Televiziunile româneşti se joacă de-a Seinfield

Succesul serialelor Seinfield, Mash şi Familia Bundy au aprins gustul televiziunilor româneşti pentru producţia autohtonă de sitcomuri. Deşi aceste producţii au un aer stângaci, aduc profituri posturilor TV. Primul pas a fost făcut de Antena 1 cu sitcomul „Clanul Popeştilor“ (1999). Au urmat „La Bloc“ (Pro TV) şi „Trăsniţi în NATO“ (Prima TV), care au cucerit rapid publicul, devenind şi cele mai longevive producţii. Moda sitcomurilor a pr

Succesul serialelor Seinfield, Mash şi Familia Bundy au aprins gustul televiziunilor româneşti pentru producţia autohtonă de sitcomuri. Deşi aceste producţii au un aer stângaci, aduc profituri posturilor TV.

Primul pas a fost făcut de Antena 1 cu sitcomul „Clanul Popeştilor“ (1999). Au urmat „La Bloc“ (Pro TV) şi „Trăsniţi în NATO“ (Prima TV), care au cucerit rapid publicul, devenind şi cele mai longevive producţii. Moda sitcomurilor a prins repede pe piaţa TV din România, aproape fiecare televiziune generalistă ţinând să aibă în grilă, pe lângă un meci de fotbal, şi un sitcom. În prezent, Antena 1 a luat o pauză. „Fast Food“, producţia difuzată în sezonul din toamna trecută, a fost anulat în acest an „pentru că audienţele nu au fost convenabile. Poate că scenariul şi castingul au fost cam prea tinereşti pentru publicul nostru“, declară Florin Nicoară, director de programe la Antena 1.

Sitcomul este un gen de comedie de televiziune, care durează 30 de minute şi a cărui acţiune se petrece în mare parte în interior (foarte puţine sau chiar deloc cadre de exterior). Fie că sunt pamfleturi, fie că au rol educativ, acest gen de producţie aduce bani frumoşi televiziunilor. Mai toţi producătorii au afirmat că sitcomurile sunt o afacere profitabilă. „Nimeni nu merge în pierdere“, afirmă Florenţa Protopopescu, producătorul sitcomului „Baronii“. Afirmaţia este susţinută de coproducătorul serialului, Adrian Fetecău (grupul Vouă): „Este o afacere profitabilă şi pentru postul de televiziune şi pentru producători“. Este lesne de înţeles că sitcomuri precum „La Bloc“ sau „Trăsniţi în NATO“, ajunse la 11, respectiv opt sezoane, aduc bani. „Nu s-ar fi ajuns la şapte sezoane dacă nu ar fi fost o afacere profitabilă“, susţine Grig Chiroiu, producătorul sitcomului de la Prima TV.

De cealaltă parte a baricadei se află Gabriel Giurgiu, realizator emisiuni TVR: „În opinia mea, sitcomurile nu sunt o afacere profitabilă, ci doar o chestiune de imagine pentru postul de televiziune.“ Sitcomul „Uliţă spre Europa“ de la TVR2 se vrea un serial educativ pentru mediul rural. A fost demarat cu fonduri de la Comisia Uniunii Europene şi a continuat ca producţie proprie TVR. Spre deosebire de „restul lumii“, este difuzat duminică, la ora 10,30. „Audienţa sitcomului nu e mare, nici bani din publicitate nu se scot, iar ora de difuzare este mizerabilă“, precizează Giurgiu.

Ce le lipseşte sitcomurilor autohtone? „Nu prea are nimeni experienţă în acest domeniu şi nu există scenarişti!“, spune Giurgiu. Ideea îi este susţinută şi de Florin Nicoară, care spune că este foarte greu să scrii un scenariu şi un dialog umoristic. „Nici regizorii pentru acest gen de producţie nu sunt uşor de găsit“, adaugă Nicoară. Astfel, producătorii români recurg la diferite personaje din show-biz-ul românesc, fără pregătire actoriceasă pentru a suplini lipsa de profesionişti. „Şcoala românească de actorie nu pregăteşte actorii pentru sitcomuri. Aceştia joacă prea dramatic, prin urmare producătorii aleg vedete, care joacă mai natural“ spune Nicoară. 

Baronii

Sitcomul este o coproducţie Naţional TV cu grupul Vouă, difuzată săptămânal. Serialul a intrat deja în al doilea sezon. O bună perioadă a fost difuzat în prime-time. În acest sezon, serialul a fost mutat sâmbăta, la 16.30 şi puţini clienţi publicitari au rămas fideli producţiei. Chiar şi aşa, de pe urma unui episod din „Baronii“ se scot cam 10.000 de euro din publicitate, potrivit producătorilor.

ANUL PRODUCŢIEI: 2006
CANAL MEDIA: Naţional TV
TARGET: peste 40 de ani, cu statut social mediu – superior
NUMĂR DE EPISOADE: 30
BUGET: în primul sezon, s-au cheltuit 20.000 de euro/ lună

La bloc

Serialul „La Bloc“ este cel mai longeviv sitcom românesc, ajuns acum la sezonul al 11-lea. Numărul de episoade ale sitcomului variază în fiecare sezon. S-a început cu 13 episoade, ajungând în sezonul al 10-lea la 50 de episoade. Serialul este difuzat de trei ori pe săptămână în prime-time şi este o sursă importantă pentru product placement. La începutul anului, o parte din echipa „blocului“ s-a mutat la Kanal D pentru o altă producţie de acest gen. Chiar şi aşa producătorii au mers înainte cu producţia.

