei Bulgac, director financiar RCS. Restul de actiuni sunt detinute de firma Rosal Management & Consulting, apartinand omului de afaceri Silviu Prigoana. Cu ceva timp in urma, Silviu Prigoana si Horatiu Nicolau au incercat sa faca un canal de sport, dar in urma unui conflict s-au despartit, devenind concurenti. In acest context, se poate interpreta ca „baietii de la cablu” si Silviu Prigoana „il lucreaza” pe Nicolau, tinandu-i programul pe „bara”. Mai nou, potrivit unor zvonuri, si Adrian Sarbu (care impreuna cu Horatiu Nicolau intentiona sa lanseze cu ani in urma Pro Sport TV) pare interesat de TV Sport (comentatori Pro TV presteaza pentru postul lui Prigoana). Din capul locului, Aurel Costea, directorul general Astral Telecom, declara ca Telesport si TV Sport au sanse egale in fata firmei pe care o conduce. Costea recunoaste ca are participatii la TV Sport, dar respinge categoric ideea ca ar favoriza TV Sport in detrimentul lui Telesport: „Este o speculatie ieftina. N-am incalcat nici o lege prin implicarea mea in acest canal, nu exista nici un conflict de interese, nu este nici o concurenta neloiala. Avem tot interesul sa sustinem un canal de sport romanesc, dar pretul de 35 de centi cerut de Telesport nu este realist.” Potrivit conducerii Astral, oferta Telesport a fost discutata in Consiliul de Administratie al firmei si a fost respinsa ca fiind nerealista: „Astral nu intra in nici o negociere care nu are o baza serioasa si nu prezinta o marja rezonabila.” Aurel Costea explica motivul implicarii sale in TV Sport: „In toata lumea, cablistii au participatii la diferite programe TV, dar nu pentru a avea o sursa de venit si profit, ci pentru a mentine controlul costurilor de operare ale statiilor.” De exemplu, achizitionarea de programe peste o anumita limita ar putea duce la scumpirea canalului pentru cablisti si, implicit, la cresterea abonamentului. Telesport nu este singurul canal care asteapta intrarea in pachetele societatilor de cablu. La „usa” Astral mai asteapta programe precum N24, AXN, Eplorer, Alfa TV, Credo si alte doua canale de teleshoping. Aurel Costea spune ca, pur si simplu, nu mai exista loc in grila de programe Astral, iar inlocuirea unui canal cu altul nu se poate face din cauza contractelor aflate in vigoare (incheiate de obicei pe o perioada de trei-cinci ani). Ruperea unui contract poate atrage conflicte comerciale intre Astral si respectivele posturi. Mai mult, toti patronii de programe TV tematice (de nisa) doresc sa fie inclusi in pachetul de baza al cablistilor, dar frecventele sunt ocupate. Posturile care stau in „asteptare” ar putea sa intre in pachetele optionale (extrabasic) pentru care abonatii trebuie sa plateasca in plus. Includerea unui program scump si de nisa in pachetul de baza ar conduce, spune Aurel Costea, la majorarea abonamentului. Ionut Tarcea, director de marketing RCS/RDS, spune ca „nu a primit inca nici o oferta oficiala de la Telesport.” El afirma ca Telesport a promis anul trecut o grila de programe, diferita de cea din prezent. „Noi suntem interesati de furnizori seriosi care sa-si poata onora promisiunile pe termen lung”, precizeaza Tarcea. Legat de participarea unui reprezentant al RCS in actionariatul postului TV Sport, directorul de marketing RCS spune ca „In cazul nici unuia dintre canalele transmise de noi nu s-a pus in discutie actionariatul unui canal ci continutul acestuia.”Pentru UPC Romania, decizia de a include un post in grila depinde de potentialul de audienta, disponibilitatea grilei de frecvente, tematica postului si raportul calitate-pret. UPC difuzeaza in prezent patru canale de sport: Eurosport, TV Sport, Motors si Extreme Sports. „Un nou canal care nu are o audienta demonstrata ar supraaglomera grila de programe intr-un domeniu deja bine reprezentat”, argumenteaza Andreea Nastase, PR Manager la UPC Romania, adaugand ca pretul Telesport este semnificativ mai mare decat al celorlalte canale TV similare. UPC considera ca nu exista un conflict de interese in privinta actionariatului TV Sport si nu exclude posibilitatea preluarii Telesport in viitor.

pro si contra
Argumentele Telesport
· cea mai bogata oferta de programe sportive pe o durata de trei-patru ani (trei meciuri Divizia A, Premier League, NBA etc.)
· un pret negociabil
· interesul abonatilor pentru oferta de programe
· potential mare de audienta

Argumentele cablistilor
· un pret nerealist, cel mai mare de pe piata
· nu mai exista loc in grila
· meciurile de fotbal din Divizia A transmise de Telesport sunt de interes local, si nu national
· meciurile din Premier League (Chelsea, Manchester United) sunt transmise inregistrat de TV Sport