Românii sunt mari amatori de televiziune, iar timpul petrecut în fața televizorului clasează țara noastră printre primele din lume. Conform studiului TVCI, comandat de Astra România, 1 din 5 români petrece între patru și șase ore zilnic în fața televizorului, iar unul din zece spune că stă la televizor peste opt ore pe zi. Consumul masiv de televiziune este oglindit în numărul de televizoare deținute de telespectatorii români în condițiile în care unul din trei declară că are trei televizoare în casă. 

Studiul mai arată că doar 1 din 5 români își aleg operatorul de televiziune în funcție de preț, dar și în funcție de calitatea serviciului și facilități cum ar fi canale exclusive sau oferte speciale. Astfel se explică schimbările care au avut loc pe piața locală în ultimii ani. Conform celui mai nou raport al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, numărul de gospodării care plătesc servicii de televiziune în România a ajuns la 7,3 milioane la finalul anului trecut. Dintre aceștia, peste 4,74 milioane sunt abonați prin reţele de cablu, 2,42 milioane sunt abonaţi prin reţele satelit (DTH) și 95.000 sunt abonaţi prin tehnologie IP (IPTV). 

Interesant este faptul că 30% dintre cei care locuiesc în mediul urban au ales televiziunea prin satelit deși aveau la dispoziție cablu TV cât și tehnologia IPTV. 

Dintre cei 2,42 milioane de abonați la televiziunea prin satelit, Telekom este lider cu peste 800.000 clienți. Aceasta este estimarea Capital deoarece compania nu divulgă informațiile defalcat. „Din motive de confidențialitate comercială, nu comunicăm cifrele defalcate în funcție de tipul de tehnologie.

La finalul anului 2016, Telekom a raportat 1,464 milioane clienți pentru toate platformele TV din portofoliu (DTH, IPTV,cablu etc),“ au declarat reprezentanții companiei. RCS&RDS, la un moment dat lider al pieței, a raportat la finele anului trecut 666.000 clienți, iar în primul trimestru al acestui an a pierdut 40.000 de clienți. „Creșterea serviciilor de telecomunicații mobile, televiziune prin cablu, internet fix și date și alte venituri au fost parțial compensată printr-o scădere a veniturilor generate de serviciile DTH și liniile de telefonie fixă, ca urmare a scăderii RGU în ambele linii de activitate“, arată compania în raportul consolidat, explicând scăderea prin încetarea contractelor pentru un număr de abonați DTH, prin mutarea acestora la concurență sau prin migrarea de la serviciile DTH către serviciile de televiziune prin cablu ale Digi Communications. Focus Sat, divizia de televiziune digitală prin satelit a UPC România, avea 363.500 clienți la finele anului trecut

 

În urmă cu patru ani situația se prezenta astfel: RCS&RDS era lider de piaţă cu 1,3 milioane clienţi, Romtelecom avea 1,26 milioane clienţi (IPTV, cablu, DTH), iar Focus Sat avea 319.800 clienţi la sfârşitul primului trimestru din 2013.
În vara lui 2013, Orange, liderul pieţei telecom, intra pe piaţa serviciilor TV lansând Orange TV. Oferta consta în 100 de canale, 40 de posturi fiind High Definition, iar dintre acestea 26 erau retransmise în premieră în România. Serviciul francezilor a prins bine la public, astfel încât numărul clienţilor a crescut constant. Operatorul telecom are în prezent aproximativ 330.000 de abonaţi la serviciul de televiziune prin satelit.

Al cincilea jucător de pe această piaţă este Free Sat. FreeSat reprezintă o colaborare între firma Freesat din Oradea şi compania franceză Eutelsat. Compania se vrea a fi diferită de celelalte de pe piaţă oferind clienţilor posibilitatea de a plăti o singură dată pe an, o taxă de 99 de lei.

„Piața de televiziune prin satelit este dinamică. Am constatat o tendinţă puternică de adoptare a acestui tip de servicii pe piaţa locală. Există clienţi pentru care calitatea primează asupra preţului. Conform studiului pe care îl facem în fiecare an, aproximativ 60% dintre românii care urmăresc programe TV sunt dispuşi să plătească în plus pentru 5 canale HD suplimentare. Anul trecut, doar 39% erau dispuşi să plătească în plus pentru canale HD suplimentare. De asemenea, 72% dintre respondenţi văd capabilitatea HD ca pe un criteriu hotărâtor în momentul în care achiziţionează un televizor nou sau doresc să schimbe furnizorul de servicii TV.

Creşterea interesului în HD arată că românii, care sunt iubitori ai programelor TV, ştiu ce înseamnă o calitate superioară a imaginii şi sunt dispuşi să plătească mai mult pentru a beneficia de ea. Datorită avantajului acoperirii, satelitul este infrastructura ideală pentru oferirea unor imagini de calitate superioară către audienţe extinse, la un cost optim“, a declarat pentru Capital Mihai Ursoi, general manager SES Astra pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, companie care operează o flotă de peste 50 de sateliți geostaționari.

 

Televiziune gratis

Conform ANCOM, televiziunea prin satelit reprezintă transmiterea de către sateliţii de televiziune a programelor TV către diverşi receptori: antene parabolice sau reţele prin cablu. Cu alte cuvinte, cu ajutorul unei antene parabolice, a unui receptor şi a unui abonament te poţi bucura de televiziune în cele mai innacesibile locuri. Termenul de televiziune prin satelit este des folosit doar cu sensul de DTH („direct to home“). 

Deşi oferta operatorilor de cablu locali este bogată se întâmplă ca anumite evenimente sportive să nu poată fi urmărite la calitate HD sau deloc. Acestea pot fi urmărite, însă, gratis. Toți operatori, mai puțin Free Sat, oferă kitul de instalare complet, însă acesta poate fi achiziționat și pe cont propriu, iar utilizatorii au acces la sute de canale libere la transmisie. Sunt disponibile peste 150 de canale de audiență generală cum ar fi Das Erste HD, Pro Sieben, ORf, Sat1, RTL, ZDF și alte canale disponibile în diferite limbi europene.

De asemenea, sunt disponibile câteva dintre cele mai populare canale din Europa care oferă conținut pentru copii, educațional, sportiv, muzical, cum ar fi Eurosport 1 Germany, BBC World News, KIKA, Fashion 4K, Euronews, Al Jazeera, Bloomberg, CNBC Europe și canalele grupului Sky. Trebuie spus că doar câteva canale româneşti sunt libere la transmisie prin satelit precum Pro TV Internaţional, TVR Internaţional, Realitatea TV, Etno TV, Taraf TV, Favorit TV, Nasul TV. Un kit complet (antenă, receptor, cablu) costă în jur de 500 lei.