Programe olimpice ziua si noaptea, o echipa de 14 reporteri si tehnicieni prezenta la itreceri, 200 de ore de transmisii la TV Rominia 1, 12 redactori ramasi i tara pentru a realiza buletine si rezumate, 100 de ore de transmsii la TVR2, Sorin Hobana ramine la Bucuresti, Cosmin Cernat (cu o piatra i gura) se duce la Sydney, itreaga Olimpiada iregistrata si prelucrata pe sapte grupuri de montaj, doua treimi din competitie se va difuza i direct, totalul cheltuielilor se ridica la peste 1,5 milioane de dolari, deplasarea comentatorilor si operatorilor este platita de TVR, Cristian L?opescu se afla la a zecea olimpiada din cariera sa. Acestea ar fi (i mare) coordonatele Olimpiadei Sydney 2000 la Societatea Romina de Televiziune (SRTV). Merita efortul? intrebarea este inutila, ca sa nu spunem absurda, de vreme ce, i calitate de televiziune publica si detinatoare i exclusivitate a drepturilor de transmisie pe teritoriul Rominiei, SRTV ofera acest program tocmai pentru a-si respecta statul.
TVR mizeaza pe reclame de un milion USD
in ordine cronologica, Olimpiada este al doilea eveniment sportiv al anului transmis de Televiziunea Romina. Sigur, asa cum „iarna nu-i ca vara”, nici Olimpiada Sydney, ca produs de televiziune, nu-i ca Euro 2000. Totusi, strategia de vinzari de publicitate adoptata de casa de vinzari ARBO, firma care administreaza spatiile de publicitate ale SRTV, este itrucitva asemanatoare cu cea adoptata i perioada Euro 2000.
Exista citeva noutati ale ofertei, prin introducerea unui pachet pentru sponsorul transmisiei si a unui pachet publicitar pe disciplina. De exemplu, „Urmareste medalia!” este un pachet pentru disciplinele la care sportivii romini au sanse la medalii. Asemenea discipline ar fi gimnastica, boxul, canotajul, atletismul si scrima. Clientii publicitari care si-au manifestat pina acum interesul pentru transmisiunile de la Jocurile Olimpice sunt, pina la ichiderea editiei revistei noastre, Connex, Coca-Cola, Dialog, Minolta, Shell si Unilever. ARBOmedia preconizeaza ca volumul brut de publicitate (nu se iau i calcul disconturile) atras de TVR i timpul Olimpiadei se va ridica la un milion de dolari.
Cum aminteam, Olimpiada nu este transmisa de dragul banilor proveniti din vinzarea de publicitate. Totusi, se poate spune ca Sydney va fi o afacere mai slaba decit Euro 2000 pentru televiziunea publica. Investitorii i publicitate si-au gasit o zona de expunere perfecta la campionatul european, toate meciurile fiind transmise la ore de maxima audienta si i direct.
La Sydney, i schimb, transmisiunile „live” pe TV Rominia 1 vor fi la ore proaste (10 – 14 si 23,00 – 1,00). Principalele rezumatele ale zilelor olimpice vor fi difuzate pe acelasi canal i timpul saptaminii, i intervalul orar 18,30 – 20,00.
Programarea facuta cu minutie de conducerea celor doua canale si Redactia Sport din SRTV a tinut cont, fireste, de diferenta de fus orar. Astfel, i aceste conditii, e greu de crezut ca itrecerile din Australia vor iregistra cote de audienta comparabile cu audienta meciurilor de la Euro. Mai departe, mergind pe acelasi principiu amintit („iarna nu-i ca vara”), credem ca produsul Sydney va fi mai putin interesant pentru clientii publicitari decit Euro 2000. (Dar parerea noastra conteaza mai putin!) Clientii (sau anuntatorii, cum se mai spune) cauta cu precadere programe cu un public-tinta bine stabilit si difuzate la ore de maxima audienta.
Pacatul programelor olimpice i direct, daca acesta poate fi numit „pacat”, consta i faptul ca sunt plasate fie dimineata, cind lumea e la munca, fie noaptea, cind lumea doarme. (Diferenta de fus orar!) Se stie ca transmisiunile directe i care concureaza „ai nostri” aduna mai multe puncte de audienta decit o iregistrare. Rezumatele au o priza mai mica, mai ales ca anumite performante pot fi aflate de la alte sporturi mediatice.
Olimpiada cade si prost pentru TVR, daca ne gindim la grilele de toamna abia inaugurate de televiziunile private.
Statiile private vor difuza buletine olimpice
Doar performantele de exceptie (speram sa fie i numar cit mai mare) ale sportivilor romini vor putea concura filmele de top si productiile ce vor fi difuzate de Antena 1 si ProTV.
Totusi, aceste premise nefavorabile pentru potentialul Olimpiadei Sydney la Televiziunea Romina vor putea fi contrazise numai de sondajele de audienta. Acestea vor arata, de fapt, impactul ultimei olimpiadei a mileniului i Rominia. Daca TVR, conform scenariului cunoscut de la alte evenimente sportive de mare anvergura, ia totul (avind dreptul sa difuzeze imagini i miscare de la competitiile propriu-zise), posturile private vor miza pe transmiterea de stiri si reportaje de la fata locului. Buletinul olimpic din cadrul L