ANUL PRODUCŢIEI: 2002-2006
CANAL MEDIA: Pro TV
TARGET: 18 – 49 de ani, din mediul urban
NUMĂR DE EPISOADE: sezonul 11 (au fost mai mult de 400 de episoade până în prezent)

La servici

Sitcomul este o producţie Media PRO Pictures, produs de către Andrei Boncea şi difuzat o dată pe săptămână, după prime-time.
„La servici“ a început cu 12 episoade şi a ajuns la 21 de episoade în
sezonul trei. Un episod durează 26 de minute şi are ca personaj central o fostă vedetă Playboy, Nicoleta Luciu, în rol de transsexual, deşi producţia vizează persoane cu vârste
peste 15 ani.

ANUL PRODUCŢIEI: 2005
CANAL MEDIA: Pro TV
TARGET: 15-49 de ani, din mediul urban
NUMĂR DE EPISOADE: 33 în ultimul sezon

Meseriaşii

Este cea mai nouă producţie Media PRO Pictures şi este realizată de către acelaşi Andrei Boncea. Serialul se difuzează miercurea şi joia la Pro TV după prime-time. Serialul a intrat deja în al doilea sezon şi are 33 de episoade. Protagoniştii serialului sunt Romică Ţociu şi Cornel Palade. Andrei Boncea a recurs la vedete din show bizz-ul românesc cu mare notorietate şi generatoare de rating, precum Andreea Bănică.

ANUL PRODUCŢIEI: 2006
CANAL MEDIA: Pro TV
TARGET: 18 – 49 de ani, din mediul urban
NUMĂR DE EPISOADE: 33 de episoade în ultimul sezon

Uliţă spre Europa

Acest sitcom are rolul de a informa populaţia de la sate despre normele europene. Pilotul de 12 episoade a fost realizat pe banii Uniunii Europene. Costul unui episod s-a ridicat la circa 1.000 de euro. Dacă pilotul a fost coproducţie TVR – UE, restul sezoanelor sunt producţie proprie a televiziunii naţionale. După spusele producătorului, Mihai Alexandrescu, acest sitcom este unul dintre cele mai ieftine realizat pe piaţa de profil. Serialul este difuzat sâmbăta dimineaţa, fără perspective de a face audienţă.

ANUL PRODUCŢIEI: 2004
CANAL MEDIA: TVR
TARGET: mediul rural
NUMĂR DE EPISOADE: 112 (în prezent)
BUGET: 1.000 euro/episod (doar cheltuieli directe)

Trăsniţi în NATO

Sitcomul este realizat de casa de producţie deţinută de Grig Chiroiu, numită Grig Chiroiu Media Company. Prima TV asigură partea tehnică (camere şi platouri), iar casa de producţie deţinută de Chiroiu se ocupă de partea de producţie postprocesare, creaţie, catering. Grig Chiroiu Media Company are ca unică producţie proiectul „Trăsniţi în NATO“ şi a avut în anul 2005 o cifră de afaceri de 1,8 milioane lei şi un profit de 230.000 lei. Serialul se difuzează de luni până joi în prime-time şi are o durată de 30 de minute.

ANUL PRODUCŢIEI: 2003
CANAL MEDIA: Prima TV
TARGET: Public activ 15-44, studii medii
NUMĂR DE EPISOADE: 400

Restaurant Europa

Serialul este produs de Mugur Mihăiescu şi Radu Pietreanu în casa de producţie Murafilm. Un episod are o durată de 24 de minute şi se filmează, în medie, în două zile. Din această toamnă, durata episoadelor serialului va fi extinsă până la o oră. Serialul se difuzează o dată pe săptămână în prime-time. Contractul între casa de producţie MuraFilm şi Kanal D este încheiat pentru două sezoane, fiecare având câte 20 de episoade, dintre care, până în prezent, s-au filmat 15.

ANUL PRODUCŢIEI: 2007
CANAL MEDIA: Kanal D
TARGET: eterogen
NUMĂR DE EPISOADE: 15
BUGET: cel mult 15.000 de euro pe episod

Gaşca

Serialul Gaşca este produs de casa de producţie Artmovie, deţinută de Dragoş Moştenescu, Radu Dragomir
şi Răzvan Săvescu. Primul sezon va avea 84 de episoade, din care aproape jumătate au fost montate. Sitcomul se difuzează de luni până joi în prime-time. Compania de producţie Artmovie se ocupă în prezent numai de proiectul Gaşca. În anul 2005, firma a avut o cifră de afaceri de 16.000 lei. Producătorii spun că cea mai mare piedică pe care o întâlnesc zi de zi este ritmul producţiei serialului.

ANUL PRODUCŢIEI: 2007
CANAL MEDIA: Kanal D
TARGET: 18 – 49 de ani, din mediul urban
NUMĂR DE EPISOADE: 40 filmate