Televiziunea Romana trage sania pe uscat

In ultimii doi ani, TVR a avut exclusivitate pentru difuzarea in direct pentru Romania a Premiilor Oscar. In anii ‘96-’97, Pro TV a detinut aceasta exclusivitate. TVR s-a uitat cu jind la concurentul sau. In 1998, TVR i-a suflat Pro TV-ului drepturile de transmisie in direct, cumparand exclusivitatea de la compania Buena Vista International, noul distribuitor al programului. A reusit si in acest an. Scurta istorie demonstreaza ardoarea cu care TVR si-a dorit difuzarea Premiilor Oscar. Negocier

In ultimii doi ani, TVR a avut exclusivitate pentru difuzarea in direct pentru Romania a Premiilor Oscar. In anii ‘96-’97, Pro TV a detinut aceasta exclusivitate. TVR s-a uitat cu jind la concurentul sau. In 1998, TVR i-a suflat Pro TV-ului drepturile de transmisie in direct, cumparand exclusivitatea de la compania Buena Vista International, noul distribuitor al programului. A reusit si in acest an. Scurta istorie demonstreaza ardoarea cu care TVR si-a dorit difuzarea Premiilor Oscar.
Negocierile din acest an au inceput in luna ianuarie. „Pretul de achizitie este confidential, spune Andreea Raianu, seful Departamentului de Selectie a Programelor din TVR. Este o clauza stabilita in contract de catre vanzator. Oricum, este cel mai scump program dupa transmisiunile sportive de anvergura, olimpiade, campionate mondiale de fotbal, pentru ca audienta lui pe glob depaseste un miliard de telespectatori.” Motivatia interlocutoarei noastre este cel putin hilara, de vreme ce TVR este o televiziune publica, ale carei fonduri provin si din abonamentele platite de romani. (Sa trecem totusi peste aceste accente populiste! Transparenta este inca o chestiune controversata in companiile publice.) Show-ul cinematografiei americane este vandut de catre distribuitor in doua pachete standard: versiunea in direct (live) si versiunea internationala (rezumat). TVR 1 a cumparat ambele pachete. Potrivit datelor de audienta puse la dispozitie de catre CSOP, date culese prin metoda electronica de masurare a audientei (peoplemeter), 24.000 de bucuresteni au urmarit transmisiunea in direct. In intervalul respectiv (ore de somn pentru romani) TVR 1 a fost, fireste, lider de audienta. Pe Pro TV au stat 16.000 de bucuresteni, iar la Antena 1 au cascat ochii 12.000 de bucuresteni noctambuli. Poate ca cifrele de audienta pe Bucuresti nu sunt revelatoare, dar ele confirma dezinteresul firesc al clientilor de publicitate pentru programul Oscar. Ar fi fost de asteptat ca macar din „versiunea internationala”, difuzata incepand cu ora 21, TVR sa scoata ceva bani. Din pacate, doar patru minute si jurmatate de publicitate au fost vandute. Studiul de audienta CSOP arata ca „versiunea internationala” a Oscarurilor a fost vizionata de catre 153.000 de bucuresteni. Mai mult, in acelasi interval orar, TVR 1 a fost batut de Pro TV care a avut o audienta (rating ‘000) de 264.000 de bucuresteni. Singura consolare a TVR este ca, indeplinindu-si statutul de televiziune publica, a transmis un eveniment la care a fost conectata intreaga planeta.

Confidentialitatea datelor financiare este pastrata de TVR si in cazul contractului de coproductie semnat la inceputul acestui an cu holdingul spaniol Prime Time Communications (PTC) condus de omul de televiziune Valeriu Lazarov. Potrivit acestui contract, compania iberica se obliga sa produca pentru Televiziunea Romana aproximativ 266 de ore de program in acest an. In acest scop, s-a infiintat in Romania firma Prime Time World Bucharest. Aceasta va produce sub licenta trei emisiuni de divertisment. Doua dintre acestea se afla deja pe sticla, „Jumatatea ta” si „Sarabanda”. La a treia, „Surpize, surprize”, inca se lucreaza. Surse confidentiale care au tinut sa-si pastreze anonimatul (sintagma indispensabila in astfel de situatii) ne-au declarat ca valoarea contractului este de 1,8 milioane dolari sau, mai precis, pentru aceste productii TVR plateste 1,8 milioane dolari producatorului. Cifra nu ne-a fost confirmata de TVR. Alegerea grupului spaniol pentru aceste productii s-a facut pe un singur criteriu: cartea de vizita a reputatului producator Valeriu Lazarov, desi au existat si alte oferte avantajoase din partea unor producatori independenti din tara. Negocierile au inceput anul trecut, sub interimatul lui Stere Gulea, fiind conduse de Radu Nicolau si Horia Moculescu.
Contractul prevede, printre altele, ca daca cele trei emisiuni nu vor atinge anumite cote de audienta nationala, in decursul unor intervale de timp, TVR poate sa ceara producatorului inlocuirea programelor cu altele, acceptate de televiziune, vezi tabelul! Stabilirea cotelor de audienta la nivel urban ar fi fost mai realista, pentru ca atunci s-ar fi vazut daca programele rezista concurentei televiziunilor private. In acelasi timp, partea spaniola precizeaza ca o concluzie asupra succesului de audienta se poate formula dupa minimum 40 de editii, pentru o emisiune difuzata zilnic, si opt editii pentru o emisiune difuzata saptamanal. Si daca, dupa formularea concluziilor , cotele de audienta nu vor fi atinse, partea spaniola va despagubi intr-un fel TVR? Acest lucru nu e precizat in contract. TVR plateste ca turcu’.    

Audienta nationala angajata de Prime Time Word Bucharest

Emisiunea    In prima     Dupa prima
    luna    luna
    de emisie    de emisie

Jumatatea ta    13%    15%
Sarabanda     8%     19%
Suprize, surprize    25%    30%