Lupta pe segmentul de televiziune prin satelit se poartă în cinci, după intrarea pe piață a încă doi jucători, iar ofertele sunt foarte atractive.
Românii se uită la televizor mai mult decât americanii. Surprinzător sau nu, aşa arată datele francezilor de la institutul Médiamétrie. Conform studiului „Une année de télévision dans le monde“, care a vizat 107 teritorii, România deţine primul loc între ţările din Europa în privinţa consumului de programe de televiziune, românii uitându-se la televizor, în medie, timp de 5 ore şi 30 de minute pe zi. Suntem urmaţi de greci şi spanioli cu 4 ore şi 33 de minute, respectiv 4 ore şi 6 minute. Pe de altă parte, conform aceluiaşi studiu, consumul TV în Statele Unite ale Americii s-a menţinut stabil, aproape 5 ore pe persoană pe zi.
Acesta este unul dintre motivele care a determinat Orange România, cel mai mare operator telecom din ţara noastră, cu peste 10 milioane de clienţi, să lanseze platforma de televiziune prin satelit Orange TV. Dar ce înseamnă televiziune prin satelit? Conform ANCOM, televiziunea prin satelit reprezintă transmiterea de către sateliţii de televiziune a programelor TV către diverşi receptori: antene parabolice sau reţele prin cablu. Cu alte cuvinte, cu ajutorul unei antene parabolice, al unui receptor şi al unui abonament, te poţi bucura de televiziune în cele mai inaccesibile locuri. Termenul de televiziune prin satelit este des folosit doar cu sensul de DTH („direct to home“). La jumătatea anului trecut existau 6,03 de milioane de abonaţi la serviciile TV, din care 2,19 milioane de abonaţi la serviciile DTH, conform celor mai recente date ale ANCOM.
RCS&RDS, Romtelecom şi UPC deţin peste 90% din piaţa serviciilor TV, însă în ceea ce priveşte televiziunea prin satelit lucrurile se pot schimba odată cu intrarea pe piaţă a jucătorilor Orange şi FreeSAT. „Piața telecom din România este foarte dinamică și astfel de mișcări sunt naturale, iar clienții au doar de câștigat. În ceea ce îi privește pe operatori, este o provocare continuă pentru aceștia de a veni pe piață cu oferte inovative și suntem încrezători în ofertele noastre și în ceea ce privește experiența pe care o putem asigura clienților“, au declarat oficialii Romtelecom.
Piaţă aglomerată
Romtelecom, care avea la sfârşitul anului trecut 1,26 milioane de abonaţi la serviciile TV (DTH, IPTV şi cablu), oferă abonaţilor, de luna acesta, posibilitatea de a alege doar serviciul de televiziune prin satelit. Pentru 28 lei/lună, TVA inclus, clienţii primesc 99 de canale TV, printre care se numără unele în exclusivitate, precum ShortsTV şi AXN Spin. RCS&RDS, lider pe piaţă cu peste 1,2 milioane de clienţi, oferă un pachet cu 81 de canale la preţul de 33 de lei, însă abonaţii nu pot vedea canalale trustului Intact şi ale grupului Discovery. În schimb, compania mizează pe preţul mic şi pe canalele proprii, precum cele de sport sau de documentare.
Focus Sat, divizia de televiziune digitală prin satelit a UPC România, avea 319.800 clienţi la sfârşitul primului trimestru şi este singurul operator de servicii DTH din țară care oferă un sistem de plată prin cartele de reîncărcare pre-pay. Clienţii Focus Sat au la dispoziţie mai multe pachete, cel mai scump fiind pachetul Complet, care include peste 80 de canale şi costă 60 de lei pe lună. „Focus Sat nu percepe taxe de intrare în sistem sau taxe de instalare, singura sumă pe care clientul o achită la conectare fiind de 70 lei. Astfel, clienţii au acces timp de trei luni la pachete de programe ce valorează, fără reducere, 135 lei, bucurându-se aşadar de o reducere de 50%. De asemenea, Focus Sat nu percepe chirii pe echipamentele necesare clientului pentru recepţionarea canalelor,“ a declarat Cătălin Iţu, director Focus Sat.
Pe lângă cei trei mari operatori, anul acesta şi-a făcut loc şi FreeSat, care reprezintă o colaborare între firma Freesat din Oradea şi compania franceză Eutelsat. Compania se diferențiază de celelalte de pe piaţă oferind clienţilor posibilitatea de a plăti, o singură dată pe an, o taxă de 99 de lei. Pentru a beneficia de serviciul FreeSAT, este nevoie de un kit de recepţie şi de o cartelă Freesat. Freesat vinde doar cartela care costă 79 de lei şi accesul la pachetul de programe, nu şi echipamentul şi serviciile de instalare.
Cel mai periculos concurent este însă Orange România. Francezii au venit pe piaţă cu trei pachete de programe cu prețuri între 5 şi 12 euro pe lună. Cel mai scump pachet, Univers HD, include 97 de canale dintre care 37 HD. Orange oferă şi cel mai mare număr de canale documentare – 15, iar abonaţii beneficiază de preţuri speciale. Conform reprezentanţilor companiei, cele mai multe cereri de instalare au venit de la clienţii deja abonaţi la serviciile de telefonie mobilă aflaţi în Bucureşti şi în localităţile apropiate.
UPC Focus Sat
Pachet: Complet
Număr canale: 89
Chirie receiver: nu se percepe
Instalare: taxă de conectare 70 lei
Preţ: 60 lei/lună
RCS&RDS
Pachet: Extra Complet
Număr canale: 81
Chirie receiver:
6 lei lună/ preţ integral 150 lei
Instalare: taxa activare decodor 50 lei
Preţ: 33 lei/lună
Orange TV
Pachet: Univers HD
Număr canale: 95
dintre care 37 HD
Chirie receiver: 3 euro
Instalare şi activare: 40 euro
Preţ: 12 euro/lună
Romtelecom
Pachet: TV Maxim
Număr canale: 99
Preţ: 12,28 euro/lună,
Chirie receiver: Standard 1,74 euro lună/preţ integral 49 euro,
Instalare: Dacă nu foloseşti şi alte servicii Romtelecom, este necesară achitarea unei garanţii de 120 lei la achiziţia serviciului de televiziune. Garanţia va fi returnată după 6 luni.
FreeSAT
Pachet: FreeSAT
Număr canale: 12 garantate şi până la 500 de televiziuni internaţionale free-to-air
Chirie receiver: –
Instalare: 89 lei
Preţ: 99 lei /an